Solexine
Vill du reagera på det här meddelandet? Registrera dig för forumet med några klick eller logga in för att fortsätta.

Renovering av "Le Péril Rouge" under höst/vinter 14/15

3 posters

Gå ner

Renovering av "Le Péril Rouge" under höst/vinter 14/15 Empty Renovering av "Le Péril Rouge" under höst/vinter 14/15

Inlägg  LeRenard lör okt 04, 2014 5:50 pm

Så är beslutet fattat! Jag ska ge mig i kast med en total uppfräschning av den röda faran i vinter....
Grunden är en svensksåld röd -85:a i mediokert skick, krockskadad med stukad bakre undre arm på högersidan. Bestämde mig för att köra lite "over the top" och bygga något som egentligen inte finns, nämligen en röd super luxury.
Det var enbart vita enligt gurun BrianSolex. Nå nu har jag bestämt mig för att strunta i det och ha lite kul.

Utrustas enligt följande:
CEV framlyse kromat
Kromad framskäm
Kromad motorskärm
Kromad bakskärm
Kromad luftfilterkåpa
Kromad ljuddämpare
Vit bränsletank
Vit magnetkåpa
Ny longeron vänster
Ny longeron höger
Ny pakethållare

Har fått tag på alla ramdelar begagnade från Frankrike (inte skärmarna), följaktligen blev det inte så fruktansvärt dyrt, ca € 25.00 plus frakt.
Ramen och alla lackerade delar kommer att blästras och sedan lackeras med 2-komponentbillack av proffs i en brandkårsröd nyans liknande VSX-49, riktigt illröd alltså! Mittre motorkåpan kommer också att bli rödlackerad med samma lack!
Måste även byta ut trampor och vevarmar som är skeva som bara den.
Däck med vita sidor är under övervägande, fast jag har precis bytt till sprillans nya så vi får se.... Riktade bakfälgen i veckan och tvingades att konstatera att det fanns en "flat spot" som inte går att fixa, så ny fälg är också på listan....

Motorn kommer att få en komplett översyn, bl.a. nylackering av cylindern i svart, nytt insug/avgas, byte av packningar, koll av lager och spel m.m.
Kanske kopplingsbyte.
Eventuellt konvertering till elektronisk tändning......
Bilder kommer så fort jag börjat processen med nedmonteringen, håll ut!

Senast ändrad av LeRenard den lör okt 04, 2014 9:18 pm, ändrad totalt 1 gång (Orsak för redigering : Rubrikändring)
LeRenard
LeRenard

Antal inlägg : 43
Ort/Town : Skarpnäck
Registration date : 14-05-01

Till överst på sidan Gå ner

Renovering av "Le Péril Rouge" under höst/vinter 14/15 Empty Sv: Renovering av "Le Péril Rouge" under höst/vinter 14/15

Inlägg  marcus7601 mån okt 06, 2014 11:11 am

skall bli kul att följa!

marcus7601

Antal inlägg : 34
Ort/Town : Kungsbacka
Registration date : 14-05-28

Renovering av "Le Péril Rouge" under höst/vinter 14/15 Empty Sv: Renovering av "Le Péril Rouge" under höst/vinter 14/15

Inlägg  Roll48 sön nov 30, 2014 1:51 am

Låter som ett trevligt custom bygge
Gillar stenhårt den elektroniska tändning som sitter i min

Roll48

Antal inlägg : 42
Ort/Town : Stockholm/Hägersten
Registration date : 10-06-08

Renovering av "Le Péril Rouge" under höst/vinter 14/15 Empty Äntligen...

Inlägg  LeRenard ons dec 31, 2014 9:13 am

Så har vi äntligen fått nycklarna till lokalen..... Drygt 20 kvm med egen ingång i gatuplan, ett f.d. spol- och laddrum för rullstolar och stabila ståldörrar, och bara 50 meter hemifrån! Efter nyårshelgen sätter vi igång med demonteringen....

Renovering av "Le Péril Rouge" under höst/vinter 14/15 I4jpy9

Renovering av "Le Péril Rouge" under höst/vinter 14/15 2zel7nt

Så nu kommer bilderna att rulla in.......
LeRenard
LeRenard

Antal inlägg : 43
Ort/Town : Skarpnäck
Registration date : 14-05-01

Inlägg  Sponsored content

Sponsored content

Till överst på sidan

- Liknande ämnen

Behörigheter i detta forum:
Du kan inte svara på inlägg i det här forumet