Ljuskontakt
2 posters
Sida 1 av 1
Ljuskontakt
De Velo Solex'er 3800 som såldes i Sverige från 1984 har hel och halvljuskontakt på styret. Detta är tydligen unikt för Sverige och finns inte nån annanstans och därmed finns inga reservdelar på utländska sidor. Tyvärr inte heller på t ex Norscand m fl svenska sidor. Min brytare är sliten och fungerar bara ibland. Jag har haft isär den och ser att det har slitits djupa spår i kontaktgodset.
Jag tänkte om kan montera en vanlig moped ljusomkopplare, men ledningskonfigurationen ser lite svår ut. Det går ju även en 2-ledare till bakljuset, vilket även det är unikt, då det ju bara finns en enda lampa där. Ramen används inte som återledare heller, vilket måste ha en orsak.
Finns det någon som har ett kopplingsschema, specifikt för dessa svenska modeller?
Jag tänkte om kan montera en vanlig moped ljusomkopplare, men ledningskonfigurationen ser lite svår ut. Det går ju även en 2-ledare till bakljuset, vilket även det är unikt, då det ju bara finns en enda lampa där. Ramen används inte som återledare heller, vilket måste ha en orsak.
Finns det någon som har ett kopplingsschema, specifikt för dessa svenska modeller?
Sv: Ljuskontakt
Egentligen behövs inte omkopplaren, halvljus och bakljus kan och ska vara på jämt.
Det är olika spolar till tändning och belysning, de påverkar inte varandra.
Återledare kan behövas när ramen bara är hopbultad, för jordledningen.
Jag har inte koll på var man hittar sådana brytare men det måste vara en modell som använts i Sverige på andra mopeder.
Det är olika spolar till tändning och belysning, de påverkar inte varandra.
Återledare kan behövas när ramen bara är hopbultad, för jordledningen.
Jag har inte koll på var man hittar sådana brytare men det måste vara en modell som använts i Sverige på andra mopeder.
Jag kan skicka en bild på inkopplingen av en standardkontakt. maila till stighast@tele2.se
Använd forumet så all får nytta av det, bilder, lösningar osv. jag svarar inte personligen på frågor via mail
Sida 1 av 1
Behörigheter i detta forum:
Du kan inte svara på inlägg i det här forumet