Solexine
Vill du reagera på det här meddelandet? Registrera dig för forumet med några klick eller logga in för att fortsätta.

Hubbe runner

4 posters

Gå ner

Hubbe runner Empty Hubbe runner

Inlägg  hubbe ons maj 11, 2011 8:56 pm

Ska försöka få min lilla svarta pärla att gå någorlunda bra. Idag så har jag varit på feltema och köpt tändstift
75-715 som Bruno tipsade om. (Biltema ska sluta sälja dom så dom kostar halva priset nu 13kr)

Sedan så var det någon DIY luftfilter av plast som jag tog bort, gjorde ett eget luftfilter utav hepafilter som jag hade till någon gammal dammsugare.

Hubbe runner P1000584p



Ska försöka lokalisera membranet till bränslepumpen och få den utbytt, men det blir kanske imorgon tror jag har en varningsflagga liggandes som är trasig som satt på någon av ungarnas cyklar.

Hubbe runner P1000583u



Om det är några frågor om lyfthandtaget till motorn så är det en gammal skruvmejsel handtag. Laughing

/Hubbe

hubbe

Antal inlägg : 16
Ort/Town : Sthlm/haninge
Registration date : 11-04-27

Till överst på sidan Gå ner

Hubbe runner Empty Sv: Hubbe runner

Inlägg  hubbe lör maj 14, 2011 5:12 pm

Pratat med den förre ägaren till den och han sa att han bytte bränslepumpen och membranet förra året så vi får hoppas på att det är sant.

Hubbe runner P1000586x




Sedan så behöver man lite raketbränsle till sin runner.

Hubbe runner P1000585g



Skruvade bort bränsletanken igår och såg att det var 4 st skruvar var helt utgängade ur vevhuslocket det var tur att bränsletanken satt där den satt och höll dom på plats så dom inte trillade bort. Men 1 skruv fattas.

hubbe

Antal inlägg : 16
Ort/Town : Sthlm/haninge
Registration date : 11-04-27

Till överst på sidan Gå ner

Hubbe runner Empty Sv: Hubbe runner

Inlägg  hubbe sön maj 15, 2011 8:21 pm

Jahopp försökte få igång den igår med ny soppa och allt men den gick några meter sedan så stannade den så det blev ingen åka av igår, men idag så fick jag låna en kompressor och blåste ur den lite samt att jag skruvade bort bränslepumpen och gjorde eget membran sedan så gick den som en klocka.


En liten DIY bild. Laughing

Hubbe runner P1000587x



Men allt går inte som man vill ibland lyckan har sin begränsning när jag skulle sätta tillbaka kåpor m.m. så gick tandstiftkabeln sönder. Crying or Very sad Ingen aning hur jag ska göra nu måste jag köpa en ny ?

Hubbe runner P1000591


hubbe

Antal inlägg : 16
Ort/Town : Sthlm/haninge
Registration date : 11-04-27

Till överst på sidan Gå ner

Hubbe runner Empty Sv: Hubbe runner

Inlägg  hubbe ons maj 18, 2011 8:44 pm

Jahopp det har inte hänt så mycket sedan sist har skruvat bort förgasaren och kollat hur sotigt det var i röret, men det såg ganska bra ut. Är det något mera man bör kolla nu när förgasaren är bortagen ?

Hubbe runner P1000592m



Sedan får man ge bruno ett tack på hur man kommer billigt undan när det gäller en ny tändkabel. TACK !

Hubbe runner P1000594w



Sedan lite frågor om det är någon vänlig person vill svara på.

Kan någon ge mig en bild på hur dekompressions vajern till knappen på styret ska vara monterad, har inte hittat någon bra bild på hur det ska vara.

Hubbe runner P1000596m



Nästa fråga är att jag prata med försäkringsbolaget idag och dom undrade hur mycket solexen väger och jag sa runt 35kg har för mig att jag har läst det men kan någon bekräfta hur mycket den egentligen väger ? Sedan frågade dom om vilken årmodell det är ska man uppge motorn är tillverkad eller när året på ramen ?

Efter att skruvat lite och tittat runt på sprängskisser så har jag märkt att det fattas en packning på min följande:

Hubbe runner Pacjningfr



Hur viktigt är denna ?

Sedan så har jag upptäckt att det finns 32cc munstycke på tradera gör den någon stor skilnad mot orginal munstycke ?

Jag får väll hoppas på att det kommer någon workshop snart med Bruno så jag kan få svar på alla mina dumma frågor. Sad

/Hubbe




hubbe

Antal inlägg : 16
Ort/Town : Sthlm/haninge
Registration date : 11-04-27

Till överst på sidan Gå ner

Hubbe runner Empty Sv: Hubbe runner

Inlägg  Roland O ons maj 18, 2011 10:49 pm

35 Kg!
1984

Packningen till förgasaren kan ersättas med en O-ring.


Senast ändrad av Roland O den lör maj 21, 2011 12:15 pm, ändrad totalt 1 gång
Roland O
Roland O

Antal inlägg : 187
Ort/Town : Helsingborg
Registration date : 09-05-21

Till överst på sidan Gå ner

Hubbe runner Empty Sv: Hubbe runner

Inlägg  hubbe fre maj 20, 2011 8:26 pm

Idag var det en speciell dag idag så har jag haft premiärtur som var på någon km. Allt går jätte fint man åker med ett brett leende på munnen. Very Happy

Fixade dekompressionsvajern idag köpte bromsvajer för cykel på biltema 19kr, så grejade jag o-ring till luftfilter burken.

Men allt är inte frid och fröjd jag måste åka med full choke annars så stannar den av, måste hitta vad detta fel kan vara.

Hoppas det kommer att bli någon Sthlm träff snart Exclamation

hubbe

Antal inlägg : 16
Ort/Town : Sthlm/haninge
Registration date : 11-04-27

Till överst på sidan Gå ner

Hubbe runner Empty Sv: Hubbe runner

Inlägg  Admin lör maj 21, 2011 8:41 am

Gratulerar till provturen!
Vi skulle kunna ha mekaträff light i Mekatronikverkstan Bagarmossen, jag har bara alltid så attans lite tid precis före sommarn... Vi skulle kunna meka själva (jag har allt, svarv, fräs, svets, plåtmaskiner, borr, gäng plus fan o hans moster, dessutom plats och fikarum) och göra ett motorbyte, 3-4 timmar kanske, jag ska försöka.
Har du kolla skruven till blockeringspluggen, dragna skruvar kring vevhuset, topplock och insug/avgas?
Var ytterst försiktig med alla skruvar, blocket är maräng.

Vi har en momenttabell som ger hum om hur mkt man ska dra, även om man inte äger momentnyckel.
1Nm, newtonmeter är 100g drag vid 1 meter från centrum (cirka!!), dvs om du, gubbe på 90kg, står på ditt 1 meters spärrskaft och drar åt bilens hjulmuttrar utvecklar du, med skaftet i horizontell position, hela 900Nm.
Lätt att bygga egna akutverktyg med diverse vikter, böjbara stänger, digitala bagagevågar (Kjelle har en med 10g upplösning för en 100ing, utmärk för kraftmätning) osv. Jag använder själv en Bahco momentnyckel och det känns mkt tryggt.

Jag vet att konversionen inte är 1000%, inga exakthetsexperter göre sig besvär, för sådana diskussioner utarmar forumet och jag är ändå värst med mikrometerklocka o allt! tongue
Det duger mer än väl för att inte dra gängpaj samt dra topplock jämt och det är det vi diggar.

Admin
Admin
Bruno/admin.
Bruno/admin.

Antal inlägg : 1065
Age : 60
Ort/Town : Stockholm
Registration date : 09-03-03

http://www.smoothmachines.se

Till överst på sidan Gå ner

Hubbe runner Empty Sv: Hubbe runner

Inlägg  hubbe sön maj 22, 2011 2:48 pm

Kollade lite på momenttabellen och funderar på ifall det är Nm, eller Kgm som den är i. Är ingen mekaniker men försöker iallafall lära mig lite sakta men säkert. Men nu har jag beställt nytt 32cc munstycke ifrån Roland hoppas den kommer här i veckan. Very Happy

Nu är det inte mycket kvar på listan ska införskaffa mig en hjälm nu måste hitta någon som passar bra med däcknötaren, samt att jag tänkte sätta dit en barnstol på pakethållaren.

Sedan får jag ta ett höst/vinterprojekt att byta alla packningarna.

Ni som har kört eller kör på Akrylat aspen t2 blandar ni i mera olja ?

/Hubbe

hubbe

Antal inlägg : 16
Ort/Town : Sthlm/haninge
Registration date : 11-04-27

Till överst på sidan Gå ner

Hubbe runner Empty Sv: Hubbe runner

Inlägg  Admin sön maj 22, 2011 7:31 pm

Man blandar inte in mer olja, duger topp.
Lyxbränsle, moppen funkar riktigt bra med den.
Jag blandar annars 98okt med Biltemas helsyntet 2T olja.
Moment anges alltid i Nm, jag ska kolla upp tabellen så att det inte står ngt knasfranskt.
Extravitktigt då vissa gängor är inte riktigt det de verkar vara, svårt att ersätta.
Admin
Admin
Bruno/admin.
Bruno/admin.

Antal inlägg : 1065
Age : 60
Ort/Town : Stockholm
Registration date : 09-03-03

http://www.smoothmachines.se

Till överst på sidan Gå ner

Hubbe runner Empty Sv: Hubbe runner

Inlägg  Admin sön maj 22, 2011 8:02 pm

Har någon sett momenttabellen??
Var i hela frankrike är den??

Admin
Admin
Bruno/admin.
Bruno/admin.

Antal inlägg : 1065
Age : 60
Ort/Town : Stockholm
Registration date : 09-03-03

http://www.smoothmachines.se

Till överst på sidan Gå ner

Hubbe runner Empty Sv: Hubbe runner

Inlägg  hubbe sön maj 22, 2011 8:58 pm

Tror det att tabellen finns här, https://solexine.swedishforum.net/t99-3800-goda-rad-momentadragninstabell-tillbehorsguide-kopplingen-forklarad längst bak i pdf filen.

Många grannar kommer fram och snackar när man håller på att mecka lite med den skit sköj samt att jag sa att jag skulle sätta dit en barnstol på den så var det en som hade en gamal orange REX stol som man fick gratis så listan börjar bli liten nu.


hubbe

Antal inlägg : 16
Ort/Town : Sthlm/haninge
Registration date : 11-04-27

Till överst på sidan Gå ner

Hubbe runner Empty Sv: Hubbe runner

Inlägg  Admin sön maj 22, 2011 9:34 pm

Ja, det var så den såg ut, tack! Det är Nm, 100 grams vikt på en meters avstånd.
Som ni ser är det inte så mkt på vissa ställen.
Klassiker är att dra söner pumpgängorna eller sabba blockeringspluggens gängor.
Rexstolen är topp, sedan passar en större svart lika bra.
Admin
Admin
Bruno/admin.
Bruno/admin.

Antal inlägg : 1065
Age : 60
Ort/Town : Stockholm
Registration date : 09-03-03

http://www.smoothmachines.se

Till överst på sidan Gå ner

Hubbe runner Empty Sv: Hubbe runner

Inlägg  jazzdoktorn tor maj 26, 2011 10:21 pm

Det här var jättespännande att läsa och det var bra bilder.
Jag har en REX barnstol på min och det fungerar superbra.
Ungarna är för stora för den men den får sitta kvar ändå.
Mycket praktiskt.

1 röst till på dej! Smile
jazzdoktorn
jazzdoktorn
Mörkrets andre
Mörkrets andre

Antal inlägg : 281
Age : 53
Ort/Town : stockholm
Registration date : 09-04-16

Till överst på sidan Gå ner

Hubbe runner Empty Sv: Hubbe runner

Inlägg  Admin fre maj 27, 2011 7:29 am

Det är nog dags för Hubbe att roffa åt sig en egen titel, som att Jazzdoktorn är "Mörkrets andre" o så.
Välj själv nått som passar, så fixar vi lite blingbling i form av stjärnor o så.
Det är just som Hubbe (och många andra här) gör som bygger ett bra forum, fråga plåta kommentera undra...

Admin
Admin
Bruno/admin.
Bruno/admin.

Antal inlägg : 1065
Age : 60
Ort/Town : Stockholm
Registration date : 09-03-03

http://www.smoothmachines.se

Till överst på sidan Gå ner

Hubbe runner Empty Sv: Hubbe runner

Inlägg  hubbe fre maj 27, 2011 10:34 am

Det var några dagar sedan jag postade här men jag fått mitt 32cc munstycke fast det var ingen hit, den 4-takta och gick allmänt slött men ska ge det ett nytt försökt efter packnings renoveringen i vinter.

Nu har jag hittat ett ställe i sverige som säljer ställbart munstycke för en billig penning ska kanske prova med det.

Har läst på forumet här att vissa använder Schotbrite som luftfilter, men var hittar man det på byggvaruhuset ?

Någon som har en extra luftfilter ring till övers ?

/Hubbe

P.s. Ska försöka hitta på en egen titel. D.s.

hubbe

Antal inlägg : 16
Ort/Town : Sthlm/haninge
Registration date : 11-04-27

Till överst på sidan Gå ner

Hubbe runner Empty Sv: Hubbe runner

Inlägg  jazzdoktorn fre maj 27, 2011 10:40 am

Jag använder en bit av ett dammfilter till en dammsugare till min.
Jag hade lite över och det fungerade jättebra.
En ring har jag inte men jag har lite dammsugarfilter över tror jag om du vill ha.
jazzdoktorn
jazzdoktorn
Mörkrets andre
Mörkrets andre

Antal inlägg : 281
Age : 53
Ort/Town : stockholm
Registration date : 09-04-16

Till överst på sidan Gå ner

Hubbe runner Empty Sv: Hubbe runner

Inlägg  Roland O fre maj 27, 2011 1:20 pm

"Har läst på forumet här att vissa använder Schotbrite som luftfilter, men var hittar man det på byggvaruhuset ?"

Nej, i närmsta ICA-butik (Disksvamp).
Roland O
Roland O

Antal inlägg : 187
Ort/Town : Helsingborg
Registration date : 09-05-21

Till överst på sidan Gå ner

Hubbe runner Empty Sv: Hubbe runner

Inlägg  Admin fre maj 27, 2011 1:23 pm

Vanlig O-ring, lite tjock, mät bara.
Nu är biltemas O-ringar skit och håller bara en kort stund, Mekonomens eller Oks kanske bättre?
Admin
Admin
Bruno/admin.
Bruno/admin.

Antal inlägg : 1065
Age : 60
Ort/Town : Stockholm
Registration date : 09-03-03

http://www.smoothmachines.se

Till överst på sidan Gå ner

Hubbe runner Empty Sv: Hubbe runner

Inlägg  Sponsored content


Sponsored content


Till överst på sidan Gå ner

Till överst på sidan


 
Behörigheter i detta forum:
Du kan inte svara på inlägg i det här forumet