Lampknappen ändrar motorljudet!?
3 posters
Lampknappen ändrar motorljudet!?
Hallå!
Ni som vet allting...
Förklara en sak för mig är ni snälla.
När jag är ute och kör så händer det ibland att jag stänger av lyset, på dagen när lyset inte behövs, eller på kvällen när jag försöker köra över älgar.
Det jag märker då, är att motorljudet ändras lite och jag upplever motorn som lite starkare.
Är det någon form av kalvkortis i lampan eller suger lampan så mycket kräm av generatorn så att den går sämre med lyset på?
För mig är det konstigt.
Ni som vet allting...
Förklara en sak för mig är ni snälla.
När jag är ute och kör så händer det ibland att jag stänger av lyset, på dagen när lyset inte behövs, eller på kvällen när jag försöker köra över älgar.
Det jag märker då, är att motorljudet ändras lite och jag upplever motorn som lite starkare.
Är det någon form av kalvkortis i lampan eller suger lampan så mycket kräm av generatorn så att den går sämre med lyset på?
För mig är det konstigt.
jazzdoktorn- Mörkrets andre
- Antal inlägg : 281
Ort/Town : stockholm
Registration date : 09-04-16
Sv: Lampknappen ändrar motorljudet!?
Hej där energislukare!
Jag hade en lång argumentation om detta på franska cyclogalet, vissa kunde INTE acceptera att energi inte fås gratis, "motorn snurrar ju ändå" osv...
På tomgång märker man på en Solex av om man slår på eller av ljusen.
Energi måste man ta någonstans ifrån och när du kopplar in lampan så måste motorn jobba mer för att ge energi till elproduktion i belysningsspolen.
Med Solexens låga effekt blir det märkbart och du hör skillnaden.
Jag hade en lång argumentation om detta på franska cyclogalet, vissa kunde INTE acceptera att energi inte fås gratis, "motorn snurrar ju ändå" osv...
På tomgång märker man på en Solex av om man slår på eller av ljusen.
Energi måste man ta någonstans ifrån och när du kopplar in lampan så måste motorn jobba mer för att ge energi till elproduktion i belysningsspolen.
Med Solexens låga effekt blir det märkbart och du hör skillnaden.
Mycket lustigt, jag tog ut pärlan igår och kunde tydligt märka det där ljudet du pratat om.
Först rasslar det rätt mkt och när man slår på ljuset blir det tystare, trots att varvtalet sjunker något är det inte det man hör i första hand, jag undrar vad det är, ngt med spolen som inte är ingjuten?
Först rasslar det rätt mkt och när man slår på ljuset blir det tystare, trots att varvtalet sjunker något är det inte det man hör i första hand, jag undrar vad det är, ngt med spolen som inte är ingjuten?
Ahaaa!
Du hör precis samma sak som jag!
Märkligt va?
Du hör precis samma sak som jag!
Märkligt va?
Vi måste komma åt mysteriet, det var mer än power-drop man hörde.
Plan A del 1: Vi tar och lyssnar på spolen utan kåpor o sånt
Plan A del 2: Vi kör motorn med och utan spole och jämför ljudet
Sedan ger vi upp eller gjuter in lysspolen i epoxy eller annan bra transformatorlack.
Skumt att det rasslar när allt är avstängt tycker jag.
Plan A del 1: Vi tar och lyssnar på spolen utan kåpor o sånt
Plan A del 2: Vi kör motorn med och utan spole och jämför ljudet
Sedan ger vi upp eller gjuter in lysspolen i epoxy eller annan bra transformatorlack.
Skumt att det rasslar när allt är avstängt tycker jag.
Det är väldigt intressant att veta vad detta är, även om det egentligen inte är störande.
Precis, våra Solexar har inte rullat såm mkt så det är som det ska, men vi ska ta reda på varför, fattas bara!
(däck med vita sidor, det är snyggt det!)
(däck med vita sidor, det är snyggt det!)
Mina vita däck är snygga som f-n men dom har redan börjat spricka lite
Om jag ska köpa nya däck så blir det nog riktigt bra sådana som jag sedan målar med däckfärg.
Om jag ska köpa nya däck så blir det nog riktigt bra sådana som jag sedan målar med däckfärg.
Tänkte precis så, de var ju inte gratis så de borde inte spricka.
Du borde reklamera de om du orkar.
Någon som testat däckfärg?
Du borde reklamera de om du orkar.
Någon som testat däckfärg?
Använder AutoGlym Instant Tyre Dressing på mina bilar. Inte billigt men snyggt ett litet tag, sen ere som vanligt igen.
Mkg- Antal inlägg : 137
Ort/Town : Stockholm
Registration date : 09-03-24
Behörigheter i detta forum:
Du kan inte svara på inlägg i det här forumet