Alkylatbensin
+4
Mkg
Roland O
jazzdoktorn
Solysolex
8 posters
Alkylatbensin
Hallå pågar!
Har en liten fråga till er som kör med Alkylatbensin 2-takt. Hur gör ni, häller ni extra tvåtaktsolja i eller nöjer ni er med de 2% som alkylatbensinen är färdigblandad med?
Själv har jag velat hit och dit, ibland blandat i extra så att blandingen blir 3 % och ibland inte. De gånger jag inte har hällt i extra olja har jag upplevt att moppen går bättre men samtidigt har jag känt en viss oro i magen för att motorn ska ta skada.
Har en liten fråga till er som kör med Alkylatbensin 2-takt. Hur gör ni, häller ni extra tvåtaktsolja i eller nöjer ni er med de 2% som alkylatbensinen är färdigblandad med?
Själv har jag velat hit och dit, ibland blandat i extra så att blandingen blir 3 % och ibland inte. De gånger jag inte har hällt i extra olja har jag upplevt att moppen går bättre men samtidigt har jag känt en viss oro i magen för att motorn ska ta skada.
Solysolex- Fernando de Oro
- Antal inlägg : 31
Ort/Town : Lund
Registration date : 09-03-12
Sv: Alkylatbensin
Jag kör på alkylat och jag varierar lite grann.
2 % tycker jag med att moppen känns piggare på men jag kör mindre och mindre med det.
3% vågar jag sträcka mej till.
Visst att moppen går bättre och är piggare på 2 % men det är inte kul att köra omkring med en klump i magen.
Jag hittade 5 litersdunkar med 2% alkylat på Hornbach för 139 kr dunken häromdagen.
Ska köpa upp mej på ett par vid löning.
2 % tycker jag med att moppen känns piggare på men jag kör mindre och mindre med det.
Visst att moppen går bättre och är piggare på 2 % men det är inte kul att köra omkring med en klump i magen.
Jag hittade 5 litersdunkar med 2% alkylat på Hornbach för 139 kr dunken häromdagen.
jazzdoktorn- Mörkrets andre
- Antal inlägg : 281
Ort/Town : stockholm
Registration date : 09-04-16
Jag kör på vanlig 95-soppa med Statoil tvåtaktsolja c:a 3-4% blandning.
Kör Du på det, så försvinner den förfärliga magkänslan och Du själv - i den blå röken!
Kör så det ryker, men kör inte i nedförsbackar med motorn på tomgång, s.k. motorbroms.
Den måste få olja (lite fullgas) emellanåt, annars skär motorn.
Motorbroms är bara till för fyrtaktsmotorer...
Kör Du på det, så försvinner den förfärliga magkänslan och Du själv - i den blå röken!
Kör så det ryker, men kör inte i nedförsbackar med motorn på tomgång, s.k. motorbroms.
Den måste få olja (lite fullgas) emellanåt, annars skär motorn.
Motorbroms är bara till för fyrtaktsmotorer...
Roland O- Antal inlägg : 187
Ort/Town : Helsingborg
Registration date : 09-05-21
95 oktan 3% helsyntet Biltema => ingen blårök Tidigare körde jag på 3-4% vanlig mineral tvåtaktsolja med ganska mycket rök men fick skäll när jag hade oljefläckar på högra byxbenet på finkostymen. Ja ja lite skvätter det väl nu åxå men inte så mycket.
Tomgång - fullgas??? Min har bara ett läge - och inte går den fortare för det, men till vintern kanske det blir en liten motoröverhalning.
Tomgång - fullgas??? Min har bara ett läge - och inte går den fortare för det, men till vintern kanske det blir en liten motoröverhalning.
Mkg- Antal inlägg : 137
Ort/Town : Stockholm
Registration date : 09-03-24
Jazzdoktorns moppe går jättefint och är långt piggare än min som är nästan ny, 98okt och 3% 2T syntetolja.
Måste vara den fina soppan!
Måste vara den fina soppan!
Alkylat 3% och en massa kärlek får moppen att röra sig
jazzdoktorn skrev:Alkylat 3% och en massa kärlek får moppen att röra sig
När jag accelererar ("acksar"), står blixen stilla...
Roland O- Antal inlägg : 187
Ort/Town : Helsingborg
Registration date : 09-05-21
Tack för svaren pojkar! Men varför förbättras prestandan ner man kör på alkylat 2 %, samtidigt som det lilla livet känns slöare när man tillför 1 % extra tvåtaktsolja?
jazzdoktorn skrev:Jag kör på alkylat och jag varierar lite grann.
Solysolex- Fernando de Oro
- Antal inlägg : 31
Ort/Town : Lund
Registration date : 09-03-12
Jag vet inte faktiskt.
Kanske bara är inbillning.
Tänkte köpa ett varmare tändstift för att prova om det skulle hjälpa till...
Vet inte om det fungerar alls men jag ska prova.
Kanske bara är inbillning.
Tänkte köpa ett varmare tändstift för att prova om det skulle hjälpa till...
Vet inte om det fungerar alls men jag ska prova.
Den ska vara slöare med mer olja, det blir ju 1% mindre bensin att få energi ifrån, sedan finns det kanske annat som påverkar.
Vad jag förstått är alkylat mkt renare än bensin och förbränns bättre, det borde öka effekten.
Jag vet att Michaels hoj gick mkt sämre på bensin än på alkylat, ska testa på en av mina.
Vad jag förstått är alkylat mkt renare än bensin och förbränns bättre, det borde öka effekten.
Jag vet att Michaels hoj gick mkt sämre på bensin än på alkylat, ska testa på en av mina.
Hej,
Jag kör också på akrylat 2%, funkar bra hittils
Ps har aldrig bytt tändstift. (endast rengjort några ggr sedan 1985)
Jag kör också på akrylat 2%, funkar bra hittils
Ps har aldrig bytt tändstift. (endast rengjort några ggr sedan 1985)
herman01- Antal inlägg : 15
Ort/Town : Örebro
Registration date : 09-04-12
hoppsan....
har alltid kört på 2% blandning och har inte haft några problem.. Men nu blir jag nervös, ska det va 3-4% blandning??
Vad händer annars? Kör jag sönder något? Får kanske bjuda snurran på någon % mer i forts.....
Eller kan jag köra vidare på 2%??
har alltid kört på 2% blandning och har inte haft några problem.. Men nu blir jag nervös, ska det va 3-4% blandning??
Vad händer annars? Kör jag sönder något? Får kanske bjuda snurran på någon % mer i forts.....
Eller kan jag köra vidare på 2%??
floyd- Antal inlägg : 5
Registration date : 09-09-08
Nej, inte nödvändigtvis.
Standardblandning är 4% mineral 2taktsolja av OK-sorten.
Alkylat för 2T är med 2% syntetolja och det är det man kan gå ner till, sedan blir det mucho farligt.
Jag är en fegis och kör med 3% syntet i vanlig 98okt.
Enligt en del på franska forumet är 2% riskabelt, vid varm motor och långa färder.
Kanske någon skulle kunna kontakta Aspen och få riktigt besked?
Alkylat för 2T är med 2% syntetolja och det är det man kan gå ner till, sedan blir det mucho farligt.
Enligt en del på franska forumet är 2% riskabelt, vid varm motor och långa färder.
Men varför kör du på 98? Min har alltid gått på 95 ... men kom nu inte och säg att min är slö.
Jag blandar också in 3% olja och röken har försvunnit när jag gick över från vanlig 2-taktsolja till syntet.
Jag blandar också in 3% olja och röken har försvunnit när jag gick över från vanlig 2-taktsolja till syntet.
Jag har inte testat din moppe
Den är slö enligt dig...
Men jag tror inte det hänger på soppan, SOTning är nog ordet.
Jag är ganska hopplös, 98 är 3 enheter mer än 95, därför bättre, mer har jag inte tänkt.
Oktanromantiker jag?
Ta o ge er!
Den är slö enligt dig...
Men jag tror inte det hänger på soppan, SOTning är nog ordet.
Jag är ganska hopplös, 98 är 3 enheter mer än 95, därför bättre, mer har jag inte tänkt.
Oktanromantiker jag?
Ta o ge er!
E85 har ett oktantal på 104. Viserligen så är etanolen mer energifattig så du kanske behöver vrida på munstycket lite så den får mer soppa. Men pröva med 50/50 så har nu nog en bra soppa på 101 oktan, men var uppmärksam på gummipackningar och sånt som kan ta stryk av ren etanol.
Uhhh, tanken själv kanske tar skada?
Är det så att man behöver vrida om tändningen för olika oktanantal?
Är det så att man behöver vrida om tändningen för olika oktanantal?
Möjligen kan man ställa tändningen lite tidigare men jag skulle inte börja där. Lämpligen börjar du med 10% E85, funkar det bra så öka vid nästa tankning. Börjar den hacka så är det bara att pyttsa i lite bensin och då har du funnit maxgränsen. Jag tor att nånstans kring 40 - 50% bör vara ok. Min tank är av plast så den tål nog etanolen. Akrylatbensinen säljs ju dessutom i plastdunkar. Det är gummi som kan ta stryk men jag tror inte att det är nåt problem så länge du kör på max 50%, men håll koll på gummipackningarna och om det är gummi i pumpmenbranet. Du bör tänka på att den antagligen kommer att dra mer soppa (10-15%).
Admin skrev:Nej, inte nödvändigtvis.
syntet olja? menar du då vanlig motorolja?? eller finns det 2takts olja syntetisk?
floyd- Antal inlägg : 5
Registration date : 09-09-08
Ja det finns syntetisk 2T olja. Den smörjer bätter och sotar mindre.floyd skrev:
syntet olja? menar du då vanlig motorolja?? eller finns det 2takts olja syntetisk?
Så länge motorn inte spikar så finns det ingen anledning att välja ett bränsle med ett högre oktantal såvitt jag kan se.Admin skrev:
Oktanromantiker jag?
Ta o ge er!
Om ni tänker testa att köra på E85 så tänk på att ytterst få 2T blandar sig med E85 på ett tillfredställande sätt.Mkg skrev:Möjligen kan man ställa tändningen lite tidigare men jag skulle inte börja där. Lämpligen börjar du med 10% E85, funkar det bra så öka vid nästa tankning. Börjar den hacka så är det bara att pyttsa i lite bensin och då har du funnit maxgränsen. Jag tor att nånstans kring 40 - 50% bör vara ok.
Det är skilland på plast och plast. Dunkarna är gjorda av polyeten. Det tål nästan allt. Är det någon som vet vad tanken är tillverkad av?Mkg skrev: Min tank är av plast så den tål nog etanolen. Akrylatbensinen säljs ju dessutom i plastdunkar. Det är gummi som kan ta stryk men jag tror inte att det är nåt problem så länge du kör på max 50%, men håll koll på gummipackningarna och om det är gummi i pumpmenbranet. Du bör tänka på att den antagligen kommer att dra mer soppa (10-15%).
Mats- Antal inlägg : 58
Ort/Town : Töreboda
Registration date : 09-06-22
Nä ... men vi skall inte glömma bort att det redan är 5% i vanlig soppa i dag och man diskuterar att öka till 10% om EU går med på det ...
Behörigheter i detta forum:
Du kan inte svara på inlägg i det här forumet