Solexine
Vill du reagera på det här meddelandet? Registrera dig för forumet med några klick eller logga in för att fortsätta.

Återmontering gammal solex.

2 posters

Gå ner

Återmontering gammal solex. Empty Återmontering gammal solex.

Inlägg  tage tis mar 08, 2016 9:25 pm

Åter i garaget-för kallt tidigare. På arbetsbänken ett arvegods, svärfars Velosolex från 60 talet?
Ett runt främre ramrör, en motor med mässingtank (en reservmotor hittad i en kartong-en med plasttank). Styre med köttkrokar som handtag. Maskinen inte körd sedan ca 1970-talet. Allt går dock lätt runt-men osorterade delar i massor i papplådor. Chassiedelar mest. Sadel saknas-men det går temporärt med annan sadel.
Målsättning: Inget i "nästan nyskick", en rullande rengjord Velosolex som tidsdokument duger gott. Bättrad lack-övermålad rost-målat krom är ok men mekaniken ska fungera. Själv pensionär-utan större renoveringsvana. Borde vara på rull före 17 maj!
Så här ser den ut nu. Nej-infoga bild klarar jag inte här.
Motorn hänger på plats nu-kablar är på g. Hjulen där.
Dagens frågetecken: Var hittas ramnumret? Vilken av motorerna har troligtvis varit original?Var hakas centralstödets fjäder fast upptill-hittar bara ett hål i stödet? Rätt fjäder? Har 3 fjädrar i lådan. Bakbromsens ytterhölje ska ju avslutas mot ett anhåll-var sitter det? Vajerfästet i bromsarmen ger sig självt.
En handfull smådelar  (bild igen-men samma fel, går det bifoga bild här?) undrar jag var de passar.
Hoppas någon kan ge lite tips-kan sända bilder på vanlig e-post om det är lättare.

tage

Antal inlägg : 2
Ort/Town : Vännäs, västerbotten
Registration date : 15-04-26

Till överst på sidan Gå ner

Återmontering gammal solex. Empty Sv: Återmontering gammal solex.

Inlägg  BrianSolex lör mar 12, 2016 4:15 pm

1946-1955:

Återmontering gammal solex. 002a_zps47c16a2c

1955-1964:
Återmontering gammal solex. 010_zpsd9c45ff1

Om du kan tala engelska, kan jag hjälpa dig med alla frågor.

e-mail: Velosolex3800@aol.com

Brian

BrianSolex
BrianSolex
Solex gourou de luxe
Solex gourou de luxe

Antal inlägg : 539
Ort/Town : New York
Registration date : 09-04-28

http://velosolex4600.over-blog.com

Till överst på sidan Gå ner

Till överst på sidan