Solexine
Vill du reagera på det här meddelandet? Registrera dig för forumet med några klick eller logga in för att fortsätta.

I Axels garage

5 posters

Gå ner

I Axels garage Empty I Axels garage

Inlägg  axelg89 ons nov 16, 2011 12:23 am

Hej!

Vet inte hur många som läst min presentationstråd men som jag iaf skrev där så har jag nu äntligen funnit och köpt mig min Solex. Det är en gul variant efter -83 (tanken är iaf gjord 85 ser jag). Den är redan i ett ganska vettigt skick och jag kommer under vintern jobba för att göra den ännu lite bättre och redo för att användas lite till och från skolorna i vår.
Här kommer en nytagen bild:
I Axels garage O5ub14

Och ännu en:
I Axels garage 3585kle

När jag köpte den gick den inte men idag har jag ställt in tändningen, gjort rent förgasaren och bytt membranet i bränslepumpen varpå solexen glatt hoppade igång, vilken känsla Smile

Jag har dock ett antal frågor:
¤ Hur ställer man in motorn i höjdled? Den går inte riktigt fritt från hjulet i uppfällt läge varpå det blir väldigt tungt att cykla den om man inte själv hjälper upp motorn med ena handen..
¤ Den vill även ha ungefär halv choke för att gå bra när den är varm, är detta normalt? Om inte, vad kan det bero på?

Om någon är interesserad av det kan jag även lägga upp lite bilder och info på vad som mer händer i garaget, har en gammal Saab tvåtakt och en Corvette cab som med lite jämna mellanrum får sig några garagetimmar även de Smile

Mer kommer...

axelg89

Antal inlägg : 17
Ort/Town : Stockholm & Tranås
Registration date : 11-11-14

Till överst på sidan Gå ner

I Axels garage Empty Sv: I Axels garage

Inlägg  axelg89 tor nov 17, 2011 7:50 pm

Antar att folks solexverksamhet kanske ligger nere lite så här års, min gör det i alla fall inte Smile

Har nu kört några mil sedan sist och har några fler frågor till er som kört mer solex än mig:
¤ Tycker inte riktigt att den går perfekt utan man får laborera med choken för att den ska gå vettigt. Den går bra vid högfart och tomgång när choken är ungefär på mitten men vill ha nästan full choke för att svara bra vid gaspådrag efter rödljusen (om denna vidhålles blöddrar den vid högt varv och varvar inte ut samt varvar för mycket vid stillastående. Hur löser man det?
¤ Hur mycket ska en Solex låta? Har visserligen en öppen störtkruka men när dessa gjordes hade man väl inte ens det, tycker att den låter påfallande mycket vid lite högre varv och belastning..

I övrigt så är den fantastisk, har fortfarande över halv tank och har nog kört över en timme med säkert 8 kallstarter och stadstrafik Smile Lite skillnad mot min corvette Rolling Eyes

axelg89

Inlägg  Roll48 fre nov 18, 2011 9:31 am

Antar att du redan gått igenom den något egensinnigt konstruerade förgasaren och bla sett till att filtren är rena. Min Black'n Roll hade liknande problem men blev hanterlig med ett ställbart munstycke. Satt ett halvtätt bränslefilter och ett för litet munstycke från början så den gick knappt framåt.

När man sedan hittat grundläget är det bara att justera till några grader öppnare läge för kallare väder och backig terräng. Vill man går det dessutom att få lite bonus fart på slätmark och raksträckor men det är oftast inte värt jobbet. Gör det lättare att komma åt om man sätter lite distanser på förgasarskyddsplåten

Roll48

Antal inlägg : 42
Ort/Town : Stockholm/Hägersten
Registration date : 10-06-08

Inlägg  BrianSolex mån nov 21, 2011 1:36 am

Very nice Solex, Axel!
BrianSolex
BrianSolex
Solex gourou de luxe
Solex gourou de luxe

Antal inlägg : 539
Ort/Town : New York
Registration date : 09-04-28

http://velosolex4600.over-blog.com

Inlägg  Admin fre nov 25, 2011 11:23 am

Kul med en gul, den var fin!
Att motorn skrapar beror nästan alltid på att ngn bytt ut de kragade muttrarna i upphängningen mot vanliga m6 muttrar, det går inte och det blir på sniskan, kolla det, det är de som håller axeln som håller motorn.
Halvchoke betyder ibland otät motor, lagren vid vevaxeln eller dess tätningar, annars ngt igensatt.
Ofta är locket till vevhuset lite lös, ibland fattas skruven till blockeringspluggens hål, det ska vara tätt där med.
Ladda ner sprängskisserna/ritningarna så ser du.
Går du maskin så kanske du kan hantera SolidWorks, då har vi en 3D modell du kan få, bara motorn tyvärr.

Admin
Admin
Bruno/admin.
Bruno/admin.

Antal inlägg : 1065
Ort/Town : Stockholm
Registration date : 09-03-03

http://www.smoothmachines.se

Inlägg  axelg89 tor jun 07, 2012 11:02 am

Ojoj, här händer det inte mycket Sad Men det är tyvärr för att det inte händer så mycket i Axels garage Embarassed

Har en vad som känns som oändlig mängd tentor nu, skriver sista den 14e och efter det ska det allt börja hända lite saker. Solex-mekandet börjar nog främst till hösten dock. Ska ner en vända till frankrike med bil i slutet av juni och har beställt lite nya delar till Solexarna som förhoppningsvis med lite skruvande ska återställa deras mekaniska skick Smile Bland annat packningssatser, bränslefilter och däck är beställda. Om det är någon som vill ha något från Frankrike så hör av er, kanske går att lösa.

Det kommer även hända en hel del med mina övriga fordon och återkommer med lite bilder på det också Smile

Går farkost så SolidWorks kommer, är än så länge bara inne på första året men som sagt, det kommer Smile Tar väldigt gärna en sprängskiss på motorn och om du har den där guiden om cylinderhoning som det pratades om i en annan tråd så skulle även den uppskattas mycket Smile

axelg89

Inlägg  axelg89 fre sep 07, 2012 11:20 am

Hej,

Håller nu på att beställa delar till Solexen som till hösten ska få sig en ordentlig genomgång. Mitt pyshandtag ramlade bort i början av mitt solexägande och jag tänkte nu bla beställa delar för att få ordning på det. Är det verkligen samma delar som här?:
http://www.solex-motobecane.com/4-pieces-pour-velosolex/pieces-detachees-pour-solex-1700-2200-3300-et-3800/manette-de-decompresseur-complete-pour-solex-2200v2-3800-11-37.htm

Någon med en solex från svenska cykelfabriken som skulle kunna ta lite bilder på pyshandtaget och lägga upp så att jag ser vilka delar jag saknar?

Undrar även angående motorrenoveringen som jag tänkte göra. Är i nuläget inte riktigt nöjd då jag får hålla choke och dessutom har svårt att få ner tomgången så tänkte gå igenom motorn med följande:
¤ Packningar
¤ Lager
¤ Bränslepumpsmembran
¤ Tändstift
¤ Rengöring och tvätt av delarna

Nu är frågan, borde man samtidigt byta kolv och ringar eller är detta onödigt? Vet att mer högpresterande tvåtaktare kräver frekventa kolvbyten men slits dessa delar märkbart på solexen? Cykeln är fin och skulle inte tro att den gått särskillt långt..

Tacksam för all hjälp jag kan få

axelg89

Inlägg  Gurra G sön sep 09, 2012 11:24 am

Jag skall ut med Dödaren i dag så då får du lite bilder.

Gustav

Gurra G

Antal inlägg : 66
Ort/Town : Gagnef, Sweden
Registration date : 09-05-19

http://www.livetpaenvelosolex.blogspot.se/

Inlägg  Gurra G sön sep 09, 2012 8:26 pm

Dödaren gick som ett skott (30 km/h) på platten med viss medvind. Väl framme togs följande foton.

I Axels garage IMG_0763
Kanske inte världens bästa bild men detta är taget från sadeln och framåt.

I Axels garage IMG_0762
Hur detta är taget förstår alla (Väldigt ofokuserat)

Hoppas att det hjälpte något

G

Gurra G

Antal inlägg : 66
Ort/Town : Gagnef, Sweden
Registration date : 09-05-19

http://www.livetpaenvelosolex.blogspot.se/

Inlägg  axelg89 mån sep 10, 2012 12:19 am

Det gjorde det, tack! Det är uppenbarligen inte samma anordning som den jag länkade till ovan :/

Någon som har erfaranheter av hur gamla kolvar brukar se ut på solexarna? Vill gärna beställa den tillsammans med det övriga delarna om det nu fyller en funktion att byta den men har ingen lust att byta fullt funktionsdugliga orginalprodukter mot sämre eftermarknadsprylar om de är fräscha. Brukar en motorrenovering av en solex inkludera kolvbyte?

Mvh

axelg89

Inlägg  axelg89 ons sep 12, 2012 6:14 pm

Struntade i kolven. Antar att jag får beställa den nästa gång i så fall.

Nu har jag i alla fall beställt att för att få mina två faror rullande och förutom det har jag även sålt delarna som skulle komma att bli den nya motorn till min Corvette vilket innebär att meck-abstinensen är svår. Hoppas få hem delarna snart så ska det börja skruvas! Bilder kommer!

axelg89

Inlägg  axelg89 tis sep 18, 2012 11:46 pm

Nu händer det saker...

Började garagevistelsen med lite planer..
Rotax kompressor kanske..
I Axels garage IMG_0412

Eller varför inte en liten turbo..
I Axels garage IMG_0416

Nej nog lekt, nu händer här saker.
I Axels garage IMG_0417

Delat och nytvättat
I Axels garage IMG_0431

Nya 6203 och 6202 isatta
I Axels garage IMG_0433

Monterad
I Axels garage IMG_0437

Nytt framdäck
I Axels garage IMG_0430

Nyputsat in i minsta vrå
I Axels garage IMG_0438

Nu väntar jag bara på luftfilter, kolv med ringar och avgasrörspackning från frankrike innan resten slås ihop och härligheten kan provstartas Smile

axelg89

Inlägg  axelg89 ons sep 19, 2012 10:52 am

Letar fortfarande efter den där guiden om honing av cylindern men kan hittils inte hitta den.. Någon som har koll på den?

axelg89

Inlägg  axelg89 mån okt 14, 2013 4:43 pm

Är kaske inte forumets snabbaste renoverare men solexen är iaf åter ihopsatt med helt nyrenoverad motor, en prydligt installerad liten cykeldator och nya däck och slangar. Cykeln blev som ny efter lite putsande Very Happy
I Axels garage Dr89z7

Tycker dock fortfarande inte den går som den ska, den vill fortfarande ha 3/4 choke och när frambromsen trycks in helt så dör motorn. I övrigt gör den 28 km/h på plan backe och verkar gå bra, även mycket lättstartad. Tycker det är väldigt lite bränsle i returröret, hur mycket ska det vara? Har även lite svårt att avgöra hur en sådan här ska gå då jag aldrig upplevt en annan. Någon i sthlms området som har en fungerande solex som jag skulle kunna få göra ett hembesök hos och jämföra?

Tack
Mvh

axelg89

Inlägg  Roll48 sön nov 30, 2014 1:45 am

Åtminstone med min Black'n Roll kan man minska choken kontinuerligt och ha den på 0 efter 500m - 1km beroende på temperatur
Frambromsen ska minska gasen på en 3800 för att inte slita på däcket vid stillastående, men inte stanna. Jag har inte den funktionen min stannar vid fullt avvriden gas
Har du provat med annat munstycke?

Din hoj är 20 år äldre än min, men ändå synbart snyggare i skicket !
Kommer inte att vara i Sthlm förrän till Jul så jag kan inte erbjuda nån provtur med min "nästan" Velosolex

Roll48

Antal inlägg : 42
Ort/Town : Stockholm/Hägersten
Registration date : 10-06-08

Inlägg  Sponsored content

Sponsored content

Till överst på sidan

Behörigheter i detta forum:
Du kan inte svara på inlägg i det här forumet