Solexine
Vill du reagera på det här meddelandet? Registrera dig för forumet med några klick eller logga in för att fortsätta.

Tänder... slocknar....tänder...

3 posters

Gå ner

Tänder... slocknar....tänder... Empty Tänder... slocknar....tänder...

Inlägg  metzil tis aug 25, 2009 2:04 pm

Tacksam för en bra diagnos på följande: Använder min knallert som pendlarfordon till jobbet och idag hände något som jag ej råkat ut för förut. Den startade bra som vanligt men efter ca 2-3 min började den gå ojämnt och tappade i varv. Fick köra på full gas och röra chokereglaget fram och tillbaka för att den överhuvudtaget skulle gå. Lite senare började motorn att dö för att direkt tända igen för att sedan dö igen. Motorn kanske gick runt i 2-3 sekunder för att dö lika lång tid, sedan hoppa motorn igång igen några sekunder för att dö igen. Fick lov att trampa i stort sett hela tiden för att inte tappa fart. Så det höll det på hela vägen till jobbet (9km). Fick ju bra motion i och för sig men jag skulle vilja veta vad det kan vara för fel. Någon som råkat ut för något liknande och kan ställa en diagnos? Så jag kan angripa problemet direkt utan att riva alltför mycket. Kollade munstycket nyss och det såg ok ut. Tankade alkylatsoppa 2% igår så bensinen borde vara ok också.

metzil

Antal inlägg : 7
Ort/Town : Eskilstuna
Registration date : 09-08-13

Till överst på sidan Gå ner

Tänder... slocknar....tänder... Empty Sv: Tänder... slocknar....tänder...

Inlägg  Roland O tis aug 25, 2009 2:30 pm

Öppna för returen till tanken från förgasaren och se om det flödar bensin genom systemet.
Kontrollera filter i förgasaren och slutligen filtret i tanken.
Bäst att ta bort tändstifter först så går det lättare att snurra på hjulet - med motorn nerfälld (!)
Kolla/byt sedan membranet i bensinpumpen om det inte flödar soppa...
Oftast är det membanet som spökar.

Här på Solexine finns det förslag på hur man tillverkar ett sådant själv!
Det dyker säkert upp någon av medlemmarna som kan förklara hur man gör!
Roland O
Roland O

Antal inlägg : 187
Ort/Town : Helsingborg
Registration date : 09-05-21

Till överst på sidan Gå ner

Tänder... slocknar....tänder... Empty Sv: Tänder... slocknar....tänder...

Inlägg  metzil mån aug 31, 2009 11:28 am

Tack för svaret. Demonterade tank, bränslerör och munstycke samt tändstift. Det visade sig att i botten på tanken låg det en hel del föroreningar, flagor mm. Efter att ha sköljt ur tanken ett antal ggr med ren soppa så tror jag det blev ganska rent. Bränslefiltret kunde jag endast blåsa rent med tryckluft. Fick ej ut den. Hur gör man för att få loss den?
Satte tillbaka allting och fyllde på färsk soppablandning. Och se, den gick så jämnt och fint igen.

PS. Luftfilret var i upplösningstillstånd, går ej att ta i det utan att det smulas sönder. Kan det vara något som åkt ner i tanken på något sätt?

metzil

Antal inlägg : 7
Ort/Town : Eskilstuna
Registration date : 09-08-13

Till överst på sidan Gå ner

Tänder... slocknar....tänder... Empty Sv: Tänder... slocknar....tänder...

Inlägg  Mkg mån aug 31, 2009 12:33 pm

Mitt filter var också i upplösningstillstånd. Se särskild tråd. Nu har jag tagit bort det och limmat på vanlig skumplast (diskunderlägg) på plastringen som ligger i filterhållaren. Nu går den bra men det skall bli spännande och se om det nya filtret tål bensin och olja. Jag använder det vanligen i min köksfläkt så matolja klarar det.

Det gamla luftfiltret hade satt sig i bränslefiltret i förgasaren. Varför det filtret pajade vet jag inte det var kladdigt, fett och upplöst. Kan inte komma på vad som hänt. Det enda är att jag vet är att jag gått över till Biltemas syntetolja. Det var också lite oljigt i nederkanten på filterringen.

Jag återkommer med resultatet i tråden "I upplösningstillstånd".

Mkg

Antal inlägg : 137
Ort/Town : Stockholm
Registration date : 09-03-24

Till överst på sidan Gå ner

Tänder... slocknar....tänder... Empty Sv: Tänder... slocknar....tänder...

Inlägg  Sponsored content


Sponsored content


Till överst på sidan Gå ner

Till överst på sidan

- Liknande ämnen

 
Behörigheter i detta forum:
Du kan inte svara på inlägg i det här forumet