Knas med tomgången
3 posters
Knas med tomgången
Hej! Skaffade min första Solex igår, inhandlad ute i Hässelby och körd två mil in till stan. Angenäm upplevelse, trots regnrusk.
Har ett litet problem, motorn verkar inte sluta rulla vid stillastående läge, varpå den vill driva mopeden framåt. Lite problematiskt vid rödljus då jag tvingas stänga av motorn för att den inte ska slipa sönder däcket.
Hur justerar man detta?
Har ett litet problem, motorn verkar inte sluta rulla vid stillastående läge, varpå den vill driva mopeden framåt. Lite problematiskt vid rödljus då jag tvingas stänga av motorn för att den inte ska slipa sönder däcket.
Hur justerar man detta?
dataman- Antal inlägg : 3
Ort/Town : Stockholm
Registration date : 09-11-16
Sv: Knas med tomgången
Jasså var det du som köpte den, frun som ville ha en röd. Grattis!
Eftersom det var slipprigt igår så kanske den bara slirade mot däcket. Har du försökt med lite mera luft i ringarna (2,3 - 2,5 kg).
Gjorde en burn out i somras i regnet. Härligt med bränt gummi och rök - ja det var mellan rullen och däcket alltså.
Eftersom det var slipprigt igår så kanske den bara slirade mot däcket. Har du försökt med lite mera luft i ringarna (2,3 - 2,5 kg).
Gjorde en burn out i somras i regnet. Härligt med bränt gummi och rök - ja det var mellan rullen och däcket alltså.
Mkg- Antal inlägg : 137
Registration date : 09-03-24
Det låter som om du inte drav av gasen via främre bromshandtaget, obs att du supersnabbt sliter sönder däcket om du stannar på det viset, det blir en grop.
När du stannar måste du dra in bromshandtaget helt och den måste slå av förgasaren till tomgång, kolla det...
När du stannar måste du dra in bromshandtaget helt och den måste slå av förgasaren till tomgång, kolla det...
Kan det vara så att jag har ett för högt tomgångsvarv som gör att centrifugal-kopplingen (eller centripetalkraft, som det kanske borde heta) inte kopplar ur?
dataman- Antal inlägg : 3
Registration date : 09-11-16
Absolut, det finns en justermojäng mellan bromsen och förgasaren, öka avståndet så det drar mer o testa, akta ditt däck!
Behörigheter i detta forum:
Du kan inte svara på inlägg i det här forumet