Trimcylinder till Solex 3800
2 posters
Trimcylinder till Solex 3800
Hej,
Jag har köpt en Solex 3800 1985 från den förste ägaren och fått med allt, till och med orginalkuvertet från Svenska Cykelfabriken i Lomma som väl skötte importen under 1980-talet.
Jag har fått med en reservdelshandbok, och där finns - förutom orginalcylindern på 1.0 hkr med reservdelsnummer 60496 - även en cylinder på 2,5 hkr med reservdelsnummer 60496-E. Det låter otroligt spännande och jag undrar var man kan få tag i en sådan cylinder och om någon har erfarenhet av denna och om man bör göra något 'extra' när denna installeras samt vilket resultat man kan förvänta?
Hälsningar,
Ludden
Jag har köpt en Solex 3800 1985 från den förste ägaren och fått med allt, till och med orginalkuvertet från Svenska Cykelfabriken i Lomma som väl skötte importen under 1980-talet.
Jag har fått med en reservdelshandbok, och där finns - förutom orginalcylindern på 1.0 hkr med reservdelsnummer 60496 - även en cylinder på 2,5 hkr med reservdelsnummer 60496-E. Det låter otroligt spännande och jag undrar var man kan få tag i en sådan cylinder och om någon har erfarenhet av denna och om man bör göra något 'extra' när denna installeras samt vilket resultat man kan förvänta?
Hälsningar,
Ludden
Ludden- Antal inlägg : 3
Ort/Town : Älta (Nacka)
Registration date : 14-11-26
Sv: Trimcylinder till Solex 3800
Jag har aldrig tidigare märkt 2,5 cylindern i reservdelar boken... tack för att dela denna observation. Jag är också mycket intresserad av att se en av dessa cylindrar.
I have never before noticed the 2.5 cylinder in the spare parts book...thank you for sharing this observation.
I too am very interested to see one of these cylinders.
I have never before noticed the 2.5 cylinder in the spare parts book...thank you for sharing this observation.
I too am very interested to see one of these cylinders.
Hi,
I did think Brian knew everything about Solex - see cut from swedish spare part catalogue...
Could this refer to the cylinder that described having "large transfer port 6,5 cm", see attached screen shot from www.solex-motobecane.com?
I'm planning to order...
Kind regards,
Ludden
https://2img.net/h/oi61.tinypic.com/2j3medx.jpg
I did think Brian knew everything about Solex - see cut from swedish spare part catalogue...
Could this refer to the cylinder that described having "large transfer port 6,5 cm", see attached screen shot from www.solex-motobecane.com?
I'm planning to order...
Kind regards,
Ludden
https://2img.net/h/oi61.tinypic.com/2j3medx.jpg
Senast ändrad av Ludden den tis jan 20, 2015 12:20 am, ändrad totalt 2 gånger (Orsak för redigering : I added a link to a cut from the swedish spare part catalogue...)
Ludden- Antal inlägg : 3
Ort/Town : Älta (Nacka)
Registration date : 14-11-26
Ludden skrev:Hi,
I'm planning to order...
Kind regards,
Ludden
Nej, alla cylindrar efter 1974 är de TUM 80A CM 6.5 stora överföringscylindrar, så din svenska Solex kommer redan ha denna cylinder.
No, all cylinders after 1974 are the TUM 80A CM 6.5 large transfer cylinders, so your Swedish Solex will already have this cylinder.
Liknande ämnen
» Solex knallert 3800
» Hjälp! min solex 3800 dör
» Hur fort går en Solex 3800
» Solex 3800 kompression
» erfaring med tundele til solex 3800
» Hjälp! min solex 3800 dör
» Hur fort går en Solex 3800
» Solex 3800 kompression
» erfaring med tundele til solex 3800
Behörigheter i detta forum:
Du kan inte svara på inlägg i det här forumet