Solexine
Vill du reagera på det här meddelandet? Registrera dig för forumet med några klick eller logga in för att fortsätta.

Hål i luftfiltret

2 posters

Gå ner

Hål i luftfiltret Empty Hål i luftfiltret

Inlägg  Flipser ons jul 26, 2017 11:00 pm

Jag är nybörjare när det gäller Solex men efter att jag startat igång vår gamla 3800 som stått i förråd sedan 90-talet så har jag fastnat. Allt jag behövde göra för att få igång den var att rensa bränsleledningarna och tanken från gammal olja som torkat och den går fortfarande bra. Jag bytte även luftfilter, båda bensinfiltrena, pumpmembran och tändstift för att hålla hojen fräsch. Problemet jag har nu är att det på luftfiltret har blivit ett "sönderfrätt" hål som jag antar är bensin som droppat eller sprutat upp. Bytte luftfilter igen och körde en bit och jag ser att det är påväg att bli samma sak på det nya. Min känsla som lekman är att motorn får för mycket bensin eftersom jag även har lite läckage från bensinpumpen. Men det är bara min chansning. Skulle vara tacksam för förslag på vad det kan vara Smile

EDIT: Bifogar en bild på luftfiltret.
Hål i luftfiltret Img_4110


Med vänlig hälsning, Filip


Senast ändrad av Flipser den tor jul 27, 2017 3:06 pm, ändrad totalt 1 gång (Orsak för redigering : Lägga till bild)

Flipser

Antal inlägg : 1
Ort/Town : Sweden
Registration date : 17-07-26

Till överst på sidan Gå ner

Hål i luftfiltret Empty Sv: Hål i luftfiltret

Inlägg  Henrik sön jul 30, 2017 11:20 pm

Har läst spekulationer på nätet om att etanolen i modern bensin skulle fräta sönder det där skumplast-fluffet i luftfiltret. Jag vet inte om det stämmer men på den Velosolex jag kom över i våras fanns bara metallringen kvar... Jag beställde ett filter av tunt, finmaskigt metallnät istället men man kan säkert göra ett själv.

Var läcker det bensin? Förgasaren är en klurig konstruktion utan flottör.
Den soppa som inte "går åt" leds tillbaks till tanken igenom den lilla plastslangen mellan förgasaren och tankens ovansida. Den slangstumpen kan spricka, lättfixat.
Eller menar du vid nipplarna in/ut från själva pumpen..?

/ Henke
Henrik
Henrik

Antal inlägg : 6
Ort/Town : Göteborg
Registration date : 17-06-15

Till överst på sidan Gå ner

Till överst på sidan

- Liknande ämnen

 
Behörigheter i detta forum:
Du kan inte svara på inlägg i det här forumet