cylinderskruv lös
2 posters
cylinderskruv lös
Hallo alla solexare!
Hej Bruno o Christian!
Du Bruno, nu spökar du för mig är det när börjar bli fint väder. Jag förknipar dig med solex, sol och frihet. Tyvärr kan jag inte hälsa på dig, för min solex har lagt av, gör inte mer 10km/h. Jag upptäkte att slöheten berodde på dålig tätning under cylindern. En av cylinderskruvarna har lossnat, så det går inte att dra åt den, den kommer upp.
Hoppas någon på forumet kan komma med någon lösning.
Har du sålt alla dina solexar?
Är du kvar på samma ställe eller flyttat som du sade?
Trevlig vår på er alla!
Momo
Hej Bruno o Christian!
Du Bruno, nu spökar du för mig är det när börjar bli fint väder. Jag förknipar dig med solex, sol och frihet. Tyvärr kan jag inte hälsa på dig, för min solex har lagt av, gör inte mer 10km/h. Jag upptäkte att slöheten berodde på dålig tätning under cylindern. En av cylinderskruvarna har lossnat, så det går inte att dra åt den, den kommer upp.
Hoppas någon på forumet kan komma med någon lösning.
Har du sålt alla dina solexar?
Är du kvar på samma ställe eller flyttat som du sade?
Trevlig vår på er alla!
Momo
Momo- Antal inlägg : 24
Ort/Town : Stockholm
Registration date : 09-05-10
Sv: cylinderskruv lös
Men det är du som är شمس själv!
Tråkigt att din Solex har blivit en snigel!
Jag är nu i Hammarby Sjöstad, lilla verkstan finns kvar men det är min sambo som använder den.
Vi flyttar inom ett par månader till Bagarmossen, bättre o billigare verkstad.
Är det så att gängorna är sönderdragna kan man tillverka en M8-till-m6 pinnbult och gänga om m8 i godset.
Jag kan svarva/gänga den grejen åt dig o posta den om du kan fixa resten.
Så borrar man upp i blocket från m6 till 6,8mm, med tiondelsborrar för att slutligen gänga m8, allt med motorn in situ.
Tar man i tiondelars steg är chansen liten att man snedborrar.
Man använder en M8 mutter som planstyrning mot godset.
Så använder man stark värmetålig Loctite för att sätta dit den nya adaptern.
Det kan också vara pinnbultens övre gängor som stuckit och då är det lättare, bara byta.
Men det är nog godset tyvärr.
Tråkigt att din Solex har blivit en snigel!
Jag är nu i Hammarby Sjöstad, lilla verkstan finns kvar men det är min sambo som använder den.
Vi flyttar inom ett par månader till Bagarmossen, bättre o billigare verkstad.
Är det så att gängorna är sönderdragna kan man tillverka en M8-till-m6 pinnbult och gänga om m8 i godset.
Jag kan svarva/gänga den grejen åt dig o posta den om du kan fixa resten.
Så borrar man upp i blocket från m6 till 6,8mm, med tiondelsborrar för att slutligen gänga m8, allt med motorn in situ.
Tar man i tiondelars steg är chansen liten att man snedborrar.
Man använder en M8 mutter som planstyrning mot godset.
Så använder man stark värmetålig Loctite för att sätta dit den nya adaptern.
Det kan också vara pinnbultens övre gängor som stuckit och då är det lättare, bara byta.
Men det är nog godset tyvärr.
Salut Bruno!
Det är sådana som du som gör att man kan tro att det fortfarande finns hopp i världen! Tack för ditt svar.
Problemet är att pinnbulten kommer upp när jag drar åt muttern. Är det inte bara att droppa i lite Loctite och skruva i pinnbulten, låta tårka och hoppas på det bästa?
Idealt vore om man kunde svetsa igen hålet med alluminium och sedan borra.
andra frågor:
Var någonstans i Hammarby sjöstad är du, för det stort där antar jag?
På vilket sätt kan man frakta en solex från avlägsna platser t.ex Göteborg?
Är det snart dags för dig att åka på semester?
Ha en bra dag och hälsa Christian
Momo
Det är sådana som du som gör att man kan tro att det fortfarande finns hopp i världen! Tack för ditt svar.
Problemet är att pinnbulten kommer upp när jag drar åt muttern. Är det inte bara att droppa i lite Loctite och skruva i pinnbulten, låta tårka och hoppas på det bästa?
Idealt vore om man kunde svetsa igen hålet med alluminium och sedan borra.
andra frågor:
Var någonstans i Hammarby sjöstad är du, för det stort där antar jag?
På vilket sätt kan man frakta en solex från avlägsna platser t.ex Göteborg?
Är det snart dags för dig att åka på semester?
Ha en bra dag och hälsa Christian
Momo
Loctite skruvlås duger inte, du måste ha cylindrisk fastsättning (också från Loctite) och du kan inte vara säker på att det fungerar.
Svetsa är extrem svårt, TIG med tillsats av samma gods, riskabelt.
Sedan borrning och gängning på frihand, hrrrrmmm, jag skulle inte våga.
Jag tror absolut på pinnbulten med m8-m6, lättast och blir mer hållbar än originalet.
Hammarby Sjöstad, Ljusslingan 20 BV, Smoothmachines by Novex
Jag skickar gärna det du behöver, dock har jag inga tiondelsborrar extra, insats, tapp, sväng, låsning, packning har jag.
Det räcker med en 6,2mm, 6,5mm och 6,8mm borr, det görs med en handborr.
Eftersom det är vår gemensamm proffsverkstad kan jag inte bjuda in dig på att meka hos oss, däremot har vi massor av kaffe när du kommer förbi Så håller jag på med jobbiga grejor och har lite tid men om jag kan skicka funkar det säker för dig, sedan kan du skicka grejorna tebaks eller komma förbi på din fungerande järnhäst.
Svetsa är extrem svårt, TIG med tillsats av samma gods, riskabelt.
Sedan borrning och gängning på frihand, hrrrrmmm, jag skulle inte våga.
Jag tror absolut på pinnbulten med m8-m6, lättast och blir mer hållbar än originalet.
Hammarby Sjöstad, Ljusslingan 20 BV, Smoothmachines by Novex
Jag skickar gärna det du behöver, dock har jag inga tiondelsborrar extra, insats, tapp, sväng, låsning, packning har jag.
Det räcker med en 6,2mm, 6,5mm och 6,8mm borr, det görs med en handborr.
Eftersom det är vår gemensamm proffsverkstad kan jag inte bjuda in dig på att meka hos oss, däremot har vi massor av kaffe när du kommer förbi Så håller jag på med jobbiga grejor och har lite tid men om jag kan skicka funkar det säker för dig, sedan kan du skicka grejorna tebaks eller komma förbi på din fungerande järnhäst.
Salut encore!
tack för dina snabba svar och dina overerliga råd. Återkommer när jag funderat och ältat färdigt frågan.
A bientôt!
Momo
tack för dina snabba svar och dina overerliga råd. Återkommer när jag funderat och ältat färdigt frågan.
A bientôt!
Momo
Bonjour Bruno!
Jag kom på en liten ide om det finns intresserade.
Varför inte köpa allt som behövs för "taraudage" och annat som är viktigt för solex.
Vi (som bor i Stockholm och kanske andra) delar på kostnaderna (cotiser). Allt stannar hos dig, som är spindeln i nätet! När någon behöver något så är det att bara att låna sedan lämna tillbaka till dig. Vad sägs om förslaget.
Momo
Jag kom på en liten ide om det finns intresserade.
Varför inte köpa allt som behövs för "taraudage" och annat som är viktigt för solex.
Vi (som bor i Stockholm och kanske andra) delar på kostnaderna (cotiser). Allt stannar hos dig, som är spindeln i nätet! När någon behöver något så är det att bara att låna sedan lämna tillbaka till dig. Vad sägs om förslaget.
Momo
Jag är en usel administrator och har jättemkt att göra, så det är ingen bra idé.
Jag köpte 2 sets på LIDL, med snitt o tapp 3mm-12mm, m7 finns med, 75 spänn/st.
Just for Solex duger det mer än väl.
Jag hjälper dig mer än gärna med själva skruven, den finns ju inte att köpa, resten kan du låna av mig, förutom borrarna.
Jag köpte 2 sets på LIDL, med snitt o tapp 3mm-12mm, m7 finns med, 75 spänn/st.
Just for Solex duger det mer än väl.
Jag hjälper dig mer än gärna med själva skruven, den finns ju inte att köpa, resten kan du låna av mig, förutom borrarna.
Behörigheter i detta forum:
Du kan inte svara på inlägg i det här forumet