Solexine
Vill du reagera på det här meddelandet? Registrera dig för forumet med några klick eller logga in för att fortsätta.

Drivrulle-koppling 3800

2 posters

Gå ner

Drivrulle-koppling 3800 Empty Drivrulle-koppling 3800

Inlägg  tvc15 mån feb 15, 2010 12:11 am

håller på med ett litet 3800 projekt och har då spräckt motorn för bla. lagerbyte. Har ingen tidigare erfarenhet av 3800 modell utan bara skruvat med 330 = ingen koppling.
Nu till min fråga skall man kunna hålla emot på drivrullen och kunna dra runt motorn på vevaxlen ? vet inte hur hårt man skall dra muttrarna runt kopplingen, och då tänker jag på båda sidor om kopplingen.
När jag monterat och dragit åt muttrarna så kan jag inte hålla emot på drivrullen ( kanske man inte skall kunna) och det känns då som att kopplingen inte kommer att funka?
Kopplingsskål som är fast med en stor mutter 36/37 som jag drar rätt hårt, sen kommer det en tunn bricka+mutter, hur hårt ? tätning över muttrarna sedan kommer kopplingen och sedan den andra muttern, hur hårt?

Motorn kommer från en röd-86:a där nållagret till kolven skurit, annars allt annat helt, bla. så ser kopplingen helt orörd? hmm.
Ram kommer från 60-talet och hoppas få i hop detta innan säsongen kommer igång.....

pelle
tvc15
tvc15
Roi des nains
Roi des nains

Antal inlägg : 99
Age : 62
Ort/Town : växjö
Registration date : 09-05-10

Till överst på sidan Gå ner

Drivrulle-koppling 3800 Empty Sv: Drivrulle-koppling 3800

Inlägg  Admin mån feb 15, 2010 3:41 pm

Det är lite skumt att fixa med det.
Man drar åt mot drivrullen tills det är emot, sedan slänger man på kopplingen o brickan (visst är det i den ordningen?) och blockerar ordentligt, loctite behövs.
Har inte för stått hur man får ihop det riktikt och misslyckats med en slutlig ihopmontering.
Det kan vara så, när man slänger på 6202, att man är för hårdhänt och förskjuter axeln i 6203s riktning, då blir det en skum och svag motor, för det tar emot.
Enda medicinen blir att ta av vevhuslocket och slå till svängvitken i dubbhålet, så det flyttas tillbaka.
Hjälps det inte får man lossa kopplingen och lossa lite på muttern mot drivrullen...
Admin
Admin
Bruno/admin.
Bruno/admin.

Antal inlägg : 1065
Age : 60
Ort/Town : Stockholm
Registration date : 09-03-03

http://www.smoothmachines.se

Till överst på sidan Gå ner

Drivrulle-koppling 3800 Empty Sv: Drivrulle-koppling 3800

Inlägg  tvc15 mån feb 15, 2010 10:20 pm

drar åt mot rullen, utan kraft/verktyg bara hylsan med handen, lite lätt så att säga eller........?
pelle
tvc15
tvc15
Roi des nains
Roi des nains

Antal inlägg : 99
Age : 62
Ort/Town : växjö
Registration date : 09-05-10

Till överst på sidan Gå ner

Drivrulle-koppling 3800 Empty Sv: Drivrulle-koppling 3800

Inlägg  Admin mån feb 15, 2010 11:26 pm

Det är vad jag har läst och hört ja.
Ut av konstruktionen verkar det vara rätt, de grejorna glider ju mot varandra.
Halvkonstigt att det inte finns ngt tydligt läge och ännu mindre möjlighet att hålla den bakre muttern still.
Kanske sätta den sådär lätt men med loctite och låta härda innan man tar nästa.
Kolla förresten i de momentabellerna vi har, för att ha en uppfattning om hur hårt det ska va.
Admin
Admin
Bruno/admin.
Bruno/admin.

Antal inlägg : 1065
Age : 60
Ort/Town : Stockholm
Registration date : 09-03-03

http://www.smoothmachines.se

Till överst på sidan Gå ner

Drivrulle-koppling 3800 Empty Sv: Drivrulle-koppling 3800

Inlägg  tvc15 mån feb 15, 2010 11:35 pm

tack ! skall testa senare i afton.
Spännande med ett nytt litet projekt, 330 rullar på fint men är lite trixig att köra utan koppling , får inte till det vid röd-ljus och stop-tecken.

Har även anammat Ditt trim tips = är nu under 95 kg !

Om vi skall ta det tråkiga så kom jag inte åt den "Falske Fransmannen" !!!! Sad Hmmm, fått tag på riktigt fina Bidon Solexine ändå.

tack och God natt
Pelle (spade)
tvc15
tvc15
Roi des nains
Roi des nains

Antal inlägg : 99
Age : 62
Ort/Town : växjö
Registration date : 09-05-10

Till överst på sidan Gå ner

Drivrulle-koppling 3800 Empty Sv: Drivrulle-koppling 3800

Inlägg  Admin tis feb 16, 2010 12:59 am

Av en ren händelse betyder bidon: bluff på franska, det borde du vetat från början.
Vilken idiot då, inte undra på att man flyttat ifrån ett sånt pack Twisted Evil
Skoj med din 330, inte många sådan i Sverige!
Gratulerar till en smäcker kropp, du ska se att det går fortare.
Jag har inte lyckats lika bra kan jag hälsa, men jag har en solex så gott som ny, det kvittar då Laughing
Admin
Admin
Bruno/admin.
Bruno/admin.

Antal inlägg : 1065
Age : 60
Ort/Town : Stockholm
Registration date : 09-03-03

http://www.smoothmachines.se

Till överst på sidan Gå ner

Drivrulle-koppling 3800 Empty Sv: Drivrulle-koppling 3800

Inlägg  Sponsored content


Sponsored content


Till överst på sidan Gå ner

Till överst på sidan

- Liknande ämnen

 
Behörigheter i detta forum:
Du kan inte svara på inlägg i det här forumet