Kolvringar
2 posters
Kolvringar
Spelar det någon roll hur kolvringarna sitter på kolven vid montering? Har gnista och bensin i returen men startar ej.
Uffeuppsala- Antal inlägg : 4
Ort/Town : Björklinge
Registration date : 24-05-11
Sv: Kolvringar
Kolvringens ändgap ska installeras så att inget av kolvringens ändgap är i linje med varandra eller med någon av cylinderportarna.
Så här brukar jag placera kolvringens ändgap.
Nederkant - 4:30 - 5:00
Mitten - 11:00
Topp - 7:30 - 8:00
För att motorn ska starta behöver du tre saker:
- en stark blå/vit/lila gnista vid rätt tidpunkt. Orange/gul är inte tillräckligt bra.
- Rent bränsle kommer till cylindertrumman.
- Kompression på minst 95 psi. 110-120 är bättre.
Om motorn inte startar är en eller flera av dessa tre saker inte närvarande eller inte tillräckligt bra
Skicka ett e-postmeddelande till mig om du vill ha en .pdf-kopia av den svenska verkstadshandboken
velosolex4600@protonmail.com
Så här brukar jag placera kolvringens ändgap.
Nederkant - 4:30 - 5:00
Mitten - 11:00
Topp - 7:30 - 8:00
För att motorn ska starta behöver du tre saker:
- en stark blå/vit/lila gnista vid rätt tidpunkt. Orange/gul är inte tillräckligt bra.
- Rent bränsle kommer till cylindertrumman.
- Kompression på minst 95 psi. 110-120 är bättre.
Om motorn inte startar är en eller flera av dessa tre saker inte närvarande eller inte tillräckligt bra
Skicka ett e-postmeddelande till mig om du vill ha en .pdf-kopia av den svenska verkstadshandboken
velosolex4600@protonmail.com
Hej och tack!
Jag har bytt kolvringar och packningar men för inte mer än 90 psi och startar inte. Pysen läcker inte soppa. Vad kan felet vara?
Jag har bytt kolvringar och packningar men för inte mer än 90 psi och startar inte. Pysen läcker inte soppa. Vad kan felet vara?
90 psi räcker för att motorn ska starta. Det kommer inte att vara kraftfullt, men det bör starta.
För att motorn ska starta behöver du komprimering (som du har) ... bränsle som kommer till motorns förbränningskammare / tändstift ... och en bra gnista vid rätt tidpunkt.
Om motorn inte startar , är en eller flera av dessa 3 saker inte närvarande eller inte tillräckligt bra.
Det är relativt enkelt att kontrollera om bränsle går till tändstiftet. Så vanligtvis är gnistan inte tillräckligt bra.
Jag kan e-posta en verkstadshandbok på svenska till dig om du anger din e-postadress.
För att motorn ska starta behöver du komprimering (som du har) ... bränsle som kommer till motorns förbränningskammare / tändstift ... och en bra gnista vid rätt tidpunkt.
Om motorn inte startar , är en eller flera av dessa 3 saker inte närvarande eller inte tillräckligt bra.
Det är relativt enkelt att kontrollera om bränsle går till tändstiftet. Så vanligtvis är gnistan inte tillräckligt bra.
Jag kan e-posta en verkstadshandbok på svenska till dig om du anger din e-postadress.
Behörigheter i detta forum:
Du kan inte svara på inlägg i det här forumet