Trimningstips
+3
Roland O
uhlander
Admin
7 posters
Trimningstips
Så, man vill åka fortare?
Mitt bästa tips är: byt hoj...
Motorn är byggd på principen "lite men länge", svag effekt och lång livslängd till följd.
Att trimma Solexen är inte som att hotta upp en Zundapp, om du nu trimmar den till en normal moppes effekt har du lagt ner hundratals timmar, mycket pengar och lärt dig absolut allt om Solex.
Och så är det inte en Solex längre, den har flaps i sidomatningen, effektdämpare, vattenkylning och så vidare.
Ramen tål inte höga hastigheter utan vrider sig och blir livsfarligt.
De som bygger "proto" solex behåller i stort sett bara rulldriften för det måste vara med, även kopplingen är bortstrippad.
I originalutförande tål inte motorn varvtal över 4000rpm, sedan brakar den lätt ihop.
Är du sugen på måttligt och hållbart effektökande utan att yxa sönder Knallerten kan du ge dig i cast med lite tuning:
Brian är mkt duktig på Solexar och guidar dig, på engelska, läs noga innan du tar fram bågfilen, lycka till!
BrianSolex
Mitt bästa tips är: byt hoj...
Motorn är byggd på principen "lite men länge", svag effekt och lång livslängd till följd.
Att trimma Solexen är inte som att hotta upp en Zundapp, om du nu trimmar den till en normal moppes effekt har du lagt ner hundratals timmar, mycket pengar och lärt dig absolut allt om Solex.
Och så är det inte en Solex längre, den har flaps i sidomatningen, effektdämpare, vattenkylning och så vidare.
Ramen tål inte höga hastigheter utan vrider sig och blir livsfarligt.
De som bygger "proto" solex behåller i stort sett bara rulldriften för det måste vara med, även kopplingen är bortstrippad.
I originalutförande tål inte motorn varvtal över 4000rpm, sedan brakar den lätt ihop.
Är du sugen på måttligt och hållbart effektökande utan att yxa sönder Knallerten kan du ge dig i cast med lite tuning:
Brian är mkt duktig på Solexar och guidar dig, på engelska, läs noga innan du tar fram bågfilen, lycka till!
BrianSolex
Sv: Trimningstips
Någon som har provat detta? Vi är tre som brukar vara ute och köra med våra knallerts och min är betydligt långsammare än de andra två. Om någon har erfarenhet av att göra detta får ni gärna skriva lite tips och tricks. Blev inte riktigt klok på hur man ska gå till väga när jag läste Brians text.
uhlander- Distribution hang-around
- Antal inlägg : 21
Ort/Town : Höganäs
Registration date : 09-07-16
Jag ser att du har en Velosolex 4600 enligt bilden.
Den är strypt till 25 km/tim.
Möjligtvis kan du öka munstycket från 26cc/28cc till 32cc.
Det hjälper lite...
Öka trycket i framdäcket till 2,8 kg.
Den är strypt till 25 km/tim.
Möjligtvis kan du öka munstycket från 26cc/28cc till 32cc.
Det hjälper lite...
Öka trycket i framdäcket till 2,8 kg.
Roland O- Antal inlägg : 187
Ort/Town : Helsingborg
Registration date : 09-05-21
That green Solex is not a 4600.
The 4600 model is NOT restricted to 25 km/h.
4600s run at the normal Solex speed, 30 km/h (20 mph).
If the tips on the tuning page of the "Brian's Velosolex by Professor Balls" website are followed, you will increase your speed by a few km/h.
Other methods to increase the speed without going crazy:
-increase the cylinder inlet port slightly, from 8 mm to about 8.25 mm
-increase the size of the holes in the air filter base to about 7 mm.
-install a larger muffler with a 16 mm pipe instead of the original 15 mm.
-install a larger fuel jet (29 cc, 30 cc, 31 cc or 32 cc)
Before you do any tuning tips, you MUST be certain that your engine is in perfect condition with new bearings, seals, gaskets, fuel pump seat and diaphragm; piston, cylinder-head, cylinder and exhaust manifold de-carbonized; carburetor, filters and fuel pipes thoroughly cleaned; crankcase, cylinder and side cover properly installed; timing properly set; new spark plug and spark plug wire; new muffler; cylinder and piston in excellent condition with new piston rings....with compression at least 95 psi, etc.
Here you can see a Solex on which I have rebuilt the engine and that I have made faster by increasing the size of the cylinder inlet port and the air filter base holes: https://www.youtube.com/watch?v=uYQdnjhpwUc
Here you can see a Solex on which I have rebuilt the engine and made faster by installing a muffler with a 16 mm pipe and a 31 cc fuel jet:
https://www.youtube.com/watch?v=_NB_yl7e9rA
Remember, you must be sure that your engine is in perfect condition before modifying it.
https://www.youtube.com/watch?v=Bo8KpboI1MU
The 4600 model is NOT restricted to 25 km/h.
4600s run at the normal Solex speed, 30 km/h (20 mph).
If the tips on the tuning page of the "Brian's Velosolex by Professor Balls" website are followed, you will increase your speed by a few km/h.
Other methods to increase the speed without going crazy:
-increase the cylinder inlet port slightly, from 8 mm to about 8.25 mm
-increase the size of the holes in the air filter base to about 7 mm.
-install a larger muffler with a 16 mm pipe instead of the original 15 mm.
-install a larger fuel jet (29 cc, 30 cc, 31 cc or 32 cc)
Before you do any tuning tips, you MUST be certain that your engine is in perfect condition with new bearings, seals, gaskets, fuel pump seat and diaphragm; piston, cylinder-head, cylinder and exhaust manifold de-carbonized; carburetor, filters and fuel pipes thoroughly cleaned; crankcase, cylinder and side cover properly installed; timing properly set; new spark plug and spark plug wire; new muffler; cylinder and piston in excellent condition with new piston rings....with compression at least 95 psi, etc.
Here you can see a Solex on which I have rebuilt the engine and that I have made faster by increasing the size of the cylinder inlet port and the air filter base holes: https://www.youtube.com/watch?v=uYQdnjhpwUc
Here you can see a Solex on which I have rebuilt the engine and made faster by installing a muffler with a 16 mm pipe and a 31 cc fuel jet:
https://www.youtube.com/watch?v=_NB_yl7e9rA
Remember, you must be sure that your engine is in perfect condition before modifying it.
https://www.youtube.com/watch?v=Bo8KpboI1MU
OK!
Jag får ge mig...
Här är min 3800, med 32cc munstycke. (Felaktigt beskriven som 33cc (!) )
Bättre än så här blir det inte med sådan liten modifiering.
https://www.youtube.com/watch?v=dpreGjeiYfU
Jag får ge mig...
Här är min 3800, med 32cc munstycke. (Felaktigt beskriven som 33cc (!) )
Bättre än så här blir det inte med sådan liten modifiering.
https://www.youtube.com/watch?v=dpreGjeiYfU
Att småtrimma en solex kanns rätt meningslöst. Men att toktrimma vore faktiskt rätt roligt även om det inte riktigt stämmer med filosofin bakom solexen.
Här finns lite mera trimmtips: http://www.nitrosolex.c.la/
Personligen känner jag att min solex kommer att förbli i orginalutförande. (Förutom ett ställbart munstycke som satt på då jag köpte den.)
Här finns lite mera trimmtips: http://www.nitrosolex.c.la/
Personligen känner jag att min solex kommer att förbli i orginalutförande. (Förutom ett ställbart munstycke som satt på då jag köpte den.)
Mats- Antal inlägg : 58
Ort/Town : Töreboda
Registration date : 09-06-22
Hela idén med VeloSolex, är att köra så långt det går på en liter soppa och så tyst som möjligt.
Därför alternerar jag med 28cc och 32cc munstycken.
Skulle var roligt att försöka med ett 26cc munstycke också...
32cc gör Solexen starkare, men den dricker mer soppa!
Därför alternerar jag med 28cc och 32cc munstycken.
Skulle var roligt att försöka med ett 26cc munstycke också...
32cc gör Solexen starkare, men den dricker mer soppa!
Jag hittade de här bilderna på en "Velosolex Bimotor". Det kan ju vara ett alternativ till vanlig trimmning...
Den går nog inte så mycket fortare. Men backtagningsförmågan blir nog lite bättre.
Den går nog inte så mycket fortare. Men backtagningsförmågan blir nog lite bättre.
Mitt allra bästa tips är, skruva inte med hojen utan modifiera dig själv.
?????
Jo, BANTA bort 20-30kg får du se.
Jag lovar Solexen blir bättre på alla fronter
?????
Jo, BANTA bort 20-30kg får du se.
Jag lovar Solexen blir bättre på alla fronter
Jag kan inte se några bilder :-(
jazzdoktorn- Mörkrets andre
- Antal inlägg : 281
Ort/Town : stockholm
Registration date : 09-04-16
Ok, du får amputera ett ben
Tänkte på oss 115kgs gubbar som gnäller på dålig prestanda...
Tänkte på oss 115kgs gubbar som gnäller på dålig prestanda...
Nu borde bilderna funka.
Detta kan ev vara ett alternativ för oss som väger som två standardfransoser...
Detta kan ev vara ett alternativ för oss som väger som två standardfransoser...
Är man bara tillräckligt full så märker inte polisen mopeden.
Herre min skapare hur kör man en sådan?
Herre min skapare hur kör man en sådan?
jazzdoktorn- Mörkrets andre
- Antal inlägg : 281
Ort/Town : stockholm
Registration date : 09-04-16
De har nog bara länkat ihop förgasargrunkorna, och kanske dekompressionsmojängen.
Det lär funka fint.
Den här är värre, V-Twin:
O nu regnar det igen, åhhhh grrrr!
Det lär funka fint.
Den här är värre, V-Twin:
O nu regnar det igen, åhhhh grrrr!
jackad kolv
då kom äntligen paketet från France métropolitaine med cylinder/topp/förgasare/kolv/vevstake, tänkte att det kunde vara bra att ha i backup vid ett eventuellt haveri.Fint skick på allt.
Då jag plockade isär det hela för en fotogentvätt så såg jag att kolven var jackad ,en lagom stor liten glugg.
Har någon här erfarenhet av jack ?
Märker man någon skillnad?
varv/ork?
har även en borrad förgasare med ställbart munstycke som skall testas.
Modell 330
pelle
Då jag plockade isär det hela för en fotogentvätt så såg jag att kolven var jackad ,en lagom stor liten glugg.
Har någon här erfarenhet av jack ?
Märker man någon skillnad?
varv/ork?
har även en borrad förgasare med ställbart munstycke som skall testas.
Modell 330
pelle
tvc15- Roi des nains
- Antal inlägg : 99
Ort/Town : växjö
Registration date : 09-05-10
Behörigheter i detta forum:
Du kan inte svara på inlägg i det här forumet