Solexine
Vill du reagera på det här meddelandet? Registrera dig för forumet med några klick eller logga in för att fortsätta.

Motor-tips

Gå ner

Motor-tips Empty Motor-tips

Inlägg  Conquest mån jun 01, 2015 1:48 am

Hej. Jag är ny på forumet och haft en röd 84' i en dryg vecka men är sugen på att helrenovera motorn.
Bästa sprängskiss jag hittat är från Rösebäckens motor: http://rosebackenscykelomotor.se/wrom/velosolex_3800.htm

Av alla videor jag tittat på, är denna franska på ca. en timme den jag får mest glädje av, fast jag
inte kan så mycket franska. https://www.youtube.com/watch?v=TtJHYtshXUI

Jag har pysslat med min Velo mest hela tiden (pensionär) och kommit på nån detalj som
underlättar service i framtiden. Skruven närmast förgasaren som håller bensintanken fast (1 av 3)
är stört omöjlig att komma åt med tanken på plats. Den har jag bytt ut till en insexskruv, idet de långa
insexnycklar har en kul-ända som går att använda i en ganska brant vinkel.

Tändinställning tycker jag är enklast med stroboskop med 12 V från ett bilbatteri, att pricka in de två streck ut för varandra.

Jag ser att vi är många som har problem med att vi får köra med choken halvt öppen.
Jag har tillverkat tre packningar själv. Min Velo hade inga alls, men packsilikon istället.
Resultatet är inte lovande än så länge. Jag ska byte rep-satsen i bensinpumpen och skaffa nytt membran.
och kolla att plastbiten bakom membranen är rättvänd, dvs. med den konade kanten mot membranen.

Jag ser på filmen följande tips:
1- Avgassamlingen har en typ plastkrage som han är mycket noga med, jag tror dock inte att min är av denna typ.
2- Skruvarna till flänsen med avgas-förgasare ska vara av en typ med krage och inte en vanlig med risk för ökad luftläkage.
Vidare spänner han dessa på filmen så han nästa blir andfådd.
3- Cylinderns bottenpackning blir infettat innan montage. Toppackning inte.
4- Ny packbox vid stor renovering.
5- Kullagers tätningform har jag sedd olika meningar om. Han använder SKF 6203 ZZ monterat direkt på vevstaken, Lagret får några klickar tätningsmedel? innan montage.
Lagret vid koppling är 6202 ZZ. (Lager utan tätning kommer att stänka fett på kopplingen)
6- Byta kolvringar. Mina är otroligt slitna.
7- Snurra pysventilen i sätet med borrmaskin och slippasta. Efteråt rengöring. Sedan spänna skruven fast och därefter lossna den 1 1/2 varv för bra funktion.
8- Kolla att blokeringsskruven är tät.
Nu vet jag vad ni menar med blokeringsskruv. Till de som inte vet det än, är det en skruv under motorn
man tar bort och istället sätter in en lång dorn eller nått, att blockera veven när man ska jobba med div mutter
på axeln. T.ex att plocka bort svänghjulet. Jag själv använder oftast mutterdragare till såna jobb att "knacka"
loss eller montera med. Då behövs det inte så mycket mothåll.
Jag har beställd delar från Solexservice och återkommer när jag har mer på hjärtat. Just nu kommer jag inte att splitta motorn.

5 juni.
1- Avgassamlingkrage var till gamla OTO motor, inte nyare som min.
5- Jag använde Lock tite.
6- Inga pinnar i kolven. Bara trä på 3 ringar och snurra lite på olika håll vad jag fattar.
Detta är den roligaste motor jag hållit på med. Man skrattar av alla eleganta lösningar de kommit på. Bara en sån sak som att skulle byte vevstaka tar en dag på andra mopeder. Med lite övning kan det göras på en kafferast på en knallert!


Senast ändrad av Conquest den fre jun 05, 2015 1:07 am, ändrad totalt 1 gång (Orsak för redigering : Lärt mera.)

Conquest

Antal inlägg : 23
Ort/Town : Hörby
Registration date : 15-05-24

http://stighastrup.dinstudio.se  Sidan är inte moped-relaterat.

Till överst på sidan Gå ner

Till överst på sidan

- Liknande ämnen

 
Behörigheter i detta forum:
Du kan inte svara på inlägg i det här forumet