Solexine
Vill du reagera på det här meddelandet? Registrera dig för forumet med några klick eller logga in för att fortsätta.

pysande ångmaskin

2 posters

Gå ner

pysande ångmaskin Empty pysande ångmaskin

Inlägg  linzuz lör okt 08, 2011 2:43 pm

Här kommer ett nödrop från en motornovis!
Jag är som sagt ingen mekaniker men har med er hjälp lyckats pilla isär och ihop min fina röda åttiotalare o byta membran, packningar, luftfilter etc.Det har med packväskors hjälp blivit den perfekta mjölk/ölshopparen,den har gått fint och jag kör på miljösoppa.
Men plötsligt idag efter en skön mil på den sköna höstliga landsbygden har solexen förvandlats till en pustande ångmaskin...och jag tappar ca 5km på snittfarten. Vad har hänt? Vad pyser?

linzuz
linzuz

Antal inlägg : 10
Age : 54
Ort/Town : Norrköping
Registration date : 11-08-21

Till överst på sidan Gå ner

pysande ångmaskin Empty Sv: pysande ångmaskin

Inlägg  Roland O sön okt 09, 2011 12:01 pm

Möjligtvis sot (loppa), mellan "pyskonan" (dekompressionskonen) och topplocket.
Öppna pysen ibland när du kör, så kanske det rensar bort sotet...

Om det inte hjälper, så återstår att kontrollera packningar motorblock - topplock.
Glöm inte att kontrollera tändstiftets fastsättning (!)
Även rensa filter i förgasare - lyft upp fltret och blås rent (INTE med tryckluft), skräpet sitter på utsidan av filtret.
===================
Possibly the sot (buggy), between ' pyskonan ' (dekompressionskonen) and the cylinder head. Open pysen sometimes when you are running, so perhaps it clears sotet ... If that doesn't help, so remains to check the engine block cylinder head gaskets. Don't forget to check the sparkplugg attachment (!) Also clean the filter in the carburetor-lifting up fltret and wind sheer (not by compressed air), the garbage sits on the outside of the filter.
Roland O
Roland O

Antal inlägg : 187
Ort/Town : Helsingborg
Registration date : 09-05-21

Till överst på sidan Gå ner

pysande ångmaskin Empty Sv: pysande ångmaskin

Inlägg  linzuz sön okt 09, 2011 4:09 pm

Tack för tipsen!
Den nya packningen mellan motorblock-toppblock hade flikats sönder...ska packningarna hålla en sådan låg kvalité får man väl ha med sig en packe på långturer Evil or Very Mad
linzuz
linzuz

Antal inlägg : 10
Age : 54
Ort/Town : Norrköping
Registration date : 11-08-21

Till överst på sidan Gå ner

pysande ångmaskin Empty Sv: pysande ångmaskin

Inlägg  Sponsored content


Sponsored content


Till överst på sidan Gå ner

Till överst på sidan


 
Behörigheter i detta forum:
Du kan inte svara på inlägg i det här forumet