Solexine
Vill du reagera på det här meddelandet? Registrera dig för forumet med några klick eller logga in för att fortsätta.

brytaravstånd

3 posters

Gå ner

brytaravstånd Empty brytaravstånd

Inlägg  wiking tis aug 18, 2009 8:52 pm

är det någon som vet vad brytarspetsen skall vara på en 3800 solex årsmodell 86-87??
tacksam för svar
uffe

wiking

Antal inlägg : 13
Ort/Town : uppsala
Registration date : 09-06-17

Till överst på sidan Gå ner

brytaravstånd Empty Sv: brytaravstånd

Inlägg  Roland O tis aug 18, 2009 9:05 pm

Roland O
Roland O

Antal inlägg : 187
Ort/Town : Helsingborg
Registration date : 09-05-21

Inlägg  Admin ons aug 19, 2009 10:15 am

Brytaravståndet är inte till någon större nytta och används inte när man ställer in tändningen i alla fall...
Att de öppnar som mest 0.4 betyder inte att de öppnar i rätt ögonblick.
Brytarna ska, i motors rotationsriktning, öppna precis när markeringarna står mitt för varandra, vare sig före (förstör motorn) eller efter (gör motorn svagare och snabbare, används om man är mkt lätt för att få upp farten, ett par, tre millimeter, testas efter att man fått motorn gå perfekt med normal inställning).
Ett cigarettpapper ska precis gå o dra lätt mellan spetsarna då detta sker.
Man kan också använda en strobelampa från bilvärlden eller en glimlampa kopplad mellan stiftskabel o jord, återkommer med beskrivning.

Glöm inte att tanka ner de svenska manualerna vi har online i dokumentationsavdelning, där finns nästan allt man behöver veta och man bör inte meka utan att ha läst de, grejorna går annars lätt sönder Wink
Admin
Admin
Bruno/admin.
Bruno/admin.

Antal inlägg : 1065
Ort/Town : Stockholm
Registration date : 09-03-03

http://www.smoothmachines.se

brytaravstånd Empty brytarspetsar

Inlägg  wiking tor aug 20, 2009 9:54 pm

Hejsan och tack för svaren jag fick.
nu är frågan den att om jag ställer magneten på rätt markering,är det då man ljusterar brytaren?
jag har snart gått igenom allt men får inte skiten att starta ordentlig.
nån som har en ide??
uffe

wiking

Antal inlägg : 13
Ort/Town : uppsala
Registration date : 09-06-17

Inlägg  Admin fre aug 21, 2009 12:02 pm

Då markeringarna är precis mitt emot varandra ska brytarna öppna, inte mätas till ngt värde.
Gör såhär: lägg cigarettpapper (1 lager) mellan brytarspetsarna, svängjulets markering ska vara mitt emot motorblockets märke för "rupture", i slutet på pilen finns ett gjutet märke, det är brytpunkten.
I det läget ska det precis börja gå att dra ut pappret med lite motstånd, enkelt att justera.
Rotera svängjulet i motorns riktning, medsols, för att komma till brytpunkten då pappret ska lossna, gör du det från andra hållet blir det fel.
Kolla att brytarna se hela ut innan du justerar, man kan annars slipa de på plats med tunnaste våtslippapper utan ngt på, oljefritt och rent ska det vara! Sära på brytarna, lägg in pappret, låt brytarnas fjädring ta han om trycket, dra fram o tebaks tills det är blankt och plant, blås bort skräpet och släpp brytarna, samma sak för andra sidan.
Lycka till, o släng dina bladmått så länge!
Wink
B
Admin
Admin
Bruno/admin.
Bruno/admin.

Antal inlägg : 1065
Ort/Town : Stockholm
Registration date : 09-03-03

http://www.smoothmachines.se