Solexine
Vill du reagera på det här meddelandet? Registrera dig för forumet med några klick eller logga in för att fortsätta.

Någon med erfarenhet av 1700?

2 posters

Gå ner

Någon med erfarenhet av 1700? Empty Någon med erfarenhet av 1700?

Inlägg  uhlander ons jun 14, 2023 10:52 pm

Dammade av en gammal 1700 idag som jag knappt minns att jag hade... Har inte funnits så mycket "Knallert tid" på ett par år pga. småbarn, husrenovering m.m.
Den har aldrig varit igång i min ägo, har stått i min lada sedan jag köpte den för ca 10 år sedan.
Efter en körning av förgasare och pump i ultraljudstvätten, byte av stift och membran gick den igång på ett kick!
Då jag inte är bekant med 1700 modellen sedan tidigare utan endast kört med mina 3500 tänkte jag höra om här finns någon på forumet som har koll.

1. Då 1700 modellen saknar gashandtag på styret, är tanken att man ska reglera med spjället för "Start"? Kunde märka viss förändring på varvtalet när jag reglerade där men inte alls som på en 3500. Den är ju långt ifrån ett fartvidunder om jag jämför med mina nyare modeller. Finns där något att göra åt detta eller det är bara att gilla läget?
2. På min motor är det instansat 1875233, kan man få fram årtal med hjälp av detta nummer?
3. Under luftburken sitter det bränslefilter nedstucket i förgasaren på mina 3500 men på denna satt där något som såg ut att vara en strypning i mässing. Såg även att det satt ett bränslefilter i pumpen vilket inte finns på mina 3500. Ska man låta det vara på detta vis eller ska man ersätta "strypningen" med ett bränslefilter även i förgasaren?

Ska se om jag lyckas få med en bild...

Någon med erfarenhet av 1700? Knalle10



uhlander
uhlander
Distribution hang-around
Distribution hang-around

Antal inlägg : 21
Ort/Town : Höganäs
Registration date : 09-07-16

Till överst på sidan Gå ner

Någon med erfarenhet av 1700? Empty Sv: Någon med erfarenhet av 1700?

Inlägg  BrianSolex tor jun 15, 2023 3:27 am

Hej! Kul att se dig här igen!

1. Gasreglaget styrs med tumspaken.
Om du trycker tumspaken helt mot styret aktiveras dekompressionsventilen (för start och stopp av motorn).
Men var som helst innan den positionen styr gasreglaget.

2. Din motors serienummer anger att din Solex 1700 tillverkades 1960.

3. 1700 är inte lika kraftfull som 3800, men maxhastigheten bör vara ungefär densamma...18,7 mph (30 km/h).
För bästa prestanda måste motorn justeras ordentligt, till exempel tändningstiden.
All kolansamling inuti motorn måste avlägsnas.
Enkla saker måste kontrolleras...försäkra dig till exempel om att hjulen snurrar fritt utan att binda eller dra.
Dessutom är ett begränsat avgasrör en vanlig orsak till prestandaproblem och är svår att kontrollera och ofta förbises.

Om du förstår engelska kan jag maila dig ägarhandboken och en servicemanual för 1700.
Berätta din e-postadress eller skicka mig ett e-postmeddelande:
briansolex@proton.me

Du har en fin samling Solexer. Jag ser en specialutgåva Carlsberg från Danmark.
Och en Svenska Cykelfabriken Solex knallert modell 3800.
BrianSolex
BrianSolex
Solex gourou de luxe
Solex gourou de luxe

Antal inlägg : 536
Age : 61
Ort/Town : New York
Registration date : 09-04-28

http://velosolex4600.over-blog.com

Till överst på sidan Gå ner

Någon med erfarenhet av 1700? Empty Sv: Någon med erfarenhet av 1700?

Inlägg  uhlander tor jun 15, 2023 12:21 pm

Tack Brian, du är en stjärna!

1.Tumspaken saknas på min 1700 men jag hittade ett hål i styret där den troligtvis varit monterad.
Identifierade att den saknade möjlighet att stänga av motorn när jag plockade isär den så jag satte ett provisoriskt stag i armen på förgasaren som styr dekompressionsventilen, se bild nedan.
Får prova dra försiktigt i denna i kväll och se om varvtalet ökar då jag förmodar arr det är här som tumspaken ska anslutas.

2. 1960, det var inte illa!

3. Finns där några tips gällande rengöring av avgasröret eller det är att införskaffa nytt som gäller?

Har bekräftat min epost adress så jag hoppas kunna se hur reglaget ska se ut i de dokument du skickar så jag kan beställa dessa delar.

Tack, ja min gröna Carlsberg är lite rolig. Den lottades ut i en tävling inför en Roskildefestival för många år sedan. Den pub som sålde mest Carlsberg fatöl vann denna Knallert.
Vinsten fick till Café Manhattan i Helsingör där denna Knallert stod i skyltfönstret under många år. Jag har tidningsurklipp från en dansk dagstidning när pubens ägare tar emot vinsten utanför sitt café.
Ägaren till puben gav denna Knallert till sin pappa som bor i Sverige, inte allt för långt ifrån där jag själv bor och jag fick möjlighet att köpa den. När jag köpte den var den i nyskick, tror bara den varit provstartat vid något enstaka tillfälle.


Någon med erfarenhet av 1700? Fzrgas10
uhlander
uhlander
Distribution hang-around
Distribution hang-around

Antal inlägg : 21
Ort/Town : Höganäs
Registration date : 09-07-16

Till överst på sidan Gå ner

Någon med erfarenhet av 1700? Empty Sv: Någon med erfarenhet av 1700?

Inlägg  BrianSolex tor jun 15, 2023 3:59 pm

OK, jag har skickat ett e-postmeddelande till dig med ägarhandboken och servicemanualen.

1. Hålet som du hittade i styret...är det på vänster sida eller höger sida.
Jag frågar detta eftersom den svenska 1700 normalt har tumspaken på vänster sida och den franska 1700 har tumspaken på höger sida.
Och jag ser att din förgasare är fransk stil, inte svensk stil.

Din vajer är ansluten till rätt hål i gasspjällsplåten, men att dra i vajern kommer förmodligen att minska motorvarvtalet...inte öka.
Fjädern på förgasaren håller gasspjället i fullgasläget.

3. Avgasaggregatet var inte konstruerat för att rengöras.
Det var tänkt att kasseras och ersättas med ett nytt avgasrör.
Du kanske läser om att sätta upp avgaserna i en eld för att rengöra det, men detta är mycket farligt och också mycket förorenande.

Berättelsen om din Carlsberg är mycket intressant!
BrianSolex
BrianSolex
Solex gourou de luxe
Solex gourou de luxe

Antal inlägg : 536
Age : 61
Ort/Town : New York
Registration date : 09-04-28

http://velosolex4600.over-blog.com

Till överst på sidan Gå ner

Någon med erfarenhet av 1700? Empty Sv: Någon med erfarenhet av 1700?

Inlägg  uhlander tor jun 15, 2023 11:58 pm

Tack för mailet!

Mitt hål är på höger sida så då är det troligtvis en fransk modell jag har vilket känns ännu trevligare.

Jag tolkar dig som att knappen på styret enbart används för att sakta ner samt för att stänga motorn då. Kan ändå vara trevligt att komplettera med denna knapp så den återställs till sitt ursprung. Tittade runt lite och det var inte helt enkelt att hitta delar till 1700. Blir extra svårt när franska kunskaperna är = 0. Hittade staget som ska gå mellan förgasare och styret men en komplett knapp var svårare. Några tips var man kan hitta detta?

Okej då ger jag mig inte på att försöka rengöra avgasröret, får bli ett nytt istället om jag hittar lämpligt.

Får även införskaffa plåten som ska sitta bakom motorn på höger sida samt en pump modell lång. Fanns även en liten spricka i fläktkåpan så den får också ersättas på sikt om jag hittar rätt. Skiljer sig lite från de jag har till mina 3800 då det var någon metallplatta på insidan samt Solex med vit text.
uhlander
uhlander
Distribution hang-around
Distribution hang-around

Antal inlägg : 21
Ort/Town : Höganäs
Registration date : 09-07-16

Till överst på sidan Gå ner

Någon med erfarenhet av 1700? Empty Sv: Någon med erfarenhet av 1700?

Inlägg  BrianSolex fre jun 16, 2023 3:20 am

Några av delarna till tumspaken kan köpas här:

https://www.solex-motobecane.com/index.php?keyword=manette&marque=4&submit=Rechercher&page=produits-resultats

Jag kommer att e-posta dig 1700 delar diagram ... det kan hjälpa dig.

För svänghjulskåpan är det OK att använda en senare stil utan metallplattan inuti. Det är faktiskt bättre.
BrianSolex
BrianSolex
Solex gourou de luxe
Solex gourou de luxe

Antal inlägg : 536
Age : 61
Ort/Town : New York
Registration date : 09-04-28

http://velosolex4600.over-blog.com

Till överst på sidan Gå ner

Någon med erfarenhet av 1700? Empty Sv: Någon med erfarenhet av 1700?

Inlägg  Sponsored content


Sponsored content


Till överst på sidan Gå ner

Till överst på sidan

- Liknande ämnen

 
Behörigheter i detta forum:
Du kan inte svara på inlägg i det här forumet