Solexine
Vill du reagera på det här meddelandet? Registrera dig för forumet med några klick eller logga in för att fortsätta.

Var kan jag köpa en kondensator till min Solex 3800?

2 posters

Gå ner

Var kan jag köpa en kondensator till min Solex 3800? Empty Var kan jag köpa en kondensator till min Solex 3800?

Inlägg  Dauksz ons jul 08, 2009 2:16 pm

Har nu plockat isär och rengjort det mesta som har med bränslet att göra. Det tycks vara ok. Fick däremot igång den en kort stund med hjälp av startgas? Vet ej riktigt vad som är problemet?

Dauksz

Antal inlägg : 7
Age : 52
Ort/Town : Kolmården
Registration date : 09-07-08

Till överst på sidan Gå ner

Var kan jag köpa en kondensator till min Solex 3800? Empty Sv: Var kan jag köpa en kondensator till min Solex 3800?

Inlägg  CitroSolex ons jul 08, 2009 11:31 pm

Hej & välkommen till forumet!

Det gamla vanliga; bränslepumpen.
Kör förresten aldrig en tvåtaktsmotor på startgas, det smörjer ingenting och kan på kort tid förstöra motorn!

Typiskt på solexer som stått länge är att bensinpumpens membran har stelnat och inte längre gör det jobb det skall.
Kolla här på forumet för tips INNAN du tar isär pumpen.

/Christian

_________________
Velosolex -Une Citroën 2 CV sur deux roues... Var kan jag köpa en kondensator till min Solex 3800? Yw7b1v
CitroSolex
CitroSolex
Mythbuster
Mythbuster

Antal inlägg : 125
Age : 56
Ort/Town : Mölndal
Registration date : 09-03-06

Till överst på sidan Gå ner

Var kan jag köpa en kondensator till min Solex 3800? Empty Sv: Var kan jag köpa en kondensator till min Solex 3800?

Inlägg  Dauksz tor jul 09, 2009 3:56 pm

Hej och tack för visat intresse!
Kollade membranet i bränslepumpen. Det var aningen skrynkligt. Blåste rent pumpen med tryckluft.
Ledningar,tank, filter,munstycken, ljudjämpare, luftfilter, tändstift är rengjorda och kollade.
Med allt på plats åter igen, kommer det bensin ur returen från förgasaren då jag vrider hjulet.
Men som sagt, den vill fortfarande inte starta. Vet inte riktigt vad jag skall göra. Det var trots allt några år sedan man mekade moppe,dessutom är jag inget supergeni när det gäller motorer.
Kan membranet i pumpen vara skadat ändå? Eller kan det vara kondingen?........

Dauksz

Antal inlägg : 7
Age : 52
Ort/Town : Kolmården
Registration date : 09-07-08

Till överst på sidan Gå ner

Var kan jag köpa en kondensator till min Solex 3800? Empty Sv: Var kan jag köpa en kondensator till min Solex 3800?

Inlägg  CitroSolex tor jul 09, 2009 8:39 pm

Hejs!

Membranen kan vara lite skrynkliga utan att det inverkar på funktionen, bara membranet är mjukt så är det OK. Tror de blir skrynkliga av den lilla mängden E85 som blandas i bensinen.
Om kondensatorn är kass brukar motorn starta men stanna efter en stund.
Tändning har du ju eftersom den reagerade på startgas.
Eftersom det kommer bränsleretur borde det funka, men hur är det med kompression?
Det ska vara ett ganska ordentligt motstånd när man stänger "pysen" (dekompressionsventilen).
Minsta lilla kompressionsbortfall så startar den inte.

Prova också att trampa upp den i fart med "pysen" öppen och full gas. Den ska bli sur och det ska lukta bensin från dekompressionen.

/Christian

_________________
Velosolex -Une Citroën 2 CV sur deux roues... Var kan jag köpa en kondensator till min Solex 3800? Yw7b1v
CitroSolex
CitroSolex
Mythbuster
Mythbuster

Antal inlägg : 125
Age : 56
Ort/Town : Mölndal
Registration date : 09-03-06

Till överst på sidan Gå ner

Var kan jag köpa en kondensator till min Solex 3800? Empty Sv: Var kan jag köpa en kondensator till min Solex 3800?

Inlägg  Dauksz lör jul 11, 2009 12:19 am

Åker iväg en sväng på semester, återkommer igen om någon vecka med nya friska trampdrag på Solexen.../Conny

Dauksz

Antal inlägg : 7
Age : 52
Ort/Town : Kolmården
Registration date : 09-07-08

Till överst på sidan Gå ner

Var kan jag köpa en kondensator till min Solex 3800? Empty Sv: Var kan jag köpa en kondensator till min Solex 3800?

Inlägg  Sponsored content


Sponsored content


Till överst på sidan Gå ner

Till överst på sidan

- Liknande ämnen

 
Behörigheter i detta forum:
Du kan inte svara på inlägg i det här forumet