Solexine
Vill du reagera på det här meddelandet? Registrera dig för forumet med några klick eller logga in för att fortsätta.

manglede kompression

5 posters

Gå ner

manglede kompression Empty manglede kompression

Inlägg  2econdskin sön okt 10, 2010 3:41 pm

hej alle
Jeg står med en ungarnsk velo, der laver vrøvl !

Den har de sidste 4dage kørt upåklageligt efter et lille hurtigt fix-up med nye platiner, kondensator og tændrør, samt et større rengøringsarbejde.

Idag ville jeg så rense den for koks og skifte udstødningsrøret. Efter dette var gjort og jeg prøvede at starte maskinen skete der intet, den er helt død.
Nu har jeg så målt efter om den lader strøm på spolen og om tændrøret gnister, begge dele virker. Tilgengæld har jeg opdaget at jeg nu kan dreje selve svinghjulet rundt med fingrene når motoren er rejst oppe fra hjulet, altså tænker jeg der er manglende kompression !

Nu har jeg skiftet henholdsvis, top,bund og crankhus pakning og dette har heller ikke hjulpet på kompressionen. den kan stadig drejes meget let, jeg kan desværre ikke måle selve kopmressionstrykket idag, men når jeg trækker min anden velo igang er der meget større modstand når jeg drejer dennes svinghjul. Så jeg er ret sikker på at det selve problemet.
Er der andre steder end de 3 steder jeg har skiftet pakninger, hvor den kan miste kompressionen ?



2econdskin
2econdskin

Antal inlägg : 20
Age : 42
Ort/Town : aarhus/ Denmark
Registration date : 10-05-01

Till överst på sidan Gå ner

manglede kompression Empty Sv: manglede kompression

Inlägg  motoforza sön okt 10, 2010 5:02 pm

Det er ikke dekompressionsventil der ikke er tæt ?
Manglende justering af træk til samme ventil ?
Mvh. Vagn
motoforza
motoforza

Antal inlägg : 4
Age : 79
Ort/Town : Hedehusene - Denmark
Registration date : 10-07-28

http://www.roskildering.com/velo.htm

Till överst på sidan Gå ner

manglede kompression Empty Sv: manglede kompression

Inlägg  Roland O tis okt 12, 2010 8:31 pm

Roland O
Roland O

Antal inlägg : 187
Ort/Town : Helsingborg
Registration date : 09-05-21

Till överst på sidan Gå ner

manglede kompression Empty Sv: manglede kompression

Inlägg  2econdskin tis okt 12, 2010 8:40 pm

hej
nej desværre , jeg ville ønske det bare var det, men det var en knækket pind-bolt i blokken der ødelagde det for mig. Den må være knækket da jeg prøvekørte den, for jeg er 110% sikker på den ikke var knækket da jeg skiftede pakninger...

Så jeg må lige lægge hovedet i blød mht, reperation af dette Evil or Very Mad
2econdskin
2econdskin

Antal inlägg : 20
Age : 42
Ort/Town : aarhus/ Denmark
Registration date : 10-05-01

Till överst på sidan Gå ner

manglede kompression Empty Re.: manglede kompression

Inlägg  Steen mån okt 18, 2010 1:47 pm

Hej
Ikke så godt med denne bolt der er knækket. Der er 3 løsninger, måske flere:
-1 byt til nyt motor hus.

-2 Du skal først prøve at bore et feks. ca. Ø 3 mm hul i bolten. Brug her det bedste bor du kan købe, ikke dem fra byggemarked. Kør langsomt og smør
godt med skære olie/fedt når du bore.
I hullet presser/slår du skæftet fra en gammel fil i. Prøv derefter at dreje fil og bolt ud. Hvis bolt ikke sidder meget fast vil dette kunne lade sig gøre.

-3 Bor forsigtigt den gamle bolt ud, hvis du ødelægger det gamle gevind så lav nyt og sæt en Helicoil ell. lign. Du kan købe et Helicoin sæt med spec. værktøj etc. prøv at sæge på Helicoin

Held og lykke med dette. Om det går godt er du 10 cm højere når du er færdig Laughing

Hej igen Jeg fik ige en anden ide:
Se lige her: http://scooterparts.dk/product.asp?product=12751
Det er det vi på dansk kalder en ornepik. Jeg skal ikke forsøge at oversætte dette til svensk ell, engelsk.
Hvis du kan få den til at sidde fast i din 6mm bolt skal du varme motorblok op evt. ved at afdække de dele der ikke kan tåle den kraftige varme. Når der er god varme på blocken bør bolten løsne sig.
Steen





Senast ändrad av Steen den mån okt 18, 2010 9:11 pm, ändrad totalt 1 gång (Orsak för redigering : en ny ide.....)
Steen
Steen
Danish reporter emeritus
Danish reporter emeritus

Antal inlägg : 139
Ort/Town : Copenhagen
Registration date : 10-03-15

Till överst på sidan Gå ner

manglede kompression Empty Avdragare för brustna pinnbultar

Inlägg  Roland O tis okt 19, 2010 12:31 am

De kallas likadant i Sverige = Ornapick!
Det är ett vedertaget namn på verktyget hos alla järnhandlare eller Isenkramer... Smile
Roland O
Roland O

Antal inlägg : 187
Ort/Town : Helsingborg
Registration date : 09-05-21

Till överst på sidan Gå ner

manglede kompression Empty Sv: manglede kompression

Inlägg  2econdskin tis okt 19, 2010 1:25 am

Steen skrev:Hej
Ikke så godt med denne bolt der er knækket. Der er 3 løsninger, måske flere:
-1 byt til nyt motor hus.

-2 Du skal først prøve at bore et feks. ca. Ø 3 mm hul i bolten. Brug her det bedste bor du kan købe, ikke dem fra byggemarked. Kør langsomt og smør
godt med skære olie/fedt når du bore.
I hullet presser/slår du skæftet fra en gammel fil i. Prøv derefter at dreje fil og bolt ud. Hvis bolt ikke sidder meget fast vil dette kunne lade sig gøre.

-3 Bor forsigtigt den gamle bolt ud, hvis du ødelægger det gamle gevind så lav nyt og sæt en Helicoil ell. lign. Du kan købe et Helicoin sæt med spec. værktøj etc. prøv at sæge på Helicoin

Held og lykke med dette. Om det går godt er du 10 cm højere når du er færdig Laughing

Hej igen Jeg fik ige en anden ide:
Se lige her: http://scooterparts.dk/product.asp?product=12751
Det er det vi på dansk kalder en ornepik. Jeg skal ikke forsøge at oversætte dette til svensk ell, engelsk.
Hvis du kan få den til at sidde fast i din 6mm bolt skal du varme motorblok op evt. ved at afdække de dele der ikke kan tåle den kraftige varme. Når der er god varme på blocken bør bolten løsne sig.
Steen




hehe ornepikken kender jeg skam godt , men i min læretid kaldte vi det vidst bare en boltudtrækker, men det andet er helt klart mere rammende Very Happy ...

Jeg må prøve at se hvordan det går med at bore stumpen ud i morgen, min erfaring siger mig at boltudtrækkeren nemt knækker når man arbejder i relativt små mm. og sætter den knækkede tap sig fast i stumpen, er jeg på den! ( det har kostet mig en kvajebajer eller to ved mester )

så jeg vil nok se om ikke jeg bore den op og først prøve at skære nyt 6mm gevind og ellers bliver det en helicoil.

mange tak for input, det var lige hvad jeg kunne bruge Smile
2econdskin
2econdskin

Antal inlägg : 20
Age : 42
Ort/Town : aarhus/ Denmark
Registration date : 10-05-01

Till överst på sidan Gå ner

manglede kompression Empty Sv: manglede kompression

Inlägg  2econdskin tis okt 19, 2010 1:27 am

Roland O skrev:De kallas likadant i Sverige = Ornapick!
Det är ett vedertaget namn på verktyget hos alla järnhandlare eller Isenkramer... Smile

så er det sku nok også godtaget her i dk. Very Happy , men jeg plejer at spørge efter et boltudtrækker sæt, men næste gang jeg er ude og handle værktøj skal jeg helt klart haave spurgt efter en ornepik ! Laughing
2econdskin
2econdskin

Antal inlägg : 20
Age : 42
Ort/Town : aarhus/ Denmark
Registration date : 10-05-01

Till överst på sidan Gå ner

manglede kompression Empty Sv: manglede kompression

Inlägg  2econdskin fre okt 22, 2010 6:27 pm

en lille Update !

Bolten er fjernet med den omtalte ornepik, desværre kunne jeg ikke skaffe en helicoil, så jeg endte med at bore hullet op til 6.8mm og lave et 8mm gevind istedet.
Så gik jeg ned til thansen og købte en støttebolt til en puch maxi ( støttebolt )

Denne var en anelse for lang ( dog kun i den ene ende Very Happy ) , så den blev filet til og skruet fast og wupti , så kørte den ungarnske røde djævel igen Smile ...

mange tak for input i denne tråd, god weekend
2econdskin
2econdskin

Antal inlägg : 20
Age : 42
Ort/Town : aarhus/ Denmark
Registration date : 10-05-01

Till överst på sidan Gå ner

manglede kompression Empty Re: manglede kompression

Inlägg  Steen fre okt 22, 2010 7:50 pm

Hey
Tak for update
Super.... jeg var ikke klar over at T. Hansen havde en sådan. Jeg har selv lavet én sådan for nogle år siden. Det gider jeg ikke mere.
Steen

Lige en ting mere hos http://www.mekonomen.dk/
De har noget de kalder V-coin

Gevindindsats V-Coil / Gevind str.
Info:
Info:
Varenr.: 40-04010
Vareart: V-Coil sæt
Størrelse: M6
Mål:
Mål:
Info: V-coil indsatsgevind metrisk grov. Til forstærkning af gevind i bløde material som aluminium og støbejern samt reperation af beskadiget gevind. Monterings længde er 1.5 x diameter. Gevindtap M6x1.0 Bor 6.3mm monteringsværktøj No. 9 Dorn No.9 Antal indsatse 20
Info: V-Coil
Pris: 251.25 kr

prøv at se :
Om dette er pengene vær ved jeg ikke

Steen



Senast ändrad av Steen den fre okt 22, 2010 8:22 pm, ändrad totalt 2 gånger (Orsak för redigering : Mere info)
Steen
Steen
Danish reporter emeritus
Danish reporter emeritus

Antal inlägg : 139
Ort/Town : Copenhagen
Registration date : 10-03-15

Till överst på sidan Gå ner

manglede kompression Empty Sv: manglede kompression

Inlägg  Admin sön okt 24, 2010 1:47 pm

Bäst är att gänga till 8mm i blocket, få en 8mm pinnbult nedsvarvad och omgängad m6 på delen som sticker ut, borde inte vara så dyrt hos en mekanisk verkstad.
Är man riktigt händig (och utan svarv) kan man fila sig fram till 6mm ur m8 bulten, resten fixar sig med gängsnittet.
Admin
Admin
Bruno/admin.
Bruno/admin.

Antal inlägg : 1065
Age : 60
Ort/Town : Stockholm
Registration date : 09-03-03

http://www.smoothmachines.se

Till överst på sidan Gå ner

manglede kompression Empty Sv: manglede kompression

Inlägg  Sponsored content


Sponsored content


Till överst på sidan Gå ner

Till överst på sidan

- Liknande ämnen

 
Behörigheter i detta forum:
Du kan inte svara på inlägg i det här forumet