Solexine
Vill du reagera på det här meddelandet? Registrera dig för forumet med några klick eller logga in för att fortsätta.

Nybilven 3800-ägare med diverse frågor

3 posters

Gå ner

Nybilven 3800-ägare med diverse frågor Empty Nybilven 3800-ägare med diverse frågor

Inlägg  Nizzehult lör jul 26, 2014 12:38 am

Hej!

Efter att ha kört åtskilliga mil med min förra 3800 på 90-talet har jag nu införskaffat en gul sak från samma tidsepok som ska bli pendlarmoppe  Wink 
Den behöver lite fix och det saknas lite delar och jag är inte originalputte utan den ska funka och se hyfsad ut.

Det som saknades vid inköpet var:
Mittenkåpan över motorn.
Luftfilterburken (som jag sedan köpte på Tradera)
Framlykta
Baklykta
Ljusomkopplare
Stöd
Sedan är gasen trasig, gasrullen i plast har spruckit.

Den är mycket lättstartad och går fint men däcken är lite slitna och sen tar hela ljuddämparen i framhjulet. Måste justeras.
Den hade stått i 7-8 år och jag bara fyllde i ny soppa i tanken, chockade och trampade upp farten och fällde ner spaken och efter 4-5 meter så puttrade den igång! Amazing.

Jag vet att det finns reservdelar men vissa är hutlöst dyra. En gasrulle: 350,-! (€7 utomlands).
Stöd: 595,-!
Mittenkåpan: 595,- (och då är det fel typ med uttag för lykta).

De svenska modellerna skiljer sig ju lite från andra länders så det är inte säkert att man kan hitta delar utomlands alla gånger verkar det som.
Jag har en skrotad Jawa 210 med rund lykta som påminner starkt om de runda lyktor som finns på vissa utländska Solex.
Ska försöka bygga ett fäste och sätta dit den. Som bakljus funkar ett av universalmodell, kostar inte många kronor.
Gasrullen däremot är ett problem och den är ju rätt vital. Kan man ta ett vanligt hårt plaströr och skära ut lämpliga skåror och sedan använda detta?
Någon som testat?
Jag har givetvis modellen med "bakvända" bromshandtag och att köpa en plastrulle för 350,- går jag bara inte med på!
Stödet struntar jag i för dom pengarna...om ingen här har ett att sälja till skälig peng. Men det är mindre viktigt just nu. Liksom motorkåpan.
Choken är lite sladdrig. Ska den ha en fjäder?




Nizzehult

Antal inlägg : 49
Ort/Town : Ume'
Registration date : 14-07-25

Till överst på sidan Gå ner

Nybilven 3800-ägare med diverse frågor Empty Sv: Nybilven 3800-ägare med diverse frågor

Inlägg  Nizzehult sön jul 27, 2014 7:28 pm

Inget svar....

Under tiden har jag monterat dit belysningen från Jawan, tillverkade två "klämmor" som sitter runt styret på var sin sida och det blev rätt bra.
Bakljuset...ja det är ju i största laget men det får sitta där tills vidare.
Har testat allt och det funkar. Blev bara lite konfunderad var utgången från ljusspolen satt men efter att ha lossat på svänghjulet så blev det uppenbart att det var på den lilla "grispitten" som anslutningen skulle göras. Hade givetvis inte rätt doningar till detta utan jag tog en s k sockerbit och det funkade bara fint.

Har också riktat om diverse plåtar och hjul som tog i lite överallt, förmodligen har denna moppe varit med om en riktigt praktvurpa i sitt tidigare liv....
Men...jag upptäckte fula och alarmerande sprickor i framdäcket. Så det blir till att byta det.

På gashandtaget hade jag ingen framgång, tänkte försöka tillverka nåt som gav samma funktion som plastrullen som sitter där men lyckades inte. Eftersom det saknas delar från rullen som sitter där nu så kan jag heller inte se hur det är tänkt att fungera. Blir kanske att beställa en från Solexservice nu när jag ändå måste köpa däck. €7 är ju inget att bråka om.
http://www.solexservice.com/en/handlebar-brake-levers-gas-mechanism/9511-inside-throttle
Köper samtidigt nya vajrar så slipper man svära över detta.
Köper nog också ett däck eller två, €16.50 lät riktigt billigt.
http://www.solexservice.com/en/tires-tyres/9410a-outer-tire-13-4-19-black-version-in-vwp-execution
Är det bra prylar? Och vad betyder Vwp execution"? Finns även ett likvärdigt som heter "Hutchinson" som är en 50-lapp dyrare. Vet inte vad som skiljer.
Däcken som sitter på nu är Michelin, troligen original.

Någon motorkåpa hade han dock inte. Inte heller ställbart munstycke. Eller en tuta av svensk modell.

Nizzehult

Antal inlägg : 49
Ort/Town : Ume'
Registration date : 14-07-25

Till överst på sidan Gå ner

Nybilven 3800-ägare med diverse frågor Empty Sv: Nybilven 3800-ägare med diverse frågor

Inlägg  Nizzehult fre aug 15, 2014 5:25 pm

Har nu fått ordning på det mesta.
Gasrullen på plats.
Dekompen rengjord.
Motorfästena riktade.
Ny bromsvajer.
Lyset monterat och fungerande.
Motortvätt + allmän uppfräschning.
Nytt framdäck ligger i garaget, väntar lite med monteringen.

Nu skulle man bara ha fått tag på ett ställbart munstycke, har hittat ett i Tyskland men €16.50 + frakt kändes svettigt.
Hitta faktiskt också en slags variant på ställbart: http://www.ebay.fr/itm/390909137761?
Dock ännu dyrare.
Det enda som fattas annars är den mittre motorkåpan, har dock fått tips på en i Frankrike för $19 + frakt.

Enkel fråga: jag köpte också ett stöd + fjäder som skulle vara till 3800 men det är inte helt självklart hur detta ska sitta eftersom själva hållaren har fått några rejäla smällar.
Alltså: ska stödet löpa innanför hållarna (bulthålen) i ramen eller utanför?
Har försökt hitta en bra bild på detta men inte hittat nån som är tillräckligt tydlig.


Nizzehult

Antal inlägg : 49
Ort/Town : Ume'
Registration date : 14-07-25

Till överst på sidan Gå ner

Nybilven 3800-ägare med diverse frågor Empty Sv: Nybilven 3800-ägare med diverse frågor

Inlägg  Nizzehult sön aug 17, 2014 11:26 pm

Svarar på min egen tråd (eftersom ingen annan gör det).
Efter lite klurande och hamrande räknade jag ut att stödet ska löpa innanför hållarna. Check.

Men det var inte helt trivialt!
Det ska vändas så att man ser den släta sidan av stödet framifrån när den står på stödet.
Först tänkte jag sätta en gängstång med muttrar på men det gick inte för fjäderns skull, det måste vara öppet där.
Sen upptäckte jag att hålen i ramen är något mindre än hålen i stödet, det ska alltså sitta några fasade specialbultar där. Som jag givetvis inte hade. Jag gjorde en fullösning genom att borra upp hålen så de blev lika stora som på stödet (10 mm) och sen använde jag helt enkelt två vanliga M10 med brickor och sen en lockingmutter inifrån på varje sida. Funkar bra.
Man måste börja med att sätta dit fjädern, det är lögn att få dit den sedan stödet är på plats!
Fjädern ska alltså sitta med den lilla haken nedåt i det lilla hålet som finns på stödet och sedan hakas i springan som man ser underifrån.

Nu är moppen körklar!  cheers 

Nizzehult

Antal inlägg : 49
Ort/Town : Ume'
Registration date : 14-07-25

Till överst på sidan Gå ner

Nybilven 3800-ägare med diverse frågor Empty Sv: Nybilven 3800-ägare med diverse frågor

Inlägg  marcus7601 mån aug 18, 2014 9:45 am

trevlig tur!


marcus7601

Antal inlägg : 34
Ort/Town : Kungsbacka
Registration date : 14-05-28

Till överst på sidan Gå ner

Nybilven 3800-ägare med diverse frågor Empty Sv: Nybilven 3800-ägare med diverse frågor

Inlägg  Bambis 64 ons aug 27, 2014 5:09 pm

Very Happy cheers Håller också på att driftsätta ett st 80-talare Very Happy Kul att du kom på rull. Verkar inte som det är nån som har lust att svara på frågor så bästa kommentarerna blir nog ens egna Very Happy  Dock så hittar man ju mycket matnyttigt här. Har köpt lite bitar på Ebay från Frankrike så jag hoppas att jag kan prova min innan vädret förstör möjligheterna Wink
Rulla lugnt! Mvh Kenneth
Bambis 64
Bambis 64

Antal inlägg : 4
Age : 59
Ort/Town : Studsvik
Registration date : 14-08-14

Till överst på sidan Gå ner

Nybilven 3800-ägare med diverse frågor Empty Sv: Nybilven 3800-ägare med diverse frågor

Inlägg  marcus7601 ons aug 27, 2014 6:43 pm

Hej

Jag svarar gärna på de få frågor jag kan. Gällande reservdelar finns bra info i avdelningen Säljare var man kan hitta dem. Very Happy

marcus7601

Antal inlägg : 34
Ort/Town : Kungsbacka
Registration date : 14-05-28

Till överst på sidan Gå ner

Nybilven 3800-ägare med diverse frågor Empty Sv: Nybilven 3800-ägare med diverse frågor

Inlägg  Sponsored content


Sponsored content


Till överst på sidan Gå ner

Till överst på sidan

- Liknande ämnen

 
Behörigheter i detta forum:
Du kan inte svara på inlägg i det här forumet