Solexine
Vill du reagera på det här meddelandet? Registrera dig för forumet med några klick eller logga in för att fortsätta.

Byte av Tändkabel?

2 posters

Gå ner

Byte av Tändkabel?  Empty Byte av Tändkabel?

Inlägg  Fillhoiser mån jan 05, 2015 5:58 pm

Jag är ny på forumet och en nybliven ägare till en 3800. Den har inte gått sedan mitten av åttiotalet och den gamla ägaren nämnde något om membran. Så efter lite letande här på forumet så sitter det ett nytt membran i pumpen och bensin kommer fram som det ska. Jag kollade även stiftet och jag hade ok gnista. Men när jag skulle ha igång maskinen fick jag bara några få tändningar. När jag djupt bedrövad var tillbaka i garaget kollade jag stiftet igen och såg att jag bara fick gnista då och då. Så jag bytte stift två ggr och nu hade jag plötsligt ingen gnista alls. Så jag kapade tändkabeln någon centimeter och upptäckte då att det inte fanns någon frisk och gul koppar, utan något som mer liknande kolfiber inne i kabeln! Jag misstänker att det inte ska se ut så?Kan man då ersätta den med en vanlig kabel från Biltema, eller är det ett specialfäste nere vid kontakten vid svänghjulet?
Kan tilläggas att jag kört cigarettpapper vid brytarna enlig instruktion i andra trådar!
Lyckan skulle bli monumental om någon "solex-emeritus" kunde komma med goda råd och info!
Fillhoiser
Fillhoiser

Antal inlägg : 12
Ort/Town : Kalmar
Registration date : 15-01-04

Till överst på sidan Gå ner

Byte av Tändkabel?  Empty Sv: Byte av Tändkabel?

Inlägg  Fillhoiser ons jan 14, 2015 5:42 pm

Tändkabel och tändstift har jag bytt, men fortfarande ingen gnista. Så jag tog av svänghjul och mätte på tändspolen.
Det visade sig att det med största sannolikhet är et avbrott inne i spolen. Det jag tycker är så konstigt är att jag fått gnista tidigare, det borde jag väl inte ha fått om det är ett avbrott i tändspolen?
Fillhoiser
Fillhoiser

Inlägg  marcus7601 fre jan 16, 2015 4:43 pm

Hej!

Jag gick igenom samma procedur med byte av det mesta av tändningsdelarna med min Solex. Tändkabeln skall se ut som kolfiber, det stämmer. Fästet ner mot tändspolen är nog special. Den ligger bara emot ett bläck på spolen när den är inskruvad.

Själv fick jag heller ingen gnista och bytte ut det mesta i tändningen. När jag för 13:e gången gjorde inställningen med ciggpapper då helt plötsligt kom gnistan tillbaka. Mitt råd: tändningsinställningen kan kräva en del pulande... confused

marcus7601

Antal inlägg : 34
Ort/Town : Kungsbacka
Registration date : 14-05-28

Inlägg  Fillhoiser lör jan 17, 2015 7:30 pm

Tack för infon! Very Happy
Ja att tändspolen är slut vet jag nu med säkerhet! Men det känns kanske som man även skulle byta brytarspetsar och kondensator. Dom är ju trots allt inte så dyra att köpa, och det känns ju alltid bra om det är ny grejer. Bra att veta att det kan vara knivigt att ställa in brytarna, jag får kännslan av att mina öppnar sig lite väl tidigt. Hoppas att nästa inlägg blir ett som handlar om hur fint den går Cool
Fillhoiser
Fillhoiser

Inlägg  Fillhoiser tor jan 29, 2015 9:32 pm

Idag levererade brevbäraren en ny tändspole från ettans mopeder.
Jag monterade den nya spolen och gjorde en ny inställning av brytarna och jag fick en fin blå gnista.
Glädjen var monumental när solexen startade direkt. Trots lätt snöfall och ifrågasättande blickar från bilburna medtrafikanter har jag kört solex hela dagen Very Happy
Fillhoiser
Fillhoiser

Inlägg  marcus7601 fre jan 30, 2015 12:30 am

Gött! Kör så det ryker....

marcus7601

Antal inlägg : 34
Ort/Town : Kungsbacka
Registration date : 14-05-28

Inlägg  Sponsored content

Sponsored content

Till överst på sidan

- Liknande ämnen

Behörigheter i detta forum:
Du kan inte svara på inlägg i det här forumet