Solexine
Vill du reagera på det här meddelandet? Registrera dig för forumet med några klick eller logga in för att fortsätta.

Startsvårigheter

4 posters

Gå ner

Startsvårigheter Empty Startsvårigheter

Inlägg  Henke sön maj 17, 2009 11:35 pm

Hej, Jag är ny påforumet.

Köpte en Solex 3800 förra veckan. Den tidigare ägaren har haft moppen i ca 15år.
Han har endast kört med den en gång om året. Efter som han kör så sällan har bensinen blivit gammal. Bensinen är minst fem år gammal. Moppen gick att köra förra året, men startar inte i år.

Jag har tappat ur bensinen och fyllt på ny. Trots detta startar den inte.
När jag lutar cykeln så att bensinen rinner in i förgasaren startar motorn, men stannar efter ca 5 sekunder. Vad är det om är fel? Har trampat runt motorn säkert en kilometer!

Vad behövsrengöras eller bytas?
Kan det vara bränslepumpen som felar?

Tacktsam för tips!!!

Mvh

Henke

Henke

Antal inlägg : 11
Ort/Town : Linköping
Registration date : 09-05-17

Till överst på sidan Gå ner

Startsvårigheter Empty Sv: Startsvårigheter

Inlägg  Admin mån maj 18, 2009 8:39 am

Hej o välkommen!
Presentera dig gärna i passande avdelning.
Kolla filtren i förgasare och tank, gör rent ledningarna invändigt, gör rent munstycket, ta loss (inte isär, rör inte den släta skruven över pumpen) pumpen och kolla membran och membransäte.
Ta inte isär bränslepumpen innan du vet hur man gör, kolla/ladda ner dokumentationen först så du vet hur bränslesystemet funkar.
Det finns momenttabel i dokumentationen, viktigt att hålla sig till det, tanken har plastgängor o skruvarna till pumpen dras ej mer än som en M3 skruv.
Bensin ska, när du puttar hojen, rinna ur returslangen mellan förgasare och tank, helt utan bubblor.
Lycka till så länge!
Bruno/Admin
Admin
Admin
Bruno/admin.
Bruno/admin.

Antal inlägg : 1065
Age : 60
Ort/Town : Stockholm
Registration date : 09-03-03

http://www.smoothmachines.se

Till överst på sidan Gå ner

Startsvårigheter Empty Startsvårigheter

Inlägg  Henke mån maj 18, 2009 9:09 pm

Tack för tipsen!

Klantig som man är, har jag redan pillat på kopplingen i botten på tanken! Tyckte att det var en bra idé att tappa ur bensinen den vägen.
Jag har varit jätte försiktig när jag lossat och dragit åt röret, men trots dätta har det börjat att droppa bensin.
Ska försöka dra ytterligare något varv innan jag ger upp. då får det bli enn annan tank eller moped.

Man lär sig aldrig att det är dyrt att handla billigt! pale

Var hittar man en begagnad tank? Gärna i metall. Har sett en kinesisk kopia på www.mekit.se Passar delarna till kinesiska kopior på original Solex?

Är den kinesiska kopian på mekit svagare ån Solex 3800? Detstår på sidan att den endast gör 25 knyck. Hittade en kinesisk återförsäljare som påstrå att deras är på 1.4 kW! Kan detta stämma?

Beklagar att jag helt nu spårat ur min första tråd, men vad vet ni om de kinesiska kopiorna?

Henke

Antal inlägg : 11
Ort/Town : Linköping
Registration date : 09-05-17

Till överst på sidan Gå ner

Startsvårigheter Empty Sv: Startsvårigheter

Inlägg  Admin mån maj 18, 2009 9:15 pm

Jag har varit på besök hos Mekit och gjort regelrätt reportage om Hongdu för franska forumet Cyclogalet.
De tyckte det var ytterst exotiskt.
Min åsikt är att det är skräp, köp ej.
Ingen belysningsspole, stålrulle, riktigt risigt gjort är det hela.
Tanken ser ut som årskurs fem svetsat, liknar knappt en Solextank, locket (ej Solex-kompatibel) är gjord av plast som spricker redan i transporten osv...
Delarna är annars gjorda som exakta kopior och ska "TYP" kunna bytas ut mot varandra.
Admin
Admin
Bruno/admin.
Bruno/admin.

Antal inlägg : 1065
Age : 60
Ort/Town : Stockholm
Registration date : 09-03-03

http://www.smoothmachines.se

Till överst på sidan Gå ner

Startsvårigheter Empty Sv: Startsvårigheter

Inlägg  Admin tis maj 19, 2009 7:35 am

Admin
Admin
Bruno/admin.
Bruno/admin.

Antal inlägg : 1065
Age : 60
Ort/Town : Stockholm
Registration date : 09-03-03

http://www.smoothmachines.se

Till överst på sidan Gå ner

Startsvårigheter Empty Sv: Startsvårigheter

Inlägg  Malkus tis maj 19, 2009 11:50 am

Ibland kan det vara kondensatorn som spökar om motorn går ett litet tag och sedan ger upp... har du Soppa i returledningen från fuggen skulle jag kolla detta efter att synat brytarspetsarna.

Brytarspetsar kan man kanske om man är försiktig putsa av med något enstaka drag med smärjelduk eller extremt fin fil. De har ytskickt man inte ska skada! Kolla även tändpunkt när du ändå är igång...

//Malkus
Malkus
Malkus

Antal inlägg : 62
Age : 47
Ort/Town : Limhamn
Registration date : 09-04-16

Till överst på sidan Gå ner

Startsvårigheter Empty Sv: Startsvårigheter

Inlägg  Admin tis maj 19, 2009 12:08 pm

Om man lutar hojen och får fram soppa bara då är det nått med bränslekretsen.
Om den startar och slocknar snart men soppa kommer när du rullar kan det absolut vara kondingen.
Putsa brytarna med smärgel, 600 korn är helt ok, man kan göra det även om de sitter i, via hålet i svänghjulet, pappret dubblevikt.
Ställ sedan in tändningen igen, pang på märket öppnar det i motorns rotationsriktning.
Startar den piggt för att sedan dö kan det vara kondingen, det syns på brytarna som sotats.
Ser du en tydlig båge mellan spetsarna när motorn går är kondingen säkert trasig.
Jag ska kolla, det fanns ett mkt bättre alternativ till den vanliga kondingen, en som läker sig själv, ngt med XX eller 2X i beteckningen, 10 spänn eller om det var 2 per styck....
Admin
Admin
Bruno/admin.
Bruno/admin.

Antal inlägg : 1065
Age : 60
Ort/Town : Stockholm
Registration date : 09-03-03

http://www.smoothmachines.se

Till överst på sidan Gå ner

Startsvårigheter Empty Sv: Startsvårigheter

Inlägg  Henke ons maj 20, 2009 9:27 am

Jag tror inte att det är något fel på tänddelarna. Tror att kondensatorfel är väldigt ovanliga.

Läckaget i tanken är fixat, det räckte med att dra ytterligare ett varv.
Har även blåst rent munstycket(?) som nås uppefrån när luftburken är demonterad. Finns det fler munstycken?
Jag har även testat att lossa returledningen till tanken och roterat motorn förhand. Med den snurren som man (utan kompression) så droppar det bara ur returröret. I och med att det droppar, så kommer det fram lite bensin, så den borde starta.

Hur mycket ska det komma i returledningen?
Jag har laddat ner manualen, men den är i okänt format (rar?). Är det någon som har den som pdf som kan skicka den till mig? Skicka även men instruktionsbok, om ni har.

Tack på förhand!

Henke

Antal inlägg : 11
Ort/Town : Linköping
Registration date : 09-05-17

Till överst på sidan Gå ner

Startsvårigheter Empty Sv: Startsvårigheter

Inlägg  Malkus ons maj 20, 2009 11:05 am

Kondensatorerna går sönder på löpande band på dessa orginal....


använd winrar (gratis att ladda hem) så packar du upp .rar filer.

http://www.rarlab.com/

Mvh

Malkus
Malkus
Malkus

Antal inlägg : 62
Age : 47
Ort/Town : Limhamn
Registration date : 09-04-16

Till överst på sidan Gå ner

Startsvårigheter Empty Sv: Startsvårigheter

Inlägg  Admin ons maj 20, 2009 12:59 pm

Titta i dokumentationen, tror det finns i Samuels manual, vilket som är bränslemunstycket, den ska du blåsa rent.
Det ska rinna ur slangen, droppa räcker inte.
Kanalen mellan munstycket och luftkanalen ner till motorn ska vara ren, likaså alla bränsleledningar invändigt.
I kanalen ska du gå varsamt fram, inga metallgrejor där, likaså i munstycket, trycluft, tops och trasbitar på trästicka.
Piprensare från båda hållen, fjädertråd, tryckluft i ledningarna är ok.
Admin
Admin
Bruno/admin.
Bruno/admin.

Antal inlägg : 1065
Age : 60
Ort/Town : Stockholm
Registration date : 09-03-03

http://www.smoothmachines.se

Till överst på sidan Gå ner

Startsvårigheter Empty Sv: Startsvårigheter

Inlägg  Henke ons maj 20, 2009 10:36 pm

Nu har jag plockat i sär bränslepumpen.
Membranet i pimpen är väldigt skrynkligt (inte på anläggningsytorna). Hur skrynkligt för membranet vara? Det är fort farande helt.
Är det därför pumpen bara pumpar droppar?

Kan man tillverka ett eget, nytt membran? Vad för material är lämpligt? Cykelslang? Bakplåtspapper i teflon? Vaxduk? Vad kostar nytt?

Henke

Antal inlägg : 11
Ort/Town : Linköping
Registration date : 09-05-17

Till överst på sidan Gå ner

Startsvårigheter Empty Sv: Startsvårigheter

Inlägg  Admin tor maj 21, 2009 11:13 am

Membraner kan vara mkt skrynkliga, även om de är hela.
Jag har inte tillverkat egen membran, vaxduk går inte, silikonfolien borde vara bra.
Det finns andra orsaker till att det inte pumpar, pumpkulorna kan sitta fast eller den ena saknas.
Läs noga om pumparna på forumet innan du ta bort den övre skruven, det brukar inte behövas tas bort, blås istället med tryckluft tills ena porten tillåter blås bara och den andra sug bara.
Membran kostar ca 30kr.
Admin
Admin
Bruno/admin.
Bruno/admin.

Antal inlägg : 1065
Age : 60
Ort/Town : Stockholm
Registration date : 09-03-03

http://www.smoothmachines.se

Till överst på sidan Gå ner

Startsvårigheter Empty Sv: Startsvårigheter

Inlägg  Malkus tor maj 21, 2009 4:34 pm

jag har till nöds med framgång klippt ut membran ur ettt mjöklpaket! Kan duga till startförsök!

Även statoils oljepåfyllnings kartong till tratt funkar tillfälligt


//Malkus
Malkus
Malkus

Antal inlägg : 62
Age : 47
Ort/Town : Limhamn
Registration date : 09-04-16

Till överst på sidan Gå ner

Startsvårigheter Empty bensinpump

Inlägg  Momo fre maj 22, 2009 10:55 am

Hej Henke!
Ditt problem kommer från bensinpumpen som du har gissat.
Membranet kan du tillverka från en plastficka som man använder på kontor för papper. Billigt och en sådan ficka räcker resten av livet. Du kan också använda bakplåtspapper i teflon.
Sedan är det de två kulorna som finns i pumpen. Oljan som torkat under åren har limmat dem fast så de är inte fria. Lägg pumpen i aceton över en natt. Aceton fräter inte på aluminium! Sedan öppna den runda släta skruven på toppen av pumpen och ta ut översta kulan. TAPPA INTE DEN!!!!!! Sedan skaka pumpen och se om du hör den andra kulan studsa inuti pumpen. hör du ingenting så är den fortfarande fast. tillbaka till aceton. när kulorna är fria, är pumpen funktionsduglig.
OBS! färgen på framsidan av pumpen löses upp av aceton, ingen fara, det är bara att måla om den med nagellack. Välj och vraka bland din tjejs älsklingsfärger!
Hälsning
Momo

Momo

Antal inlägg : 24
Ort/Town : Stockholm
Registration date : 09-05-10

Till överst på sidan Gå ner

Startsvårigheter Empty Sv: Startsvårigheter

Inlägg  Henke mån maj 25, 2009 10:41 pm

Nu tror jag att jag hittat felet!

Jag har tillverkat ett nytt membran i teflonduk. Har ännu inte provkört, men testat att dra runt motorn förhand för att se om det kom bensin ur returledningen. Motorn startade!!! Shocked

Det sprutade en hel del bensin ur returen. Hade ingen tanke att motorn kunde starta när man snodde runt den förhand! Det finns hopp för Solexen...

Tack för alla tips!

Henke

Antal inlägg : 11
Ort/Town : Linköping
Registration date : 09-05-17

Till överst på sidan Gå ner

Startsvårigheter Empty Sv: Startsvårigheter

Inlägg  Admin tis maj 26, 2009 6:49 am

cheers Toppentips från Momo, "En händig karl reder sig själv"! cheers
Admin
Admin
Bruno/admin.
Bruno/admin.

Antal inlägg : 1065
Age : 60
Ort/Town : Stockholm
Registration date : 09-03-03

http://www.smoothmachines.se

Till överst på sidan Gå ner

Startsvårigheter Empty Sv: Startsvårigheter

Inlägg  Sponsored content


Sponsored content


Till överst på sidan Gå ner

Till överst på sidan


 
Behörigheter i detta forum:
Du kan inte svara på inlägg i det här forumet