Solexine
Vill du reagera på det här meddelandet? Registrera dig för forumet med några klick eller logga in för att fortsätta.

Bränsleförbrukning

+2
Mkg
jazzdoktorn
6 posters

Gå ner

Bränsleförbrukning Empty Bränsleförbrukning

Inlägg  jazzdoktorn tor aug 27, 2009 10:05 am

Igår så hade jag lustigt ute på stan.
På väg till jobbet så fick jag soppatorsk, inga stora problem kan man tycka, eftersom jag hade med mig min 2 deciliters "reservdunk".
I med alkylatet och iväg.....Vrooom.
Dock måste jag säga att jag blev förvånad en mil senare på väg från jobbet; soppatorsk igen!
Vafaan! 2 deciliter milen?!
Tur att det finns en båtmack i hornstull annars hade jag fått trampa upp för liljeholmsbron (igen).

Är det någon annan som har en så törstig moppe?
Det känns som det är en bra bit till 1 deciliter milen som den egentligen ska dra....
jazzdoktorn
jazzdoktorn
Mörkrets andre
Mörkrets andre

Antal inlägg : 281
Age : 53
Ort/Town : stockholm
Registration date : 09-04-16

Till överst på sidan Gå ner

Bränsleförbrukning Empty Sv: Bränsleförbrukning

Inlägg  Mkg tor aug 27, 2009 11:19 am

Har inte kollat min, men uppskattar att jag kan tanka hvar 14:e dag (tankar dock vanligen varje vecka men då är väl tanken ca ½) Jobbet tor = 4 mil/vecka => ca 2 dl per mil men då kör jag rusningstrafik fullgas och mycket stopp vid rödljus långa väntetider på "tomgång".

Om vi räknar tiden motorn är igång så blir det 15 min /resa dvs 5 tim per 2 v. Snittar jag 20 km/h blir förbrukningen samma dvs ca o.2l/mil.

Skulle jag kunna jag kunna snitta 30km/h (vilket jag inte kan som du vet) skulle jag komma 15 mil på samma tid dvs ca 1 dl/mil. Skillnaden i fart mellan tomgång och fullgas verkar inte vara så stor så jag vet inte om skillnaden i bränsleförbrukning påverkas så mycket. Kan du inte tanka ½ liter och se hur långt du kommer på en plan cykelbana i nåt ytterområde där du inte behöver stannatill så många gånger.

Mkg

Antal inlägg : 137
Ort/Town : Stockholm
Registration date : 09-03-24

Till överst på sidan Gå ner

Bränsleförbrukning Empty Sv: Bränsleförbrukning

Inlägg  jazzdoktorn tor aug 27, 2009 11:32 am

grejen är den att jag egentligen bara stannar utanför jobbet.
Full gas hela tiden.
Mycket märkligt.
Ställbart munstycke förvisso men inga läckage eller något som kan förklara det hela.
Undrar just om det är någon som varit inne och borrat eller jackat eller något innan jag köpte den... scratch
jazzdoktorn
jazzdoktorn
Mörkrets andre
Mörkrets andre

Antal inlägg : 281
Age : 53
Ort/Town : stockholm
Registration date : 09-04-16

Till överst på sidan Gå ner

Bränsleförbrukning Empty Sv: Bränsleförbrukning

Inlägg  Mkg tor aug 27, 2009 11:44 am

Tror att det är där du har felet ... du skall inte stanna vid jobbet ... åk vidare!

Borra eller jacka en Solex??? Njae men det vet vi ju att din går fort och fart kostar. Har du inget rödljus på vägen? Tanka fullt och kör sedan några dagar på 75%, tanka fullt igen och mät hur mycket det gick i. Jag tror nog att våra drar lika mycket. Sen skall vi inte glömma att det är 5% sprit i bensinen och den har bara 70% av bränslevärdet och sen är det väl några % olja i också. Jag vet inte om man räknar åtgången per liter bensin eller liter färdigblandad soppa.

Kul att höra övrigas uppfattning om faktisk bränsleförbrukning.

Mkg

Antal inlägg : 137
Ort/Town : Stockholm
Registration date : 09-03-24

Till överst på sidan Gå ner

Bränsleförbrukning Empty Sv: Bränsleförbrukning

Inlägg  Admin tor aug 27, 2009 11:55 am

Min med ställbart munstycke är jättetörstig, drar 70% av tanken på en tur retur björkhagen/kungsholmen.
Jag väger väldigt mkt och min går ungefär lika fort som Jazzdoktorns, använder dock soppa o 2% syntetolja, inte alkylat.
Bara för att vaska i kortleken Twisted Evil
Admin
Admin
Bruno/admin.
Bruno/admin.

Antal inlägg : 1065
Age : 60
Ort/Town : Stockholm
Registration date : 09-03-03

http://www.smoothmachines.se

Till överst på sidan Gå ner

Bränsleförbrukning Empty Sv: Bränsleförbrukning

Inlägg  jazzdoktorn tor aug 27, 2009 12:16 pm

Låter konstigt kanske men jag har adrig rött ljus, för jag är solskenspojken! cheers
Solen lyser alltid där jag är och alla trafikljus slår om till grönt när jag kommer.
Skönt att stå i solen när man har soppatorsk.

Grejen är att den har dragit mycket även utan ställbart munstycke och alkylatbensin....
Frågan är om "1 deciliter milen" bara är lögn och förbannad dikt.
Inga större problem egentligen men det vore kul att höra mer om andras förbrukning.
jazzdoktorn
jazzdoktorn
Mörkrets andre
Mörkrets andre

Antal inlägg : 281
Age : 53
Ort/Town : stockholm
Registration date : 09-04-16

Till överst på sidan Gå ner

Bränsleförbrukning Empty Sv: Bränsleförbrukning

Inlägg  Roland O tor aug 27, 2009 12:31 pm

jazzdoktorn skrev:Igår så hade jag lustigt ute på stan... / ... 1 deciliter milen som den egentligen ska dra....

BrianSolex räknar på sitt sätt:

28 cc[cm³] / minute (Standardmunstycke)
29 cc[cm³] / minute
30 cc[cm³] / minute
31 cc[cm³] / minute
32 cc[cm³] / minute
-------------------------
Om jag minns rätt på ett annat värde:

27cc / 1.2 dl/mil
28cc / 1.4 dl/mil
29cc / 1.6 dl/mil
30cc / 1.7 dl/min
31cc / 1.8 dl/mil
32cc / 2.0 dl/mil
Allt beräknat på fullgas!

Fullgas är onödigt - sänk lite till "marchfart". Det hjälper!

Öka också trycket i däcken. Det blir lite stötigare körning, men går lättare och drar mindre soppa...


Senast ändrad av Roland O den tor aug 27, 2009 12:48 pm, ändrad totalt 1 gång
Roland O
Roland O

Antal inlägg : 187
Ort/Town : Helsingborg
Registration date : 09-05-21

Till överst på sidan Gå ner

Bränsleförbrukning Empty Sv: Bränsleförbrukning

Inlägg  Roland O tor aug 27, 2009 12:43 pm

jazzdoktorn skrev:
Undrar just om det är någon som varit inne och borrat eller jackat eller något innan jag köpte den... scratch

Insuget i förgasaren ska vara 6 mm. (Standard Sverige)
Det går att borra upp till 7 mm. utan att störa gasspjället som har 7 mm. öppning redan som standard.
Kontrollera insuget!
Roland O
Roland O

Antal inlägg : 187
Ort/Town : Helsingborg
Registration date : 09-05-21

Till överst på sidan Gå ner

Bränsleförbrukning Empty Sv: Bränsleförbrukning

Inlägg  Admin tor aug 27, 2009 12:48 pm

Jazzdoktorn Solex har alltid för lite luft för hans bakdel tar annars skada, kan vara därför.
Bränslet kan inte stämma på oss storvuxna, en fransk normalvuxen vägde 60-75kg på den tiden det begav sig.
Jag väger 115kg och är bra längre än vad genomsnittet var på den tiden.
Klart man drar proportionellt mer, undrar om man kan göra snygga kurvor o diagram för det? Razz
Tror min drar 3dl milen, ofta fullgas.
Admin
Admin
Bruno/admin.
Bruno/admin.

Antal inlägg : 1065
Age : 60
Ort/Town : Stockholm
Registration date : 09-03-03

http://www.smoothmachines.se

Till överst på sidan Gå ner

Bränsleförbrukning Empty Sv: Bränsleförbrukning

Inlägg  Momo tor aug 27, 2009 2:30 pm

Standardmunstycke, full tank, Kista-Vårby(Skärholmen)-Kista, kvar 2dl!
väger 70kg.

Momo

Antal inlägg : 24
Ort/Town : Stockholm
Registration date : 09-05-10

Till överst på sidan Gå ner

Bränsleförbrukning Empty Sv: Bränsleförbrukning

Inlägg  Admin tor aug 27, 2009 2:34 pm

Det blir 28km via bilvägar, kanske 30-40km Solexväg?
Admin
Admin
Bruno/admin.
Bruno/admin.

Antal inlägg : 1065
Age : 60
Ort/Town : Stockholm
Registration date : 09-03-03

http://www.smoothmachines.se

Till överst på sidan Gå ner

Bränsleförbrukning Empty Sv: Bränsleförbrukning

Inlägg  Momo tor aug 27, 2009 3:40 pm

6,5mil fram och tillbaka skulle jag tro.
hallå Bruno hur går det med dina projekt och den moppen som inte ville funka ordendligt?

Momo

Antal inlägg : 24
Ort/Town : Stockholm
Registration date : 09-05-10

Till överst på sidan Gå ner

Bränsleförbrukning Empty Sv: Bränsleförbrukning

Inlägg  Admin tor aug 27, 2009 3:43 pm

Trodde den drog det enkelväg, alltså 3-4 mil, men du menar tur retur...
Det var väl rätt lite?

Den jobbiga röda får vänta lite, jag ska bara fixa skruv till min svänghjulsavdragare så är saken biff, spetsar o konding.
Fixar med 60 tals solexen, CNC maskin och broms till Tom Tit, så har bilen pajat, massor att göra...
Hoppas din röda häst funkar fortsatt bra!
Admin
Admin
Bruno/admin.
Bruno/admin.

Antal inlägg : 1065
Age : 60
Ort/Town : Stockholm
Registration date : 09-03-03

http://www.smoothmachines.se

Till överst på sidan Gå ner

Bränsleförbrukning Empty Sv: Bränsleförbrukning

Inlägg  Momo tor aug 27, 2009 6:14 pm

Svänghjulsavdragaren behöver bara de perifära skruvarna, man kan vara utan den mittersta!
Man skruvar ut navmuttern till sitt yttersta läge sedan lägger man på avdragaren och drar åt de tre skruvarna så kommer svänghjulet ut!
Har en liten fundering: vad är det som gör att svänghjulet sitter hårt, är det för att axeln är konisk eller för att magneterna håller den?
Om det är det senare som är orsaken så tänkte jag så kan man använda en elektromagnet för att lossa svänghjulet utan att använda den mekaniska avdragaren och utan ansträngning!
Vad säger ni därute?

Momo

Antal inlägg : 24
Ort/Town : Stockholm
Registration date : 09-05-10

Till överst på sidan Gå ner

Bränsleförbrukning Empty Sv: Bränsleförbrukning

Inlägg  Admin tor aug 27, 2009 7:19 pm

Det är en kona, därför lossnar det med ett "knock".
Magneten håller i bara lite.
Passa dig för elektromagneter där, har ingen aning om de kan avmagnatisera svängjulsmagneterna, särskilt med AC må det vara så, man använder ju det för att avmagnetisera verktyg eller hur?
Man kan göra avdragaren på 2 sätt, den där man använder mittmuttern för att dra ut svänghjulet och den där man trycker på axeln med en m10, det är fullt likvärdigt.
De jag nu har tillverkat är den andra modellen, den med tryckskruv, same-same, mindre risk att sabba gängan på axeln kanske, samt inte fula ner muttern.
Admin
Admin
Bruno/admin.
Bruno/admin.

Antal inlägg : 1065
Age : 60
Ort/Town : Stockholm
Registration date : 09-03-03

http://www.smoothmachines.se

Till överst på sidan Gå ner

Bränsleförbrukning Empty Sv: Bränsleförbrukning

Inlägg  jazzdoktorn sön apr 18, 2010 1:22 am

För att skaka liv i en gammal tråd.
Nu är det mätt vilken förbrukning jag har.
Jag har lagt mycket möda för att forska. Very Happy
Snustorr tank fylldes upp med alkylat samma dag som jag började moppa till jobbet.
4 resor på 1.6 mil vardera så var det soppatorsk.
Som vanligt så var det någon dl kvar i tanken.

Som jag räknar så har det gått åt ca 1 liter 6.4 mil och det gör ca 1.56 dl milen.
Jag har chokat lite extra för attt det har varit så kallt men jag tror inte det gör så mycket egentligen.

64 mil på 10 liter soppa känns väl ganska bra va?
jazzdoktorn
jazzdoktorn
Mörkrets andre
Mörkrets andre

Antal inlägg : 281
Age : 53
Ort/Town : stockholm
Registration date : 09-04-16

Till överst på sidan Gå ner

Bränsleförbrukning Empty Sv: Bränsleförbrukning

Inlägg  Mats sön apr 18, 2010 3:40 pm

Jag väger tresiffrigt (med god marginal). Jag har ett ställbart munstycke på min solex. Det är inställt så att den fyrtaktar lite i långa nedförsbackar. Förmodligen kan man ställa det betydligt snålare.

I somras körde jag ca 7 mil på en tank. Det bör ju motsvara ca 2dl/mil. Det är även mitt personliga rekord för moppekörning under en dag.
Mats
Mats

Antal inlägg : 58
Ort/Town : Töreboda
Registration date : 09-06-22

Till överst på sidan Gå ner

Bränsleförbrukning Empty Sv: Bränsleförbrukning

Inlägg  Mkg mån apr 19, 2010 2:08 pm

jazzdoktorn skrev:Snustorr tank fylldes upp med alkylat samma dag som jag började moppa till jobbet.
4 resor på 1.6 mil vardera så var det soppatorsk. Som vanligt så var det någon dl kvar i tanken. Som jag räknar så har det gått åt ca 1 liter 6.4 mil och det gör ca 1.56 dl milen. Jag har chokat lite extra för attt det har varit så kallt men jag tror inte det gör så mycket egentligen. 64 mil på 10 liter soppa känns väl ganska bra va?

Vill inte förstöra din dag ... men ... för att beräkna bränsleförbrukningen bör man veta körsträckan och bränsleåtgången.

Du har kört 6.4 mil, men hur mycket soppa har du förbrukat? Börja inte med "snustorr" utan med den skvätt du tydligen har kvar. Mät den mängd som du häller i och kör "tomt", dvs tills du har samma skvätt kvar.

Du har räknat med att du haft nån dl soppa kvar (låter mycket) och att du kört upp en liter. Hur mycket rymmer din tank? Jag trodde den rymmer 1.6 liter. Då skulle du ha 6 dl kvar när du kört upp 1 liter, dvs ca 1/3 av all soppa? Om du har kört upp säg 1,5 liter blir ju bränsleförbrukningen ca 0.24.

.... eller tänker jag fel?

Mkg

Antal inlägg : 137
Ort/Town : Stockholm
Registration date : 09-03-24

Till överst på sidan Gå ner

Bränsleförbrukning Empty Sv: Bränsleförbrukning

Inlägg  Mats mån apr 19, 2010 2:49 pm

Mkg skrev:

Du har räknat med att du haft nån dl soppa kvar (låter mycket) och att du kört upp en liter. Hur mycket rymmer din tank? Jag trodde den rymmer 1.6 liter. Då skulle du ha 6 dl kvar när du kört upp 1 liter, dvs ca 1/3 av all soppa? Om du har kört upp säg 1,5 liter blir ju bränsleförbrukningen ca 0.24.

.... eller tänker jag fel?

Visst tänker du rätt. Det är jättesvårt att se hur mycket bränsle som finns kvar i tanken. Men jag är ganska säker på att tanken rymmer 1,4l.

Jag mätte lite noggrannare och de "7 mil" jag körde på en tank(full till snustorr) blev närmare 8 mil. Det ger en förbrukning på runt 1,8dl/mil. Detta med en fet förare, några kilo last, ställbart munstycke och ca 3/4 av körningen på grusväg.
Mats
Mats

Antal inlägg : 58
Ort/Town : Töreboda
Registration date : 09-06-22

Till överst på sidan Gå ner

Bränsleförbrukning Empty Sv: Bränsleförbrukning

Inlägg  Mkg mån apr 19, 2010 3:26 pm

Hittar inget om tankvolymen varken i manualen eller i verkstadshandboken. Nån som vet hur mycket tanken egentligen rymmer? Det enda jag hittar är reklambladet med denna text.

30 km i timmen - 10 mil på EN liter bensin
Teknisk Specifikation
Cykel av kraftig konstruktion, försedd med till- och frånkopplingsbar motor på 0,8 hkr. Vill du motionera - så trampar du. Vill du åka bekvämt, tyst och rent - ja då fäller du fram spaken och på ett ögonblick startar motorn och du slipper allt slit och vedermödor.
Hjulstorlek 19 xl 3/4". Ställbar bekväm sadel. Tystgående 50 cc tvåtaktsmotor (från- och tillkopplingsbar). Tanken rymmer 1,6 liter tillräckligt för 16 mils körning. Bränslekostnad c:a 50 öre per mil. Solex knallert är lika enkel att köra som en vanlig cykel - och den kostar faktiskt inte mycket

Mkg

Antal inlägg : 137
Ort/Town : Stockholm
Registration date : 09-03-24

Till överst på sidan Gå ner

Bränsleförbrukning Empty Sv: Bränsleförbrukning

Inlägg  jazzdoktorn mån apr 19, 2010 4:43 pm

Jag började med att hälla på min reservdunk på 2 dl och körde runt lite för att känna vinden fladdra i håret.
Sedan köpte jag en literflaska på macken i midsommar kransen och hällde i så jag tror att mängden soppa är korrekt.
Tanken är påfylld nu och bensinen kommer ta slut på onsdag på väg hem från jobbet om min bedömning håller.
Vi får se hur det blir.....

Kolla om ni ser någon cykla uppför liljeholmsbron efter 16 någon gång...

:-)
jazzdoktorn
jazzdoktorn
Mörkrets andre
Mörkrets andre

Antal inlägg : 281
Age : 53
Ort/Town : stockholm
Registration date : 09-04-16

Till överst på sidan Gå ner

Bränsleförbrukning Empty Sv: Bränsleförbrukning

Inlägg  Mkg mån apr 19, 2010 5:14 pm

Frågar kvarstår: Hur mycket rymmer en tank?

Förslag till trevlig utfärd/aktivitet: Vi ses på nån trevlig plats med fulltankade Solexar, sen åker vi gemensamt så länge tankarna räcker. Den som kommer längst, får längst att trampa hem.

Mkg

Antal inlägg : 137
Ort/Town : Stockholm
Registration date : 09-03-24

Till överst på sidan Gå ner

Bränsleförbrukning Empty Sv: Bränsleförbrukning

Inlägg  Mats ons apr 21, 2010 12:35 pm

När man kollar runt på nätet så hittar man flera olika uppgifter om tankstorlek. 1,4l är den vanligaste.


Kan vi få ett expertutlåtande om hur stor tanken är?
Mats
Mats

Antal inlägg : 58
Ort/Town : Töreboda
Registration date : 09-06-22

Till överst på sidan Gå ner

Bränsleförbrukning Empty Sv: Bränsleförbrukning

Inlägg  jazzdoktorn ons apr 21, 2010 2:58 pm

På precis en liter så kommer jag 62 km.
Tankade med 1 liter 3% alkylat och tom min lilla nätta 87kg kropp och åkte iväg.
Jag åker samma sträcka varje dag så det är inte svårt att räkna ut hur långt det är totalt.
Ca 1,62 dl milen får jag det till.
Jag måste ju förstås erkänna att jag inte haft gasen i botten hela tiden men ändå.

Har jag räknat fel så påpeka gärna det.

Jag får se om jag kan mäta precis hur mycket den rymmer totalt när jag fyller på nästa gång.
jazzdoktorn
jazzdoktorn
Mörkrets andre
Mörkrets andre

Antal inlägg : 281
Age : 53
Ort/Town : stockholm
Registration date : 09-04-16

Till överst på sidan Gå ner

Bränsleförbrukning Empty Sv: Bränsleförbrukning

Inlägg  Sponsored content


Sponsored content


Till överst på sidan Gå ner

Till överst på sidan


 
Behörigheter i detta forum:
Du kan inte svara på inlägg i det här forumet