Solexine
Vill du reagera på det här meddelandet? Registrera dig för forumet med några klick eller logga in för att fortsätta.

Konservering

3 posters

Gå ner

Konservering Empty Konservering

Inlägg  Mats sön nov 22, 2009 6:27 pm

Är det något speciellt man bör tänka på när man ställer av solexen inför vintern?
Det finns ju inga vätskor som kan frysa inga oljor som skall bytas och inget batteri som kan paja.
Mats
Mats

Antal inlägg : 58
Ort/Town : Töreboda
Registration date : 09-06-22

Till överst på sidan Gå ner

Konservering Empty Sv: Konservering

Inlägg  Admin sön nov 22, 2009 10:59 pm

Man kör väl lite olja i loppet, som man gör med andra 2T?
En sak som jag sett på många Solexar är vatten i vevhuset, även frostsprängning av vevhuslocket...
Moppar som förmodligen stått ute eller kanske bara kondenserat vatten allt efter hur värmen växlat.
Så, torrt och jämn temperatur är inte fel.
Admin
Admin
Bruno/admin.
Bruno/admin.

Antal inlägg : 1065
Age : 60
Ort/Town : Stockholm
Registration date : 09-03-03

http://www.smoothmachines.se

Till överst på sidan Gå ner

Konservering Empty Sv: Konservering

Inlägg  Mkg mån nov 23, 2009 12:34 am

Ställ inte av (om du inte bor i norra norrland). Solexen skall ut så fort det blir soligt och tort på vägarna... bättre att den går så länge det inte är saltlakeslak ute!

Uppvämt garage med låg lugftfuktighet är bra .. då bildas ingen rost.

Mkg

Antal inlägg : 137
Ort/Town : Stockholm
Registration date : 09-03-24

Till överst på sidan Gå ner

Konservering Empty Sv: Konservering

Inlägg  Mats mån nov 23, 2009 5:15 pm

Admin skrev:Man kör väl lite olja i loppet, som man gör med andra 2T?
En sak som jag sett på många Solexar är vatten i vevhuset, även frostsprängning av vevhuslocket...
Moppar som förmodligen stått ute eller kanske bara kondenserat vatten allt efter hur värmen växlat.
Så, torrt och jämn temperatur är inte fel.
Det låter bra. Min solex har stått avställd sedan slutet av september. Det enda jag gjorde vara att kolla över allting och hälla i en skvätt olja i cylindern.

Mkg skrev:Ställ inte av (om du inte bor i norra norrland). Solexen skall ut så fort det blir soligt och tort på vägarna... bättre att den går så länge det inte är saltlakeslak ute!
Uppvämt garage med låg lugftfuktighet är bra .. då bildas ingen rost.

Både bilen och solexen har stått avställa ett par månader. Vintertid tar jag mig fram på min militärcykel M/42. Den väger 26,5 kg. Bara 1,5kg mindre än min solex...

Jag minns med skräckblandad förtjusning hur det var att köra zündapp ks50 på vintern när jag var 15. Jag vågar knappt tänka på hur en solex beter sig på isigt underlag.
Mats
Mats

Antal inlägg : 58
Ort/Town : Töreboda
Registration date : 09-06-22

Till överst på sidan Gå ner

Konservering Empty Sv: Konservering

Inlägg  Mkg mån nov 23, 2009 8:27 pm

Har hittills aldrig konserverat någon motor om uppehållet blir mindre än 6 mån (båtmotorer undantagna)! Måste stå torrt annars kan man till luftavfuktare så det inte blir korrosion. Men det där med kondensvatten i vevhuset har jag inte stött på. Kommer det vatten i en 4-taktare blidas ju en dispersion/grå massa men det händer ju bara när toppen gått. Det borde ju gå upp i rök när motorn är varm, men vad göra? Vilka mängder pratar vi om? Trodde den förångades och gick ut med andra avgaser.

Mkg

Antal inlägg : 137
Ort/Town : Stockholm
Registration date : 09-03-24

Till överst på sidan Gå ner

Konservering Empty Sv: Konservering

Inlägg  Admin mån nov 23, 2009 10:54 pm

De mopparna jag tagit hand om haft vatten ända till vevaxeln, de hade till och med frusit sönder...
Kondens vet jag inte hur mkt det kan bli, mina sover i inomhusvärmen.
Jag har 2 sådana m42 cyklar, de är toppen, trots att de är tunga.
Heter de alla m42 eller skiljer det sig Hermes/Nymans Monark osv?
Det är hjulen som väger apa....
As-tunga men sköna att cykla lugnt på.
KS50 var en drömmars moppe i Frankrike, nästan som en MC...
Admin
Admin
Bruno/admin.
Bruno/admin.

Antal inlägg : 1065
Age : 60
Ort/Town : Stockholm
Registration date : 09-03-03

http://www.smoothmachines.se

Till överst på sidan Gå ner

Konservering Empty Sv: Konservering

Inlägg  Mats tis nov 24, 2009 1:22 am

Att de skulle samlas vatten i vevhuset medans man kör kan jag inte tänka mig. Och luften i vevhuset står ju still när motorn är avstängd så det kan ju inte bildas speciellt mucket kondensvatten där. Om det ska bli så mycket vatten som Bruno beskriver måste det ha regnat in.



Militär hojarna finns i 3 varianter:

M/42 med trumbroms i framnavet.
M/105 Som är ganska lik m/42 men utan frambroms och med ett skydd för baklampan.
M/104 som är lite klenare och har tunnare 28" hjul.

M/105 är tillverkade av monark. De andra modellerna vet jag inte vem som tillverkat.
Jag har 1 en fin M/42 som är som är civilifierad och omlackad. En M/42 som är min min vardagscykel. Den mekaniskt bra men skitfult omlackad i gult där hälften av färgen flagnat av. Detta är ett utmärkt stöldskydd. Till sist har jag även en skruttig m/105 som sommarstugecykel.
Jag har delar av försvarets instruktionsbok inscannad om någon är intresserad.
Mats
Mats

Antal inlägg : 58
Ort/Town : Töreboda
Registration date : 09-06-22

Till överst på sidan Gå ner

Konservering Empty Sv: Konservering

Inlägg  Admin tis nov 24, 2009 9:37 am

Precis, det hade regnat in i motorerna, så se upp med förvaring utomhus, om någon nu fick för sig det.

Då har jag en flagnande röd-svart M/42 (stöldskydd med...) med det skojiga bromshandtaget och kedjan till trumman och en M/105 i originalskick.
Min M/42 är en Hermes, tillverkad av Nymans verkstäder i Uppsala, senast 1950 verkar det som.
Admin
Admin
Bruno/admin.
Bruno/admin.

Antal inlägg : 1065
Age : 60
Ort/Town : Stockholm
Registration date : 09-03-03

http://www.smoothmachines.se

Till överst på sidan Gå ner

Konservering Empty Sv: Konservering

Inlägg  Sponsored content


Sponsored content


Till överst på sidan Gå ner

Till överst på sidan


 
Behörigheter i detta forum:
Du kan inte svara på inlägg i det här forumet