Solexine
Vill du reagera på det här meddelandet? Registrera dig för forumet med några klick eller logga in för att fortsätta.

Kemisk sotning

3 posters

Gå ner

Kemisk sotning Empty Kemisk sotning

Inlägg  Mkg mån okt 05, 2009 12:40 pm

Jag har fått ett tipps av min chefmekaniker om kemisk sotning. Tidigare sotade han bilmotorer genom att hälla diesel i små portioner i förgasaren när motorn gick. Det rök förfärligt men mycket av sotet försvann. Kanske inte helt rent men det blev alltid mycket bättre. Han använde diesel i stället för Redex. När jag goglade på Redex fann jag bara nedanstående notis i en tråd om problem med en Volvo.

Det var förresten många år sen förbränningsrummen sotade igen. Då fick man sota och slipa ventiler efter ca 4000 mil eller hälla Redex i förgasaren (bättre än diesel). Med dagens bränsle bildas ingen eller väldigt lite sot.

Någon som har erfarenhet av kemisk sotning? Enligt uppgift skall ingen motor ha tagit skada men det var ju inga finmekaniska underverk som Solex förståss.

Mkg

Antal inlägg : 137
Ort/Town : Stockholm
Registration date : 09-03-24

Till överst på sidan Gå ner

Kemisk sotning Empty Sv: Kemisk sotning

Inlägg  Mats mån okt 05, 2009 11:38 pm

Att sota med vatten är ju också en klassiker. Har inte testat själv dock.

Men dessa metoder funkar nog inget vidare på en tvåtaktare. Dessutom är det ju ganska enkelt att sota en solex "manuellt".


Jag sotade ljuddämparen i min ultraljudstvätt.
Mats
Mats

Antal inlägg : 58
Ort/Town : Töreboda
Registration date : 09-06-22

Till överst på sidan Gå ner

Kemisk sotning Empty Sv: Kemisk sotning

Inlägg  Admin tis okt 27, 2009 7:59 am

Ultraljudstvätten är super till alla motordelar/delar, förgasaren blir ju som ny, det absolut bästa sättet att fixa rent delarna faktiskt.
Har man tvätt stor nog att köra hela dämparen i är man dum som inte passar på Wink
Admin
Admin
Bruno/admin.
Bruno/admin.

Antal inlägg : 1065
Age : 60
Ort/Town : Stockholm
Registration date : 09-03-03

http://www.smoothmachines.se

Till överst på sidan Gå ner

Kemisk sotning Empty Sv: Kemisk sotning

Inlägg  Sponsored content


Sponsored content


Till överst på sidan Gå ner

Till överst på sidan


 
Behörigheter i detta forum:
Du kan inte svara på inlägg i det här forumet