Solexine
Vill du reagera på det här meddelandet? Registrera dig för forumet med några klick eller logga in för att fortsätta.

Solex OTO ursprungs kontroll?

3 posters

Gå ner

Solex OTO ursprungs kontroll? Empty Solex OTO ursprungs kontroll?

Inlägg  David Kater tis aug 07, 2012 11:29 am

Som sagt i presentationen har två Solexer typ OTO som har flyttad med mig från Holland till Sverige
Solex OTO ursprungs kontroll? Solex2copy

Jag köpte den första omkring 1994 och den andra omkring 2001, men har inte tittat på dem till förra året.
Den Solex från 1964 har jag plockat helt och målat. Reservdelar som jag behövde beställde jag i Holland.
Solex OTO ursprungs kontroll? 1003720c
Solex OTO ursprungs kontroll? Solex5
Solex OTO ursprungs kontroll? Solex9

Solexen från 1965 ska jag behålla som den är nu. Det blir inget målning bara ta bort rost och sätta den i oljan så att det är rost skyddad.

Solex 1964
Solex OTO ursprungs kontroll? Cimg0279g

Solex 1965
Solex OTO ursprungs kontroll? Solex6


Nu har jag bara en problem.
Vilken pappers behöver jag att köra dem i Sverige?
Jag har ingen papper från Holland.
Måste jag boka besiktning och fylla up ursprungs kontroll blanketten från Transport styrelse?


David

David Kater

Antal inlägg : 4
Ort/Town : Haparanda
Registration date : 12-08-05

Till överst på sidan Gå ner

Solex OTO ursprungs kontroll? Empty Sv: Solex OTO ursprungs kontroll?

Inlägg  Roll48 fre aug 17, 2012 4:04 am

Den enkla vägen är nog att du bara har trafikförsäkring. Mopeder är inte registrerade och veteranmopeder som är såpass gamla är det väl egentligen ingen myndighet som har nån koll på alls.

Här i Stockholm är man närmast osynlig för polisen med ett så udda fordon som en knallert, dom vill helst inte se en.... Generellt blir dom lyckliga över om veteranåkare har någon sorts hjälm o försäkring vilket inte är något fenomen med 100%-ig täckning, speciellt inte på cyklar med hjälpmotor

Roll48

Antal inlägg : 42
Ort/Town : Stockholm/Hägersten
Registration date : 10-06-08

Till överst på sidan Gå ner

Solex OTO ursprungs kontroll? Empty Sv: Solex OTO ursprungs kontroll?

Inlägg  Gurra G fre aug 17, 2012 11:05 am

Det borde räcka med det som Roll48 skriver. Har själv arbetat inom polisen och måste säga att man nog tittar mer på trimmade Eu-mopeder än långsamma VeloSolexar med charmfaktor. I vart fall gjorde jag det.

Trafikförsäkring och hjälm kommer du oerhört långt med. Bli dock inte förvånad om ditt försäkringsbolag inte hört talas om VeloSolex tidigare. Påtala då att det är en Knallert och skulle polletten ändå inte ramla ner så får du säga cykel med påhängsmotor. Detfick jag göra första gången. Very Happy

Har själv funderat på att importera en VéloSolex 45 från Frankrike men har ännu inte kommit till skott.

Gustav

Gurra G

Antal inlägg : 66
Ort/Town : Gagnef, Sweden
Registration date : 09-05-19

http://www.livetpaenvelosolex.blogspot.se/

Till överst på sidan Gå ner

Solex OTO ursprungs kontroll? Empty Sv: Solex OTO ursprungs kontroll?

Inlägg  Gurra G fre aug 17, 2012 11:18 am

Jag skrev till Transportstyrelsen för att kolla. Här är mitt brev till dem:

"Hej!
Jag har för avsikt att köpa en VeloSolex OTO från Holland. Den är från 1964 och anledningen till köpet är att jag mer eller mindre förälskat mig i denna långsamma farkost. (Se bild).
Min fråga är vad som krävs för att köra en dylik i Sverige. Här har de använts flitigt under namnet Knallert men även under 50 och 60 talet under namn som Solex 45, Solex 1010 och Solex 3800 för att nämna några modellbeteckningar.

Räcker det med att jag trafikförsäkrar den och kör? Det är ju en moped som en gång blivit godkänd i Sverige. Jag kommer att göra en långtgående kontroll med myndigheterna i Holland för att kontrollera att allt står rätt till med ägare mm. "

Lite båg med att jag skulle köpa men annars får man aldrig svar. Återkommer med mer info vad det lider.
Gustav

Gurra G

Antal inlägg : 66
Ort/Town : Gagnef, Sweden
Registration date : 09-05-19

http://www.livetpaenvelosolex.blogspot.se/

Till överst på sidan Gå ner

Solex OTO ursprungs kontroll? Empty Sv: Solex OTO ursprungs kontroll?

Inlägg  David Kater fre aug 17, 2012 4:35 pm

Tack så mycket,
Jag har redan trafik försäkringen och jag ha kört också några kilometer.
Jag har också varit på bilbesiktningen och killen där hade sagt att jag inte behövde mera utan trafik försäkringen.

David

David Kater

Antal inlägg : 4
Ort/Town : Haparanda
Registration date : 12-08-05

Till överst på sidan Gå ner

Solex OTO ursprungs kontroll? Empty Sv: Solex OTO ursprungs kontroll?

Inlägg  Gurra G fre aug 24, 2012 10:07 pm

Så kom då svaret från transportstyrelsen. Redan efter rad fem inser jag att jag aldrig skulle frågat. Suspect Suspect Suspect


"Svar:
Krav på moped klass I

För att kunna registrera, och därmed lagligt framföra fordonet, krävs att det uppfyller kraven för aktuellt fordonsslag, vilket i normalfallet bevisas genom att fordonstillverkaren utfärdat ett CoC-dokument (Certificate of Conformity) för fordonet. CoC-intyget garanterar att fordonet helt överensstämmer med EG-direktivet för aktuell fordonstyp.


Hastighetskrav: Konstruktiv hastighet högst 45 km / tim.

Krav på moped klass II
Hastighetskrav: Konstruktiv hastighet högst 25 km / tim.

En moped klass II ska inte vara registrerad, men den ska vara typgodkänd. Det finns två varianter av godkännande för moped klass II, dels är det en EU-typgodkänd och dels är det en moped som är godkänd enligt äldre svenska bestämmelser. Att det finns ett typgodkännande ska framgå av en skylt på fordonet och ett så kallat CoC-dokument. För den äldre svenska mopeden kallas detta dokument för typintyg. Ett typintyg ska vara utfärdat före 17 juni 2003.

Moped klass II med typintyg för klass I
Är din moped en klass II-moped? Om du har en äldre klass II-moped med ett nationellt typintyg klass I, kan du kontrollera att det är en klass II-moped.

Hur indelades mopeder i Sverige innan vi fick EU-regler?
Innan vi fick gemensamma EU-regler för mopeder hade varje land nationella mopedregler. I Sverige hade vi två mopedklasser, klass I och klass II. Mopederna i båda klasserna skulle vara konstruerade för högst 30 km/tim.

Det som skiljde var att klass II var en enklare moped som fick väga högst 60 kg och ha högst 2 växlar eller automatväxel. Alla mopeder som vägde mer eller hade fler växlar tillhörde klass I och skulle ha mer utrustning, till exempel körriktningsvisare (blinkers) och bromsljus.

De äldre svenska mopederna har ett typintyg där det står om det är en klass I- eller klass II-moped. Denna tidigare indelning kan vara förvirrande idag, eftersom den inte stämmer med den nuvarande indelningen.

Nytt regelverk infördes när EU-mopederna kom
I november 1998 infördes ett nytt regelverk för den så kallade EU-mopeden i Sverige. EU-mopederna delas in efter toppfarten: Klass I är byggda för högst 45 km/tim och klass II för högst 25 km/tim. Då bestämdes också att alla de gamla svenska mopederna som är byggda för toppfarten 30 km/tim ska tillhöra samma klass som mopederna som är byggda för 25 km, alltså klass II.

I och med det nya regelverket kom också den nationella klass I-mopeden att tillhöra klass II. I dessa äldre mopeders typintyg står det klass I om vikten är över 60 kg, eller om den har fler än 2 växlar. Men enligt de nya reglerna tillhör mopeden ändå klass II och får exempelvis köras på cykelbanorna och det krävs inte något AM-körkort.

Nationella typintyg för svenska 30-mopeder fick utfärdas fram till och med den 16 juni 2003. Efter detta datum är det inte tillåtet att utfärda nationella typintyg – alla mopeder ska nu vara EU-typgodkända.

Är din moped en klass II-moped?
Om du har en äldre klass II-moped med ett nationellt typintyg klass I, kan du förvissa dig om att det är en klass II-moped på följande sätt:

•Kontrollera att typintyget visar korrekt identifieringsnummer (chassinummer) och att det finns ett ordningsnummer eller en typkod i formen ASBXXXX (riktigt gamla mopeder: VoV XXXX).
•Kontrollera att typkoden även finns på mopeden, som ska vara utrustad med en typbricka som visar denna typkod ASBXXXX (samma som den på typintyget).


Med vänliga hälsningar
Supportenheten
Transportstyrelsen" No No No

Gurra G

Antal inlägg : 66
Ort/Town : Gagnef, Sweden
Registration date : 09-05-19

http://www.livetpaenvelosolex.blogspot.se/

Till överst på sidan Gå ner

Solex OTO ursprungs kontroll? Empty Sv: Solex OTO ursprungs kontroll?

Inlägg  Sponsored content


Sponsored content


Till överst på sidan Gå ner

Till överst på sidan

- Liknande ämnen

 
Behörigheter i detta forum:
Du kan inte svara på inlägg i det här forumet