Solexine
Vill du reagera på det här meddelandet? Registrera dig för forumet med några klick eller logga in för att fortsätta.

Startar men dör efter genomgång, behöver hjälp

5 posters

Sida 2 av 2 Föregående  1, 2

Gå ner

Startar men dör efter genomgång, behöver hjälp - Sida 2 Empty Sv: Startar men dör efter genomgång, behöver hjälp

Inlägg  mhowing mån jun 29, 2015 10:51 am

Vad har du fär motor? Min en 3800 med 80A snurrar allt medsols.... jag ställer tändningen med täbdinstälkningslampa. Grovinställning med cigarettpapper som är tunt. Kokla övwr täbdni gen avs glapp osv. Ibland har jag haft kortslutning vid kondensatorn. Dvs vid kanten på den lilla, backelitskivan. Om manvänder det lilla blecket som sitter med muttrarba fel blir avståndet litet...
mhowing
mhowing

Antal inlägg : 68
Age : 60
Ort/Town : Floda
Registration date : 14-10-25

Till överst på sidan Gå ner

Startar men dör efter genomgång, behöver hjälp - Sida 2 Empty Sv: Startar men dör efter genomgång, behöver hjälp

Inlägg  Nizzehult mån jun 29, 2015 11:43 am

Det här är också en 3800 av 80-talsmodell, står en typskylt med tillverkningsdatum 1966-0x-0x på den (kommer inte ihåg exakt).
Nja, det där med med- eller motsols beror förstås på vilken sida man står. Jag menar från tändningssidan, då snurrar motorn motsols. Och det är väl logiskt, om framhjulet rullar motsols så bör friktionsrullen gå medsols och då snurrar motorn motsols.

Har aldrig haft bort eller kollat kondensatorn men det blir nästa steg. Tändningar har jag alltid ställt med en sånt papper eller med lampa. Resultatet brukar bli densamma.

Nizzehult

Antal inlägg : 49
Ort/Town : Ume'
Registration date : 14-07-25

Till överst på sidan Gå ner

Startar men dör efter genomgång, behöver hjälp - Sida 2 Empty Sv: Startar men dör efter genomgång, behöver hjälp

Inlägg  mhowing mån jun 29, 2015 11:50 am

Nu du, får du allt kolla rotationsriktningen:) rulken och motorn snurrar åt samma håll. Svänghjulet roterar allt medsols, dvs muttern dras åt nör man använder skruvdragaren för att starta. Jag är 100...
mhowing
mhowing

Antal inlägg : 68
Age : 60
Ort/Town : Floda
Registration date : 14-10-25

Till överst på sidan Gå ner

Startar men dör efter genomgång, behöver hjälp - Sida 2 Empty Sv: Startar men dör efter genomgång, behöver hjälp

Inlägg  Nizzehult mån jun 29, 2015 7:17 pm

Ähum...du har givetvis rätt.... Embarassed det var den där pilen som pekar åt andra hållet där uppe som förvirrade mig. geek

Nizzehult

Antal inlägg : 49
Ort/Town : Ume'
Registration date : 14-07-25

Till överst på sidan Gå ner

Startar men dör efter genomgång, behöver hjälp - Sida 2 Empty Sv: Startar men dör efter genomgång, behöver hjälp

Inlägg  mhowing mån jun 29, 2015 7:45 pm

Härligt!! Att vii är överens om det:) så nu jan du iaf starta motorn i verkstan! Men var försuktig med muttwrn. Jag kommer nu ihåg att anledningen till att jag gar 19mm är för att jag körde sönder 14mm muttern och då svetsade oå en 19mm mutter gör att den skulle hålla bättre. Har du haft någon framgång med motorn?
mhowing
mhowing

Antal inlägg : 68
Age : 60
Ort/Town : Floda
Registration date : 14-10-25

Till överst på sidan Gå ner

Startar men dör efter genomgång, behöver hjälp - Sida 2 Empty Sv: Startar men dör efter genomgång, behöver hjälp

Inlägg  Nizzehult tis jun 30, 2015 12:00 am

Nja, har haft lite andra göromål idag - jobbat t ex - så det blev lite mekande nu på kvällen.
Tillverkade en svänghjulsavdragare enligt instruktioner. Fungerade som en smäck!

Mätte upp kondensatorn. Jodå, den är på 0,33 mikrofarad, precis som den ska vara. Hade tyvärr ingen annan att testa med.
Putsade brytarna och ställde in dem igen.
Provade att köra svänghjulet med en borrmaskin. Först satte jag dit min testlampa som är gjord för detta. Den blinkade friskt, även på låga varv.
Sen testade jag med två tändstift, ett nytt och ett äldre men jag fick veva på rätt bra innan jag fick gnista på båda och jag tycker den såg lite klen ut. Hm.
Tändkabeln som jag bytte ut var en vanlig tändkabel med kopparkärna, gjord för bilar. Kan den vara orsaken? Ska det vara en speciell kabeltyp?

Så här ser det ut förresten:
Startar men dör efter genomgång, behöver hjälp - Sida 2 29nh6y1

Nizzehult

Antal inlägg : 49
Ort/Town : Ume'
Registration date : 14-07-25

Till överst på sidan Gå ner

Startar men dör efter genomgång, behöver hjälp - Sida 2 Empty Sv: Startar men dör efter genomgång, behöver hjälp

Inlägg  mhowing tis jun 30, 2015 10:29 am

Att tändkabeln har koppsrkärna är OK, men den kan ju vara dålig av andra anledningar. Idolering osv.. Gnista skall du få öven oå låga varv ju. Prova med att sätta dit en ny tändkabel.. kolla anslutningen mot spilen ordentligt avs oxid tex..
mhowing
mhowing

Antal inlägg : 68
Age : 60
Ort/Town : Floda
Registration date : 14-10-25

Till överst på sidan Gå ner

Startar men dör efter genomgång, behöver hjälp - Sida 2 Empty Sv: Startar men dör efter genomgång, behöver hjälp

Inlägg  Nizzehult tis jun 30, 2015 11:37 am

Kabeln jag satte dit var helt ny och den såg betydligt fräschare än den som satt där, på den hade kopparn(?) blivit helt svart. Även den ingängade "skruven" som ska gå mot spolens plan så den putsade jag av ordentligt först. Bytte även mässingkroken som sitter på tändstiftet.

Nizzehult

Antal inlägg : 49
Ort/Town : Ume'
Registration date : 14-07-25

Till överst på sidan Gå ner

Startar men dör efter genomgång, behöver hjälp - Sida 2 Empty Sv: Startar men dör efter genomgång, behöver hjälp

Inlägg  mhowing tis jun 30, 2015 11:40 am

Då kanske det är tändspolen iaf då...? Kolla på ebay, där finns allt..
mhowing
mhowing

Antal inlägg : 68
Age : 60
Ort/Town : Floda
Registration date : 14-10-25

Till överst på sidan Gå ner

Startar men dör efter genomgång, behöver hjälp - Sida 2 Empty Sv: Startar men dör efter genomgång, behöver hjälp

Inlägg  Nizzehult tis jun 30, 2015 12:13 pm

Nackdelen med ebay och andra sajter är att man måste vänta på prylarna. Och sen kanske det inte var nåt fel på just den delen. Skulle vara tacksamt med en reservdelsmotor....

En tanke slog mig: mässingöglan som jag bytte tog jag från en vanlig kroksats som jag hade liggande. Tänk om den inte är av mässing utan bara är mässingfärgad och leder ström dåligt?
Tål definitivt att kollas.

Nizzehult

Antal inlägg : 49
Ort/Town : Ume'
Registration date : 14-07-25

Till överst på sidan Gå ner

Startar men dör efter genomgång, behöver hjälp - Sida 2 Empty Sv: Startar men dör efter genomgång, behöver hjälp

Inlägg  Nizzehult tis jun 30, 2015 10:24 pm

Suck. Testade med annan mässingögla (original) utan skillnad.
Tja...nu har jag kollat tändkabel, stift, brytare och kondensator och då finns inte så mycket kvar att byta än tändspolen.  Sad
Min favoritfirma Solex-Service tar €24.50. Plus frakt givetvis. Det passar inte från nån annat märke, bara för att testa? För vet jag att det är spolen så beställer jag givetvis en.

Ska se om jag kan ladda upp en film där man får se gnistan, jag tycker den ser svag ut. Den ska väl vara ljusblå och bred, denna är nästan vit och punktformad och det krävs lite varv på svänghjulet innan den bildas.
Jag har ju en tändspole av plast, det trodde jag var säkra prylar för det brukar vara fukten som dödar dem. Fler som råkat ut för nåt liknande?

Nizzehult

Antal inlägg : 49
Ort/Town : Ume'
Registration date : 14-07-25

Till överst på sidan Gå ner

Startar men dör efter genomgång, behöver hjälp - Sida 2 Empty Sv: Startar men dör efter genomgång, behöver hjälp

Inlägg  marcus7601 tor jul 02, 2015 2:54 pm

Detta kanske är långsökt, men när jag bytte min tändspole (hade likadan som på bilden ovan) så var anslutningskabeln av solid kärna, inte vanlig sladdtyp. Jag hade brott på den anslutningssladden i fästen in till spolen vilket inte sågs om man inte vickade lite på kabeln och då trillade den bort. Ta en kik hur det ser ut där

marcus7601

Antal inlägg : 34
Ort/Town : Kungsbacka
Registration date : 14-05-28

Till överst på sidan Gå ner

Startar men dör efter genomgång, behöver hjälp - Sida 2 Empty Sv: Startar men dör efter genomgång, behöver hjälp

Inlägg  Nizzehult tor jul 02, 2015 3:09 pm

marcus7601 skrev:Detta kanske är långsökt, men när jag bytte min tändspole (hade likadan som på bilden ovan) så var anslutningskabeln av solid kärna, inte vanlig sladdtyp. Jag hade brott på den anslutningssladden i fästen in till spolen vilket inte sågs om man inte vickade lite på kabeln och då trillade den bort. Ta en kik hur det ser ut där

Definitivt ett användbart tips! Ska kolla detta i kväll. Wink
Bytte du tändspole av samma anledning? Har du kvar den gamla?

Nizzehult

Antal inlägg : 49
Ort/Town : Ume'
Registration date : 14-07-25

Till överst på sidan Gå ner

Startar men dör efter genomgång, behöver hjälp - Sida 2 Empty Sv: Startar men dör efter genomgång, behöver hjälp

Inlägg  Nizzehult tor jul 02, 2015 7:58 pm

Nix. Kabeln var intakt. Mätte från matarkabeln till metallplattan där tändkabeln ska vila och det är ungefär 3 kohm. Mellan samma kabel och jord är det ca 1 ohm. Någon som har en spole liggande här så jag slipper beställa utomlands?

Nizzehult

Antal inlägg : 49
Ort/Town : Ume'
Registration date : 14-07-25

Till överst på sidan Gå ner

Startar men dör efter genomgång, behöver hjälp - Sida 2 Empty Sv: Startar men dör efter genomgång, behöver hjälp

Inlägg  Nizzehult fre jul 03, 2015 12:05 am

Här finns en videosnutt:
https://vid.me/WEMm

Märk på slutet när jag sänker varvtalet, då blir det bara spontana gnistor. Är detta normala gnistor?

Nizzehult

Antal inlägg : 49
Ort/Town : Ume'
Registration date : 14-07-25

Till överst på sidan Gå ner

Startar men dör efter genomgång, behöver hjälp - Sida 2 Empty Sv: Startar men dör efter genomgång, behöver hjälp

Inlägg  marcus7601 fre jul 03, 2015 9:21 am

Nizzehult skrev:
marcus7601 skrev:Detta kanske är långsökt, men när jag bytte min tändspole (hade likadan som på bilden ovan) så var anslutningskabeln av solid kärna, inte vanlig sladdtyp. Jag hade brott på den anslutningssladden i fästen in till spolen vilket inte sågs om man inte vickade lite på kabeln och då trillade den bort. Ta en kik hur det ser ut där

Definitivt ett användbart tips! Ska kolla detta i kväll. Wink
Bytte du tändspole av samma anledning? Har du kvar den gamla?

Har tyvärr slängt den gamla.

Ring Rösebacken och kolla om de har någon gammal begagnad?

marcus7601

Antal inlägg : 34
Ort/Town : Kungsbacka
Registration date : 14-05-28

Till överst på sidan Gå ner

Startar men dör efter genomgång, behöver hjälp - Sida 2 Empty Sv: Startar men dör efter genomgång, behöver hjälp

Inlägg  Nizzehult mån jul 06, 2015 10:04 pm

Förklara detta: om jag tar två helt nya NGK tändstift, ett BR6HS och ett BR7HS så får jag svag och "hoppig" vitblå gnista på båda och den är inte körbar.
Tar jag Bosch-stiftet som jag kört med tidigare så får jag ingen gnista alls, utom en svag rackare på högsta varv (med borrmaskinen) på kanske var tredje varv.

Men! Om jag tar ett stift som har suttit i en gräsklippare, kort version, så får jag den här feta och blåa gnistan som jag eftersträvar och som täcker hela elektroden. Dock vill inte moppen gå med det stiftet. Heller. Hackar och tänder spontant men inget mer. Men det kan ju vara fel stift till denna typ av motor.
Jag vägrar tro att jag kan sitta med ett helt knippe dåliga stift, varav två är helt nya. affraid
Har slut på stift nu men ska man testa ännu ett eller ligger felet någon annanstans? Question

Nizzehult

Antal inlägg : 49
Ort/Town : Ume'
Registration date : 14-07-25

Till överst på sidan Gå ner

Startar men dör efter genomgång, behöver hjälp - Sida 2 Empty Sv: Startar men dör efter genomgång, behöver hjälp

Inlägg  BrianSolex tis jul 07, 2015 5:24 am

BR6HS och BR7HS är inte rätt tändstift.
Korrekt tändstiftet är NGK B6HS eller B5HS.
BR är en resistor tändstiftet för elektronisk tändning.

Några andra tändstift:
Champion       L86C
Bosch            W7AC
Denso            W16FS-U
AC                 44 L, 45 L
Motorcraft       AE32
Autolite           2656
Marchal          V36A
XLG                FF 70 Y
Cyklon            43
Flashpoint       FP5CR
BrianSolex
BrianSolex
Solex gourou de luxe
Solex gourou de luxe

Antal inlägg : 529
Age : 60
Ort/Town : New York
Registration date : 09-04-28

http://velosolex4600.over-blog.com

Till överst på sidan Gå ner

Startar men dör efter genomgång, behöver hjälp - Sida 2 Empty Sv: Startar men dör efter genomgång, behöver hjälp

Inlägg  Nizzehult tis jul 07, 2015 11:50 am

Åhhh! Tack, det borde jag ju kunnat lista ut själv att "R" står för resistor.... scratch

Nu hittade jag ett NGK B6ES i gömmorna, det är alltså lite längre gäng på detta än HS.
Det ger fin och fet gnista, precis som det ska vara.
Kan man använda stift som har den längden? Jag testade och det tar inte i kolven när man har dragit fast det.
Jag menar nu temporärt....givetvis så ska jag fixa ett B6HS vid tillfälle, nu är jag bara ivrig att se om det går att få igång den.

Nizzehult

Antal inlägg : 49
Ort/Town : Ume'
Registration date : 14-07-25

Till överst på sidan Gå ner

Startar men dör efter genomgång, behöver hjälp - Sida 2 Empty Sv: Startar men dör efter genomgång, behöver hjälp

Inlägg  BrianSolex tis jul 07, 2015 4:41 pm

Det kommer att vara 6,3 mm längre än det korrekta tändstiftet. Om kolven inte slår tändstiftet, jag tror att du kan använda den för tillfälligt bruk.
BrianSolex
BrianSolex
Solex gourou de luxe
Solex gourou de luxe

Antal inlägg : 529
Age : 60
Ort/Town : New York
Registration date : 09-04-28

http://velosolex4600.over-blog.com

Till överst på sidan Gå ner

Startar men dör efter genomgång, behöver hjälp - Sida 2 Empty Sv: Startar men dör efter genomgång, behöver hjälp

Inlägg  Nizzehult tor jul 09, 2015 8:36 pm

Fick till slut tag på ett B5HS. Ja inte på en stor OKQ8-mack utan på stans största OKQ8 mack, bara dom som har tändstift.
Hrmfp! Kom ihåg när man kunde köpa alla typer av reservdelar till sin bil och moped på OKQ8, nu finns där bara korv, videofilmer och solstolar... Evil or Very Mad

Nåväl. Gnistan är visserligen konsekvent och lätt att frambringa vid låga varvtal men den är inte sådär "fet" och distinkt som jag vill att den ska vara. Vet inte hur jag bäst kan beskriva det men den är tunn och genomskinlig, ser mest ut som att den består av en massa mindre gnistor och inte en enda och det varierar var på elektroden den uppstår. Dessutom har den fel färg, för mycket åt det vita hållet.

Den går precis lika taskigt som tidigare, tänder någon enstaka gång men inte mer. Vad är nästa steg? Byta tändspole or what? scratch

Här finns en videosnutt om någon vill studera gnistan med nya stiftet. Hur ser det ut i era ögon?
https://vid.me/7z7u

Nizzehult

Antal inlägg : 49
Ort/Town : Ume'
Registration date : 14-07-25

Till överst på sidan Gå ner

Startar men dör efter genomgång, behöver hjälp - Sida 2 Empty Sv: Startar men dör efter genomgång, behöver hjälp

Inlägg  BrianSolex fre jul 10, 2015 4:38 am

1. Jag rekommenderar inte att vrida motorn med en borr. Du kan skada svänghjulet med muttern åtstramning för mycket ... eller kolvringar och cylinder (ingen smörjning)

I do not recommend turning the engine with a drill. You can damage the flywheel (nut tightening too much)...or the piston rings and cylinder (no lubrication)

video:

2. Om du inte har ändrat tändstiftskabeln, skulle jag göra det nästa.

If you have not changed the spark plug wire, I would do that next.

3. Kontrollera gnistan genom att hålla kroppen av pluggen mot metall. I videon, jag tror att jag ser både kropp och elektroden vidrör metall

Check for spark by holding the body of the plug against metal. In your video, I think that I see both the body and the electrode are touching metal

4. Gnistan kan vara blå, lila, vit. Orange, är gul inte bra.

The spark can be blue, purple, white. Orange, yellow is not good.

5. Tändningen kontakter måste justeras så att de börjar att öppna när RUPTURE märkena på svänghjulet och motorn linjerar, vrida svänghjulet medurs.

The ignition contacts must be adjusted so that they begin to open when the RUPTURE marks on the flywheel and engine are aligned, rotating the flywheel clockwise.

6. Tändstiftets elektrodgap måste anpassas till exakt 0,5 mm

The spark plug electrode gap must be adjusted to exactly 0.5 mm
BrianSolex
BrianSolex
Solex gourou de luxe
Solex gourou de luxe

Antal inlägg : 529
Age : 60
Ort/Town : New York
Registration date : 09-04-28

http://velosolex4600.over-blog.com

Till överst på sidan Gå ner

Startar men dör efter genomgång, behöver hjälp - Sida 2 Empty Sv: Startar men dör efter genomgång, behöver hjälp

Inlägg  Nizzehult fre jul 10, 2015 11:52 am

BrianSolex skrev:1. Jag rekommenderar inte att vrida motorn med en borr. Du kan skada svänghjulet med muttern åtstramning för mycket ... eller kolvringar och cylinder (ingen smörjning)

I do not recommend turning the engine with a drill. You can damage the flywheel (nut tightening too much)...or the piston rings and cylinder (no lubrication)

video:

2. Om du inte har ändrat tändstiftskabeln, skulle jag göra det nästa.

If you have not changed the spark plug wire, I would do that next.

3. Kontrollera gnistan genom att hålla kroppen av pluggen mot metall. I videon, jag tror att jag ser både kropp och elektroden vidrör metall

Check for spark by holding the body of the plug against metal. In your video, I think that I see both the body and the electrode are touching metal

4. Gnistan kan vara blå, lila, vit. Orange, är gul inte bra.

The spark can be blue, purple, white. Orange, yellow is not good.

5. Tändningen kontakter måste justeras så att de börjar att öppna när RUPTURE märkena på svänghjulet och motorn linjerar, vrida svänghjulet medurs.

The ignition contacts must be adjusted so that they begin to open when the RUPTURE marks on the flywheel and engine are aligned, rotating the flywheel clockwise.

6. Tändstiftets elektrodgap måste anpassas till exakt 0,5 mm

The spark plug electrode gap must be adjusted to exactly 0.5 mm

1. Nja, motorn får fortfarande smörjning om man kör svänghjulet med en borr då den fortfarande suger in luft/bränsleblandning som vanligt. Att köra på detta vis med ett tändstift monterat då att det är full kompression i cylindern är nog definitivt inte att föredra men jag tror att man kan göra så här om man gör det snabbt och försiktigt. Men visst, det finns några risker med det som man måste ta i beaktning. OK, ska se om jag lyckas få gnista enligt din film.
2. Tändkabeln är bytt.
3-4. Jag har testat detta och jämfört gnistan med en annan moped (ej Solex) och där är den både fetare och har annan färg.
5. Brytarna är justerade enligt anvisningar.
6. Kanske jag hade lite för mycket där, typ 0,7. Ska fixas.

Nizzehult

Antal inlägg : 49
Ort/Town : Ume'
Registration date : 14-07-25

Till överst på sidan Gå ner

Startar men dör efter genomgång, behöver hjälp - Sida 2 Empty Sv: Startar men dör efter genomgång, behöver hjälp

Inlägg  mhowing sön jul 26, 2015 12:04 pm

Du skrev; Här finns en videosnutt om någon vill studera gnistan med nya stiftet. Hur ser det ut i era ögon?
https://vid.me/7z7u

Det ser ut som om du inte får gnista vid varje varv.... Jag har haft samma bekymmer pga av att brytarspetsmekansimen inte varit OK, dvs det var bara den yttersta toppen på kammen som låg mot och lyfte brytaren. Resultatet var att den inte gick på högre varv alls. Jag bockade till brytaren så att marginalen blev större. det här är givetvis ren spekulation, men kanske värt att kolla.
mhowing
mhowing

Antal inlägg : 68
Age : 60
Ort/Town : Floda
Registration date : 14-10-25

Till överst på sidan Gå ner

Startar men dör efter genomgång, behöver hjälp - Sida 2 Empty Sv: Startar men dör efter genomgång, behöver hjälp

Inlägg  Sponsored content


Sponsored content


Till överst på sidan Gå ner

Sida 2 av 2 Föregående  1, 2

Till överst på sidan

- Liknande ämnen

 
Behörigheter i detta forum:
Du kan inte svara på inlägg i det här forumet