Motorn är svårstartad och ryker vid blått vid körning
4 posters
Motorn är svårstartad och ryker vid blått vid körning
Tjänna. Jag har en Solex 3800 som jag har renoverat under vintern. Nu har den blivit extremt svårstartad, men när den väl är igång går den som ett skott, men ryker kraftigt, det går heller inte att stoppa motorn med dekompressionsknappen trots att jag har justerat den till max dekompression. Tändningen är helt perfekt och bensin får den....så mycket bensin att det rinner ut bensin i skarven mellan avgasröret och den korta biten som leder ut avgaser från cylindern när jag försöker starta den. Jag har jackat kolven (det gjorde jag redan i fjol, och då gick den perfekt), det jag har gjort i år är som sagt var renoveringen och så har jag satt på ett 32 cc munstycke....tyvärr har jag slarvat bort orginalmunstycket, så jag kan inte kolla om det är det som är felet...Några tips?...har jag missat något????
Suneleif- Antal inlägg : 4
Ort/Town : Kungälv
Registration date : 13-05-12
Sv: Motorn är svårstartad och ryker vid blått vid körning
Det förefaller mig att det finns härdat kol i den cylindern avgasporten och avgasrören.
It seems to me that there is hardened carbon in the cylinder's exhaust port and in the exhaust pipes.
It seems to me that there is hardened carbon in the cylinder's exhaust port and in the exhaust pipes.
BrianSolex skrev:Det förefaller mig att det finns härdat kol i den cylindern avgasporten och avgasrören.
Nu har jag kollat om motorn/avgassystemet var igensotat, det var det inte, men kanalen till dekompressinsventilen var igensatt av sot....men fortfarande enormt svårstartad och ryker blått.
För fet oljeblandning?
jazzdoktorn- Mörkrets andre
- Antal inlägg : 281
Ort/Town : stockholm
Registration date : 09-04-16
Admin skrev:Visst vägrar den om du släpper choken?
Hej. Nu funkar motorn perfekt. Jag satte dit ett orginalmunstycke, och efter det startar den direkt, ryker inte och går som ett spjut. Antagligen fick den för mycket bensin när jag både jackade kolven och satte dit ett större munstycke.
Liknande ämnen
» svårstartad när den är varm..
» Svårstartad efter färd!
» velosolex 3800 fixa en dödare hjälp
» Missljud från motorn
» Justera höjd på motorn?
» Svårstartad efter färd!
» velosolex 3800 fixa en dödare hjälp
» Missljud från motorn