Nytt projekt våren 2011
5 posters
Solexine :: Renovering/reparationsblogg, när du gör i ordning en nedgången Solex, blogg des restaurations, your Solex overhaul-story
Sida 1 av 1
Nytt projekt våren 2011
kom hem ett antal paket med en solex i delar, inte helt komplett men nästan. Jag inte vet årsmodel, men jag skulle jätte gärna vilja veta, då jag måste leta upp
b.l.a tank och svänghjulskåpa i rätt kulör ( vit eller grå ) som saknas, det är dom enkla delarna samt lite vanligt godis som behöver uppdateras runt motorn.
Det svåra är lyktglas-fram samt baklyse, jag har hållaren men inte glaset, om jag har fattat allt rätt så skiljer det beroende på årsmodel.
Har sökt efter en sida som jag sett tidigare med en tabell med motornummer/ramnummer och den är rätt så detaljerad på är-månad och motornummer, men kan faen inte hitta den.
Om någon vänlig själ kan hjälpa mig så blir jag glad, skall ha den färdig till 6 maj om allt går bra, moppe rally runt Kullens fyr b.l.a.
Solexen är en Micron med
motor nr: 520 1502
Ram nr: 520 1602
pelle
tvc15- Roi des nains
- Antal inlägg : 99
Ort/Town : växjö
Registration date : 09-05-10
Re.: Nytt projekt våren 2011
Hej Pelle
Super at du har en Micon nu
Prøv at se på:
http://briansolex.free.fr/engine-numbers.html
Jeg vil glæde mig til at se foto at denne maskine, der findes ikke mange af disse.
Steen
Super at du har en Micon nu
Prøv at se på:
http://briansolex.free.fr/engine-numbers.html
Jeg vil glæde mig til at se foto at denne maskine, der findes ikke mange af disse.
Steen
Steen- Danish reporter emeritus
- Antal inlägg : 139
Ort/Town : Copenhagen
Registration date : 10-03-15
Sv: Nytt projekt våren 2011
Briansolex så står det dec 1967-1974, och tittar man på lesolex.com så skiljer det lite mellan dom olika årsmodellerna. Den som jag har köpt så saknar "gashandtag" och plast kåpan runt tutan ser ut att vara grå, så jag tycker det verkar var en 67:à
Beställer nog en grå tank och kåpa samt lite annat till motorn och sen är frågan om den skall lackeras eller vara i orginal, färgen faktiskt rätt så okej hmmmm.......... ?
Sen trodde jag inte att den skulle vara så liten, mini micron.
Kommer snart lite bilder på inköpet.
Pelle
Beställer nog en grå tank och kåpa samt lite annat till motorn och sen är frågan om den skall lackeras eller vara i orginal, färgen faktiskt rätt så okej hmmmm.......... ?
Sen trodde jag inte att den skulle vara så liten, mini micron.
Kommer snart lite bilder på inköpet.
Pelle
tvc15- Roi des nains
Häftigt med en ovanlig Micron i Växjötrakten. Vi får kanske styra upp en solexträff i trakterna!
tycker jag att vi skall göra, tittat lite på din blogg om "celie" och ett jätte jobb som Du har gjort, kul.
skall försöka att ha Micron i hopsatt nu här under tidig vår.
pelle
pelle
tvc15- Roi des nains
Ja där är det mycket kvar att göra...by tvc15 on tor mar 10, 2011 10:07 pm
tycker jag att vi skall göra, tittat lite på din blogg om "celie" och ett jätte jobb som Du har gjort, kul.
Tänkte bla. satsa på Kvarnloppet i Ingelstad den 14 maj
Får vi se några bilder? Gissar att det är den enda i Sverige.
Efter en veckas strul med bredband (telia) är man då hjälpligt med igen.
Micronen kommer från Frankrike och är köpt av en kille som jag köper delar av till mina andra solexar ( 330 samt 3800 ).
Som sagt inte helt komplett , fick tag på baklyse och lampa igår.
Beställt nya vajrar och höljen,tank,svänghjulskåpa och lite annat små plock. Tvättar nog bara av den i år, vaxar och sedan så testar jag.
Väntar på delarna innan den skall sättas ihop.
https://2img.net/r/ihimizer/i/micron.jpg/
https://2img.net/r/ihimizer/i/micron1.jpg/
pelle
Micronen kommer från Frankrike och är köpt av en kille som jag köper delar av till mina andra solexar ( 330 samt 3800 ).
Som sagt inte helt komplett , fick tag på baklyse och lampa igår.
Beställt nya vajrar och höljen,tank,svänghjulskåpa och lite annat små plock. Tvättar nog bara av den i år, vaxar och sedan så testar jag.
Väntar på delarna innan den skall sättas ihop.
https://2img.net/r/ihimizer/i/micron.jpg/
https://2img.net/r/ihimizer/i/micron1.jpg/
pelle
tvc15- Roi des nains
I think you should be crowned king of Solexine...
You may own the only swedish micron, the almost sickest scooter on earth.
You may own the only swedish micron, the almost sickest scooter on earth.
https://2img.net/r/ihimizer/i/img1099h.jpg
Då var det nästan klart med min lilla micron.
Lite strul med choken? verkar som att den bara går med max choke. Den känns ganska så snärtig, pigg, snabb och stark, tror inte att lagren är kass, men man vet ju inte.
Kanske drar den tjuvluft någonstans, skall testa en split ny förgasare och lite nya packningar, insugsbussning ( den av teflon ).
Om den vore slut i motorn skulle den väl inte dra i vägen en 100 kg gubbe i ca 35 km/h, eller?
Sen måste jag bara säga att den är totalt livsfarlig att köra , bara tänka att du skall svänga så gör den det nästan själv = djävligt direktstyr och vinglig, måste nog öva en del.
Kommer med en liten filmsnutt på ihopsättningen och premiär turen.
pelle
Lite strul med choken? verkar som att den bara går med max choke. Den känns ganska så snärtig, pigg, snabb och stark, tror inte att lagren är kass, men man vet ju inte.
Kanske drar den tjuvluft någonstans, skall testa en split ny förgasare och lite nya packningar, insugsbussning ( den av teflon ).
Om den vore slut i motorn skulle den väl inte dra i vägen en 100 kg gubbe i ca 35 km/h, eller?
Sen måste jag bara säga att den är totalt livsfarlig att köra , bara tänka att du skall svänga så gör den det nästan själv = djävligt direktstyr och vinglig, måste nog öva en del.
pelle
tvc15- Roi des nains
Nu är du dvärgarnas konung, som ägare till en "solex avec roues de brouette", skottkärrehjulssolex eller solex pour les nains", dvärgsolex!
Den enda i Sverige, förmodligen...
Grattis!!!
Den enda i Sverige, förmodligen...
Grattis!!!
man bugar och tackar, merci.
Nu en liten fråga om ämnen på forument och då bilder.
Jag kan faen inte få till det med att få bilden direkt synlig i mitt inlägg, utan det blir en länk dit där bilden är, va faen gör jag för fel????
Nästa helg 6-8 Maj skall jag på en moppe träff i Ängelholm, rundor på Bjärehalvön och runt kullens fyr, hoppas att micronen står pall för dessa stundande strapatser.
Färden dit med micronen på "rygg" hoppas jag blir en upplevelse/färgklick i sig. Skall låna min fars Citroen 2cv charleston med micron på kulan.
http://69.4.34.247/ebay/cb13/cb13_1.jpg
Återkommer med bilder då det bär av.
pelle/roi
Nu en liten fråga om ämnen på forument och då bilder.
Jag kan faen inte få till det med att få bilden direkt synlig i mitt inlägg, utan det blir en länk dit där bilden är, va faen gör jag för fel????
Nästa helg 6-8 Maj skall jag på en moppe träff i Ängelholm, rundor på Bjärehalvön och runt kullens fyr, hoppas att micronen står pall för dessa stundande strapatser.
Färden dit med micronen på "rygg" hoppas jag blir en upplevelse/färgklick i sig. Skall låna min fars Citroen 2cv charleston med micron på kulan.
http://69.4.34.247/ebay/cb13/cb13_1.jpg
Återkommer med bilder då det bär av.
pelle/roi
tvc15- Roi des nains
tvc15 skrev:https://2img.net/r/ihimizer/i/img1099h.jpg
pelle
Mycket trevligt!
Har du bytt vevhuset med? Kanske luft sugs in i vevhuset genom en sliten lagerskölden.
Dessutom måste toppen av vevhuset och toppen av vevhuset sidokåpan nivå.
Very nice!
Have you changed the crankcase bearing? Perhaps air is being sucked into the crankcase through a worn bearing shield.
Also, the top of the crankcase and the top of the crankcase side cover must be level.
Använd bildens webbadress (högerklick på bilden, kopiera bildens webbadress eller kopiera adressen från hostingmeddelandet) och länka direkt till den via bildrutan utan diskett, även om du använt hosting funkar det.
Det lägger taggarna till bildens webbadress, då syns bilden direkt här.
Du lär väcka enorm uppmärksamhet med det vansinnigt stiliga equipaget, jisses!!
Bytte tillbaka till orginal munstycke (28) och då går den helt perfekt, lätt startad och sedan spaken fullt till höger, spinner som en katt.
Tillbaka till 32 och då går den endast med Max choke!
Är nu tillbaka med 28 och undrar då varför den inte går med 32, min andra solex 3800-66 funkar fint med 32.
Nu är det endast framlyset som inte funkar samt en tuta som knappast orkar att gnälla, men känns ändå färdig för Ängelholm på fredag.
Pelle
Tillbaka till 32 och då går den endast med Max choke!
Är nu tillbaka med 28 och undrar då varför den inte går med 32, min andra solex 3800-66 funkar fint med 32.
Nu är det endast framlyset som inte funkar samt en tuta som knappast orkar att gnälla, men känns ändå färdig för Ängelholm på fredag.
Pelle
tvc15- Roi des nains
Jag har varit där och fått provåka!
Gissa om jag känner mig mallig!
Och tack för plåtbiten!
Gissa om jag känner mig mallig!
Och tack för plåtbiten!
Solexine :: Renovering/reparationsblogg, när du gör i ordning en nedgången Solex, blogg des restaurations, your Solex overhaul-story
Sida 1 av 1
Behörigheter i detta forum:
Du kan inte svara på inlägg i det här forumet