Solexine
Vill du reagera på det här meddelandet? Registrera dig för forumet med några klick eller logga in för att fortsätta.

Elektronisk tænding - electronic ignition / erfaringer - experience ?

4 posters

Gå ner

Elektronisk tænding - electronic ignition / erfaringer - experience ? Empty Elektronisk tænding - electronic ignition / erfaringer - experience ?

Inlägg  Steen fre jan 07, 2011 8:20 pm

Hej og godt nytår til alle Solexister
Jeg køber en del Solex dele hos VSX71 i frankrig. Jeg ser nu at de også har et kit til elektronisk tænding.
Jeg vil gerne vide om der er nogle af jeg der har positive oplevelser med dette? Very Happy bedre motor ganf, mere trækkraft etc.
Jeg ved at dette emne har været diskuteret før her i Solexine. Jeg vil gerne prøve at samle erfaringer sammen

US/GB version
Hello and Happy New Year to all Solexister
I buy a part Solex spare parts from VSX71 in france. Now I have seen that they also has a kit for electronic ignition. I want to know if there are some who have positive experiences with this? Very Happy smoother running, more traction, etc.
I know this topic has been discussed before in this Solexine. I would like to collect experiences together

Elektronisk tænding - electronic ignition / erfaringer - experience ? Electnding
elec-tænding



Steen
Steen
Danish reporter emeritus
Danish reporter emeritus

Antal inlägg : 139
Ort/Town : Copenhagen
Registration date : 10-03-15

Till överst på sidan Gå ner

Elektronisk tænding - electronic ignition / erfaringer - experience ? Empty Sv: Elektronisk tænding - electronic ignition / erfaringer - experience ?

Inlägg  BrianSolex mån jan 10, 2011 4:47 am

I have no experience with the Chinese electronic ignition, but I have read that it is good. In my experience in dealing with Marc at leSolex and Ludo at Solex-Motobecane, I can say that they are very respected and that neither one would sell this ignition if they did not feel that it is good.
I have had experience with the Hungarian electronic ignition which was fitted on the last Hungarian Solexes, and I can say that it is reliable with few problems if any.

Jag har ingen erfarenhet av den kinesiska elektronisk tändning, men jag har läst att det är bra. Enligt min erfarenhet av att hantera Marc på leSolex och Ludo på Solex-Motobecane, kan jag säga att de är mycket respekterade och att ingen man skulle sälja denna antändning om de inte känner att det är bra. Jag har haft erfarenhet av den ungerska elektronisk tändning som var monterad på sista ungerska Solexes, och jag kan säga att det är tillförlitligt med få problem om något.
BrianSolex
BrianSolex
Solex gourou de luxe
Solex gourou de luxe

Antal inlägg : 531
Age : 61
Ort/Town : New York
Registration date : 09-04-28

http://velosolex4600.over-blog.com

Till överst på sidan Gå ner

Elektronisk tænding - electronic ignition / erfaringer - experience ? Empty Re.: Elektronisk tænding - electronic ignition / erfaringer - experience ?

Inlägg  Steen mån jan 10, 2011 10:05 pm

Brian
Tak for dit svar. Det er fantastisk at du også kan skrive på svensk/dansk. Din elektroniske oversættelse er bestemt læsbar.
Hvordan kan jeg se om det er en ungarnsk eller en kinesisk udgave af den elektroniske tænding.
Kender du forskellen på disse 2 udgaver?
Hvordan indstiller man tændings tidspunket på dette system?.
Skal der monteres en metal plade/bolt på selve svinghjulet som kan justeres ell.

---------------------------------------------------------------------

Brian
Thanks for your reply. It's great that you can also write in Swedish and Danish. Your electronic translation is certainly readable.
How can I see difference between a Hungarian and a Chinese version of the electronic ignition.
Do you know the difference between these 2 versions?
How to set ignition spark/timing point on this system?
Must be installed a metal plate/bolt on the flywheel which can be adjusted or?

Steen from Copenhagen

Steen
Steen
Danish reporter emeritus
Danish reporter emeritus

Antal inlägg : 139
Ort/Town : Copenhagen
Registration date : 10-03-15

Till överst på sidan Gå ner

Elektronisk tænding - electronic ignition / erfaringer - experience ? Empty Sv: Elektronisk tænding - electronic ignition / erfaringer - experience ?

Inlägg  Roland O tis jan 11, 2011 12:35 am

Här är en Kinesisk modell!

Elektronisk tænding - electronic ignition / erfaringer - experience ? Chinajn.th



Mer om den vet jag inte...
Roland O
Roland O

Antal inlägg : 187
Ort/Town : Helsingborg
Registration date : 09-05-21

Till överst på sidan Gå ner

Elektronisk tænding - electronic ignition / erfaringer - experience ? Empty Sv: Elektronisk tænding - electronic ignition / erfaringer - experience ?

Inlägg  BrianSolex ons jan 12, 2011 6:39 pm

Here is a Hungarian electronic ignition:
Här är en ungersk elektronisk tändning:

Elektronisk tænding - electronic ignition / erfaringer - experience ? CIMG0945-1

Elektronisk tænding - electronic ignition / erfaringer - experience ? CIMG0949

I don't think that these types of ignitions are adjustable.
I think that the ignition module "knows" the correct moment to spark.
Jag tror inte att dessa typer av antändningar är justerbara.
Jag tror att tändningen modulen "vet" rätt ögonblick att gnista.

BrianSolex
BrianSolex
Solex gourou de luxe
Solex gourou de luxe

Antal inlägg : 531
Age : 61
Ort/Town : New York
Registration date : 09-04-28

http://velosolex4600.over-blog.com

Till överst på sidan Gå ner

Elektronisk tænding - electronic ignition / erfaringer - experience ? Empty Re: Elektronisk tænding - electronic ignition / erfaringer - experience ?

Inlägg  Steen fre jan 14, 2011 2:04 am

Tak til Roland og til Brian
Nu kan jeg kende forskel på disse 2 typer.
Nu mangler jeg så at forstå hvordan tændings tidspunkt bestemmes. Dette vil jeg prøve at finde noget materiale om.
Jeg vil prøve dette system på et tidspunkt
-------------------------------------------------------
Thanks to Roland and Brian
Now I can see the difference between these 2 types. I can not understand how the ignition time comes? but ....
I will try to find some material. I will try this system at a time

Steen
Steen
Steen
Danish reporter emeritus
Danish reporter emeritus

Antal inlägg : 139
Ort/Town : Copenhagen
Registration date : 10-03-15

Till överst på sidan Gå ner

Elektronisk tænding - electronic ignition / erfaringer - experience ? Empty Van den Solex

Inlägg  Roland O sön jan 16, 2011 2:20 am

Här finns en kinesisk (China)-modell: http://www.solex-parts.com/motorparts/electronic-ignition
Hos Van den Solex... € 95...


Senast ändrad av Roland O den sön jan 16, 2011 2:24 am, ändrad totalt 2 gånger (Orsak för redigering : correction)
Roland O
Roland O

Antal inlägg : 187
Ort/Town : Helsingborg
Registration date : 09-05-21

Till överst på sidan Gå ner

Elektronisk tænding - electronic ignition / erfaringer - experience ? Empty Sv: Elektronisk tænding - electronic ignition / erfaringer - experience ?

Inlägg  BrianSolex sön jan 16, 2011 5:37 pm

Steen skrev:Tak til Roland og til Brian
Nu kan jeg kende forskel på disse 2 typer.
Nu mangler jeg så at forstå hvordan tændings tidspunkt bestemmes. Dette vil jeg prøve at finde noget materiale om.
Jeg vil prøve dette system på et tidspunkt
-------------------------------------------------------
Thanks to Roland and Brian
Now I can see the difference between these 2 types. I can not understand how the ignition time comes? but ....
I will try to find some material. I will try this system at a time

Steen

There is no timing to adjust. Everything is in the black box. The circuitry reads the voltage rise and triggers the spark at the right time.
-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Det finns ingen tidsplan för att justera. Allt är i den svarta lådan. Kretsen avläser spänningen stiger och utlöser gnista vid rätt tidpunkt.
BrianSolex
BrianSolex
Solex gourou de luxe
Solex gourou de luxe

Antal inlägg : 531
Age : 61
Ort/Town : New York
Registration date : 09-04-28

http://velosolex4600.over-blog.com

Till överst på sidan Gå ner

Elektronisk tænding - electronic ignition / erfaringer - experience ? Empty Re: Elektronisk tænding - electronic ignition / erfaringer - experience ?

Inlägg  Steen tis feb 01, 2011 1:43 am

Tak for alle indlæg
Jeg vil prøve dette system på en af mine Solexer..... Cool Men jeg er også sikker på at jeg ikke vil skifte tænding på Solexer hvor den gamle er OK. Jeg håber at jeg kan finde reservedele til det gamle system i mange år endnu. Laughing

Steen

Steen
Steen
Danish reporter emeritus
Danish reporter emeritus

Antal inlägg : 139
Ort/Town : Copenhagen
Registration date : 10-03-15

Till överst på sidan Gå ner

Elektronisk tænding - electronic ignition / erfaringer - experience ? Empty Sv: Elektronisk tænding - electronic ignition / erfaringer - experience ?

Inlägg  solex3800.dk tis mar 08, 2011 10:13 pm

Hej Steen

Jeg har sådan et set som på dit billed og det kører fint og perfekt.

Hvis du skal montere et sæt, skal du vide at lysspolen og tændspolen bytter plads og ledningen fra lyspolen nok skal forlænges, jeg kan evt sende dig et billed af montering hvis du får brug for det.

Mvh Martin
solex3800.dk
solex3800.dk

Antal inlägg : 27
Age : 44
Ort/Town : Herning,Danmark
Registration date : 09-04-02

Till överst på sidan Gå ner

Elektronisk tænding - electronic ignition / erfaringer - experience ? Empty Sv: Elektronisk tænding - electronic ignition / erfaringer - experience ?

Inlägg  Sponsored content


Sponsored content


Till överst på sidan Gå ner

Till överst på sidan

- Liknande ämnen

 
Behörigheter i detta forum:
Du kan inte svara på inlägg i det här forumet