Solexine
Vill du reagera på det här meddelandet? Registrera dig för forumet med några klick eller logga in för att fortsätta.

Borgis La petite rouge.

3 posters

Gå ner

Borgis La petite rouge. Empty Borgis La petite rouge.

Inlägg  Borgis ons jun 05, 2013 10:57 pm

Så har det gått några dagar sedan hemtrampandet av min 3800 och den första berusningen
börjar väl så smått klinga av. Har kunnat summera lite vad som behövs, tror jag.

Borgis La petite rouge. 20130601_222229

Gnista finnes och ser vettig ut tycker jag. Om den kommer vid rätt tillfälle har jag inte kontrollerat.
Tömde tanken på gammal gulbrun bensin idag och sköljde med lite ny fräsch. Det verkar inte vara
några direkta avlagringar i tanken i alla fall.

När vi trampade hemåt tyckte jag det gick rejält trögt och provade därför att smörja vevaxeln till
pedalerna och kedjan. Det var väldans vad det gjorde nytta. Förre ägaren hade lyckats montera
chokereglaget uppochned och dessutom fläkt upp det så det inte hände ett smack när man vred på
det, så det fick jag bocka till. Man inser mer och mer hur delikata alla bitar är. Känner sig som en
grovarbetare på besök hos en nagelskulptris eller någonting. Antar att man vänjer sig.

Det saknades lite skruvar här och där. En skruv till tanken och en till ljuddämparen. Tur att det är
hyfsat normala grejor där så man kan lösa det. Pysreglagevajern måste jag kolla upp rejält också.
Det där är väldigt vingligt hela vägen känns det som.

Plasthylsan till gasrullen är trasig så jag får fixa en ny sån. Motorkåpa framtill saknas och däcken är
lite sämre än jag såg från början. Bakdäcket är lite sprucket i kanterna och framdäcket har nog fått
en "burnout" för mycket på ett ställe. Just ja, bakfälgen är ganska skev och oval också. Nu är ju
jag cykelmek till yrket så det sistnämnda tror jag mig kunna fixa åtminstone.

Provade så att trampa igång den lilla röda med dystert resultat. Det kom ingen bensin i returslangen
så jag antog att inte pumpen gör sitt jobb. Jag har en större injektionsspruta med slang som passade
på bensinrören. Provade att suga i undre röret och det kom ren frisk bensinmix utan svårighet.
Satte sen slangen på det övre röret och "spolade" och det kom genast bensin i returen.

Misstänkte membranet eftersom den stått ett tiotal år eller så och det var stelt och otäckt som
väntat. Någon signalflagga för barncyklar har jag inte men på pakethållaren på Crescenthojen i bakgrunden
ovan låg en flagga från en gammal stingpinne. Pinnen saknas och det gör även ägaren så jag lånade
en bit av flaggan. Det känns som om det skulle kunna fungera, men jag monterade allt och provade igen,
utan att lyckas. Skam den som ger sig. Tänkte att jag skulle plugga på lite på felsökningen så jag tog
en kopp kaffe och läste lite. Hittade stycket om pumpen som talar om att man ska se till att ha det
konkava hålrummet i plastbiten bakom membranet vänt mot pumpen så att det blir lite utrymme att
pumpa i s a s. Tog i sär och mycket riktigt, jag hade vänt den fel. Satte tillbaka grejorna rätt, testade
igen, men nej. Ingen soppa synes i returslangen.

Nästa steg blev att kolla backventilerna och där är jag nu. Hade läst om hur lätt det är att tappa bort
de små glaskulorna när man hanterar det hela och det var nog det förre ägaren hade gjort. Det låg
nämligen ingen kula under toppskruven. Läste att motorn kan gå ändå så det kanske inte är det stora
felet men man vet ju aldrig. Tyckte det såg lite trist ut nere i sätena så de är nu (tyvärr) urpillade
och eftersom de gick så trögt behöver jag ett par nya tillsammans med en glaskula.

Kanske är det ändå smartare att försöka ordna en hel, fungerande pump i stället? Det och ett par
riktiga membran. Smile

Nu ska det bli kul att se hur pass levande det här forumet är. Jag hoppas på det bästa.

Borgis

Antal inlägg : 9
Ort/Town : Göteborg
Registration date : 13-06-02

Till överst på sidan Gå ner

Borgis La petite rouge. Empty Sv: Borgis La petite rouge.

Inlägg  Admin sön jun 09, 2013 2:56 pm

Brian, you´re always there, i wish you would admin Solexine because you have a membrane pump instead of heart, plus a big heart in addition and fantastic long hair... The language could be an issue but it does not seem so when just jump in.
Borgis, solexparts har det mesta, framkåpan är ett helvete att hitta, saknas alltid, handtaget är mkt dyrt för det man får tyvärr, också svårhittad i sverige, plasten åldras dumt och dåligt. Membran är lätthittat och kulor med. Någon har skrivit att man kunde fabricera den av plastfickor, av silikonbakduk eller likn. Kulorna kan man göra av bläckpennepatronkulor, de som hoppar in när man trycker in ny patron. Jag tror man kan ta huvud från knappnålar, de av glas, slipa snällt bort nålen, om storleken vill sig.
Kolla våra säljlänkar, många har allt.
Hörs!
B
Admin
Admin
Bruno/admin.
Bruno/admin.

Antal inlägg : 1065
Age : 60
Ort/Town : Stockholm
Registration date : 09-03-03

http://www.smoothmachines.se

Till överst på sidan Gå ner

Borgis La petite rouge. Empty Sv: Borgis La petite rouge.

Inlägg  BrianSolex sön jun 09, 2013 3:04 pm

Admin skrev:Brian, you´re always there, i wish you would admin Solexine because you have a membrane pump instead of heart, plus a big heart in addition and fantastic long hair... The language could be an issue but it does not seem so when just jump in.

I think the language would be a problem....I can only understand about 75% of the Swedish...the slang words are difficult, too.

Jag tror att språket skulle vara ett problem...Jag förstår endast cirka 75% av svenska... "slang" ord är svåra, alltför.
BrianSolex
BrianSolex
Solex gourou de luxe
Solex gourou de luxe

Antal inlägg : 529
Age : 60
Ort/Town : New York
Registration date : 09-04-28

http://velosolex4600.over-blog.com

Till överst på sidan Gå ner

Borgis La petite rouge. Empty Sv: Borgis La petite rouge.

Inlägg  Admin sön jun 09, 2013 3:50 pm

That could be a real funny mix of understanding and not Very Happy
Well, i see you a Father Solex anyway, we´re so happy to have you here, you make it shine.

Admin
Admin
Bruno/admin.
Bruno/admin.

Antal inlägg : 1065
Age : 60
Ort/Town : Stockholm
Registration date : 09-03-03

http://www.smoothmachines.se

Till överst på sidan Gå ner

Borgis La petite rouge. Empty Sv: Borgis La petite rouge.

Inlägg  Borgis lör jun 22, 2013 4:00 pm

OK, så här har det gått. Eller inte, snarare.

Jag köpte tropfrogs svarta -88a och har lånat bränslepumpen från den. Membranet var ganska deformerat
och började stelna så jag gjorde ett nytt av en barncykelflagga. Nu pumpar den bränsle så fint så. Det 
strilar trivsamt tillbaka genom returslangen. Bytte den också, förresten, så man ser om det kommer
någonting.

Trots att det finns gnista (trodde jag i alla fall) ville den inte starta. Jag tittade närmare på gnistan och
tänkte att det behövdes ett nytt stift och eftersom tropfrog fixat det och en ny kabel lånades även dessa
från den svarta. Gnistan är nu blåaktigt vit och är kraftig, men bara 3-4 st åt gången, sedan blir det inget mer.
Väntar man en liten stund och testar igen så kan man få till 3-4 till osv. Vad är det som är kass? Tändspolen?

Behöver en svänghjulsavdragare för att fortsätta nu, så jag får återkomma när det lösts.

Borgis

Antal inlägg : 9
Ort/Town : Göteborg
Registration date : 13-06-02

Till överst på sidan Gå ner

Borgis La petite rouge. Empty Sv: Borgis La petite rouge.

Inlägg  Admin lör jun 22, 2013 4:25 pm

Svänghjulsavdragare beställes på sidan för köp o sälj, det är min brutta som grejar dealen, jag glömmer allt sånt. Säg dock till med en gång, vi sticker så jag tar med ett par stycken så vi kan skicka. Tjingeling. Admin
Admin
Admin
Bruno/admin.
Bruno/admin.

Antal inlägg : 1065
Age : 60
Ort/Town : Stockholm
Registration date : 09-03-03

http://www.smoothmachines.se

Till överst på sidan Gå ner

Borgis La petite rouge. Empty Sv: Borgis La petite rouge.

Inlägg  Sponsored content


Sponsored content


Till överst på sidan Gå ner

Till överst på sidan

- Liknande ämnen

 
Behörigheter i detta forum:
Du kan inte svara på inlägg i det här forumet