Solexine
Vill du reagera på det här meddelandet? Registrera dig för forumet med några klick eller logga in för att fortsätta.

Motorproblem?

2 posters

Gå ner

Motorproblem? Empty Motorproblem?

Inlägg  Hannu sön jul 31, 2011 4:03 pm

Jag har en gammel Welosolex,tror att den heter 650,ca 52-53.Mycket snygg moppe.
Motorn går,men dåligt.Har gjort rent förgasare,Gnistan finns,men orkar ingenting.
Den går ibland bättre utan luftfilter!!Beroende villken tändstift jag har.
Kan någon tipsa vad jag skall göra?? (kanske motorrenovering? )

Hannu

Antal inlägg : 3
Ort/Town : göta
Registration date : 09-07-23

Till överst på sidan Gå ner

Motorproblem? Empty Sv: Motorproblem?

Inlägg  BrianSolex sön aug 21, 2011 4:53 am

I hope that I understand your question. Moderators, please feel free to correct my Swedish.

The engine must have sufficient compression...this needs to be checked with a compression gauge. 6.5 Bar minimum...95 psi minimum.

The engine must have clean fuel, with the proper oil/petrol mixture ratio, at the spark plug. Check your fuel...40:1 for later engines...30:1 for older engines...perfectly clean.

The engine must have a blue purple spark at the correct time. The ignition points must be adjusted so that they just begin to open when the timing marks on the flywheel and engine align with eac other, rotating the flywheel clockwise. Spark plug ...Champion L86C, or NGK B5HS or equivalent.


Jag hoppas att jag förstår din fråga. Moderatorer, är du välkommen att korrigera min svenska.

Motorn måste ha tillräckligt med komprimering... detta måste kontrolleras med en kompression mätare. 6,5 Bar minst ... 95 psi minimum.

Motorn måste ha rent bränsle, med rätt olja / bensin blandningsförhållande vid tändstiftet. Kontrollera din bränsle ... 40:1 för senare motorer ... 30:1 för äldre motorer ... helt rena.

Motorn skall ha en blå lila gnista vid rätt tidpunkt. Tändningen punkter måste anpassas så att de precis börjar öppna när tidpunkten märkena på svänghjulet och motorn anpassa EAC andra, att vrida svänghjulet medurs. Tändstift ... Champion L86C eller NGK B5HS eller motsvarande.
BrianSolex
BrianSolex
Solex gourou de luxe
Solex gourou de luxe

Antal inlägg : 529
Age : 60
Ort/Town : New York
Registration date : 09-04-28

http://velosolex4600.over-blog.com

Till överst på sidan Gå ner

Till överst på sidan

- Liknande ämnen

 
Behörigheter i detta forum:
Du kan inte svara på inlägg i det här forumet