Solexine
Vill du reagera på det här meddelandet? Registrera dig för forumet med några klick eller logga in för att fortsätta.

Bensinpumsproblem

5 posters

Gå ner

Bensinpumsproblem Empty Bensinpumsproblem

Inlägg  Startgasen tor apr 01, 2010 10:23 pm

Hej på er!
Jag har precis köpt en Solex 3800 och gjort rent det mesta samt bytt membran i bensinpumpen. Den vill dock trots detta inte skicka iväg bränslet till förgasaren. (Den har stått stilla i 20 år) Jag har tagit ut backventilen med de två kulorna och lagt tillbaka dem som på bilden jag sett här inne på forumet, plastbitarna går dock trögt och de skramlar inte när jag skakar pumpen. Tror att de är skadade.....
Var kan jag hitta nya kulor och plastdetaljer till backventilsfunktionen? Eller går det att trixa till på något sätt Question

Startgasen

Antal inlägg : 4
Ort/Town : Malmö
Registration date : 10-04-01

Till överst på sidan Gå ner

Bensinpumsproblem Empty Sv: Bensinpumsproblem

Inlägg  BrianSolex fre apr 02, 2010 4:24 am

BrianSolex
BrianSolex
Solex gourou de luxe
Solex gourou de luxe

Antal inlägg : 529
Age : 60
Ort/Town : New York
Registration date : 09-04-28

http://velosolex4600.over-blog.com

Till överst på sidan Gå ner

Bensinpumsproblem Empty Sv: Bensinpumsproblem

Inlägg  Malkus fre apr 02, 2010 12:48 pm

Kolla så att kanalen in till vevhuset är fri så d inte sitter intorkad gammal gucka där o blockar tryckepulserna
kolla dessutom så att sugledningarna från soppatanken är täta och inte tar tjuvluft




mvh

malkus
Malkus
Malkus

Antal inlägg : 62
Age : 47
Ort/Town : Limhamn
Registration date : 09-04-16

Till överst på sidan Gå ner

Bensinpumsproblem Empty Försökte beställa men det sket sig, min franska är inte så bra, man kan säga att den är obefintlig...

Inlägg  Startgasen fre apr 02, 2010 2:16 pm


Startgasen

Antal inlägg : 4
Ort/Town : Malmö
Registration date : 10-04-01

Till överst på sidan Gå ner

Bensinpumsproblem Empty Tack Malkus! Jag skall kolla men jag tror det är plastinsatserna som är skadade i backventilen. Hittade en firma i danmark som sålde en helt ny bensinpump för 300 dkr det var okej men när sedan frakten skulle vara 260 dkr så sket jag i det, snyft!

Inlägg  Startgasen fre apr 02, 2010 2:19 pm

Malkus skrev:Kolla så att kanalen in till vevhuset är fri så d inte sitter intorkad gammal gucka där o blockar tryckepulserna
kolla dessutom så att sugledningarna från soppatanken är täta och inte tar tjuvluft




mvh

malkus

Startgasen

Antal inlägg : 4
Ort/Town : Malmö
Registration date : 10-04-01

Till överst på sidan Gå ner

Bensinpumsproblem Empty Re: Bensinpumsproblem

Inlägg  Steen lör apr 03, 2010 1:02 am

Hej Startgasen
Jeg ville rense de 2 benzin rør og filter i tanken. Brug ikke trykluft til at starte med, men et tyndt stykke metal tråd til benzin rør. Når der er hul igennem kan du evt. bruge trykluft. Ofte er der størknet olie i disse rør når den har stået stille i mange år.
Hvis dette ikke hjælper vil jeg købe en anden pumpe. Jeg kan godt sende dig en brugt pumpe der fungere. Jeg vil gerne hvis du vil sende mig en mail om dette, hvis du er interesseret i en pumpe. Jeg har en del brugte Solex dele. Jeg vil tro at jeg kan finde en pumpe. Jeg vil naturligvis prøve den først inden jeg sender den.
Jeg ser at du er fra Malmø, så jeg regner med at du forstår min svar på dansk?
God påske til alle
Steen
Steen
Danish reporter emeritus
Danish reporter emeritus

Antal inlägg : 139
Ort/Town : Copenhagen
Registration date : 10-03-15

Till överst på sidan Gå ner

Bensinpumsproblem Empty Sv: Bensinpumsproblem

Inlägg  Admin lör apr 03, 2010 8:42 am

Se till att skruven till blockeringsskruven är åtdragen och lufttät, det ska vara en kopparbricka under.
Dra inte för hårt...
Det kan läcka (det gör det ofta) in luft där, då blir det inget sug.
Man kan också kolla vevhuslockets skruvar, men se upp med att dra för hårt, momenttabell finns på forumet.
Admin
Admin
Bruno/admin.
Bruno/admin.

Antal inlägg : 1065
Age : 60
Ort/Town : Stockholm
Registration date : 09-03-03

http://www.smoothmachines.se

Till överst på sidan Gå ner

Bensinpumsproblem Empty Tack Steen!

Inlägg  Startgasen lör apr 03, 2010 12:13 pm

Steen skrev:Hej Startgasen
Jeg ville rense de 2 benzin rør og filter i tanken. Brug ikke trykluft til at starte med, men et tyndt stykke metal tråd til benzin rør. Når der er hul igennem kan du evt. bruge trykluft. Ofte er der størknet olie i disse rør når den har stået stille i mange år.
Hvis dette ikke hjælper vil jeg købe en anden pumpe. Jeg kan godt sende dig en brugt pumpe der fungere. Jeg vil gerne hvis du vil sende mig en mail om dette, hvis du er interesseret i en pumpe. Jeg har en del brugte Solex dele. Jeg vil tro at jeg kan finde en pumpe. Jeg vil naturligvis prøve den først inden jeg sender den.
Jeg ser at du er fra Malmø, så jeg regner med at du forstår min svar på dansk?
God påske til alle

Jag har rensat rören och det andra som du skrev. Jag beställde en pump från Danmark förr 445 Skr med frakt, synd att jag inte såg ditt svar innan.
Jodå jag förstår din danska godt!
Hälsningar
Bengt (Startgasen)

Startgasen

Antal inlägg : 4
Ort/Town : Malmö
Registration date : 10-04-01

Till överst på sidan Gå ner

Bensinpumsproblem Empty Sv: Bensinpumsproblem

Inlägg  BrianSolex sön apr 04, 2010 4:09 am

[/quote]

la bille posée sur la surface conique du siège fonctionne comme un clapet, l'essence ne peut circuler que dans le sens qui decolle la bille.
les variations de pression du carter font bouger la membrane de pompe.
quand le piston monte, la membrane aspire l'essence, la bille du bas se souleve, la bille du haut ferme le clapet.
quand le piston descend, la membrane refoule l'essence, la bille du bas ferme le clapet, le bille du haut se souleve, l'essence part vers le carbu.

si une bille est collée par les depots sechés, la pompe ne débite rien.
si il manque la bille du haut, la pompe aspire en meme temps par le haut et le bas,
elle s'amorce difficilement, une fois amorcée, elle débite pas fort, le moteur peut manquer d'essence.
si les surfaces coniques des siège sont abimées, c'est la meme chose.
si il manque la rondelle en cuivre, les billes vont avoir moins d'espace, la pompe débitera peut etre ou pas du tout, et elle fuira par le haut.

=

bollen vilar på den koniska ytan på sätet fungerar som en ventil, kan bensin bara köra i den meningen att bollen tar fart.
variationer i vevhustrycket skakar membranet pumpen.
när kolven går upp, membran suger bensin, ner bollen är det upp, bollen stängs toppen.
när kolven går ner, membran driver det väsentliga, botten kulventil stängs den översta bollen upp, bensin från till förgasaren.

om en boll har fastnat i torkade inlåning, Pump gör ingenting.
om han missar bollen på toppen, pumpen drar samtidigt från toppen och botten, knappt börjar det, en gång började Hon debet inte stark, motorn får slut på bränsle.
om kona av huvudet är skadade, är det samma.
om det saknas ett mässingsbricka, bollar kommer ha mindre utrymme, avgiften pumpen kan, eller inte alls, och det kommer att fly från toppen.
BrianSolex
BrianSolex
Solex gourou de luxe
Solex gourou de luxe

Antal inlägg : 529
Age : 60
Ort/Town : New York
Registration date : 09-04-28

http://velosolex4600.over-blog.com

Till överst på sidan Gå ner

Bensinpumsproblem Empty Sv: Bensinpumsproblem

Inlägg  Sponsored content


Sponsored content


Till överst på sidan Gå ner

Till överst på sidan


 
Behörigheter i detta forum:
Du kan inte svara på inlägg i det här forumet