Solexine
Vill du reagera på det här meddelandet? Registrera dig för forumet med några klick eller logga in för att fortsätta.

Hör och häpna: min solex startar inte=) Hoppas på lite hjälp..

3 posters

Gå ner

Hör och häpna: min solex startar inte=) Hoppas på lite hjälp.. Empty Hör och häpna: min solex startar inte=) Hoppas på lite hjälp..

Inlägg  Thorbjörn lör okt 01, 2011 4:36 pm

Hej!
Först och främst, tusen tack för ett underbart forum, har haft en massa hjälp av inlägg här!

Jag köpte ganska nyligen en velosolex 3800, och fick på köpet en extra motor, som jag tror är en solex 2200.
Mopeden hade stått lääänge. dvs +20 år i ett förråd.
Jag har fixat och trixat och gjort det mesta utifrån goda råd på forumet.
Tändning finns, och jag insåg ganska kvickt att bränslepumpen är en ond sak, men den fungerar nu och bensin kommer ut i returslangen. Men likväl vill inte motorn starta!
Jag vet det är svårt att kunna veta vad som är fel när man inte själv kan se mopeden, men finns det kanske något annat allmänt som brukar strula?
mvh Thorbjörn

Thorbjörn

Antal inlägg : 8
Ort/Town : Skåne
Registration date : 11-10-01

Till överst på sidan Gå ner

Hör och häpna: min solex startar inte=) Hoppas på lite hjälp.. Empty Tillägg

Inlägg  Thorbjörn lör okt 01, 2011 4:42 pm

Kan tillägga att jag saknar magnetkåpa, täcklock och gummipackning längst ut på motorn, varför svänghjulet är blottat i dagen. Jag har heller inget täcklock för motorn och därför inga lampor igång, men motorn borde väl kunna starta ändå?

mvh Thorbjörn

Thorbjörn

Antal inlägg : 8
Ort/Town : Skåne
Registration date : 11-10-01

Till överst på sidan Gå ner

Hör och häpna: min solex startar inte=) Hoppas på lite hjälp.. Empty Re.: Hör och häpna: min solex startar inte=) Hoppas på lite hjälp..

Inlägg  Steen lör okt 01, 2011 11:43 pm

Hej Thorbjörn
Velkommen her på forumet, håber at du læser lidt dansk affraid
Du har kraftig blå gnisk på tændstift OK!
Du har benzin i retur slange til tank OK!

Er der god kompression når du drejer motor rundt men hånden?

Benzinen kommer inte igennem forgasseren (DK: karburatoren) No
Om du hælder en lille smule benzin ned oven i forgasseren starten den så i kort tid? Prøv det........
Om den starter kort skal du rense hele forgasseren en gang til, måske er hoved dysen tilstoppet.........
Om den inte starter skal du se efter dit tændning system måske din kompression, svært at sige

Jeg har plast cover til magnetsvinghjul og gummi holder til dette. Dette er til at løse. Du er fra Skåne, komme du til København af og til?

Jeg har også nye sorte Hutchinson 19" dæk til gode priser om du skulle få brug for dette Laughing

Steen
Steen
Steen
Danish reporter emeritus
Danish reporter emeritus

Antal inlägg : 139
Ort/Town : Copenhagen
Registration date : 10-03-15

Till överst på sidan Gå ner

Hör och häpna: min solex startar inte=) Hoppas på lite hjälp.. Empty Sv: Hör och häpna: min solex startar inte=) Hoppas på lite hjälp..

Inlägg  Thorbjörn sön okt 02, 2011 7:34 pm

Hej Steen tack för svar!

Gnistan är nog inte kraftig och blå, snarare gul skulle jag anse.
Bensin i returslangen har jag däremot. Men en sak, har det någon betydelse vilket håll membranplattan sitter på? Någon skrev någonstans på forumet att den är konkav/kovex.
God kompression, hur ska den kännas tro? Men jag tror inte den är så god. Motorn snurrar nog för lätt fastän jag inte har dekompressionsventilen nertryckt.
Å andra sidan, om bensinen går igenom förgasaren så borde man väl kunna se att cylindertoppen är lite blöt av bensin? Det är den inte i alla fall.
Solexen startar inte om jag häller i lite bensin direkt till förbränning.
Vidare undrar jag hur pass viktigt (kanske dum fråga, allt borde vara viktigt) nr 124 är (packning för luftrenare) den saknar jag.
Jag saknar också nr 89, filterhållare till luftfiltret. Men jag tycker mitt luftfilter håller sig på plats ändå, jag fixade ett av scotch brite efter tips här på forumet.

Jag hade velat bifoga lite bilder, men jag förstår inte riktigt hur man gör, synd.

Jag undrar lite om jag kanske inte har fått ner förgasaren ordentligt, eftersom jag inte kan få på luftrenarhuset ordentligt, som jag tycker.
Problemet tycks vara vid anslutningen till insugningsröret (nr 139) Och jag undrar om det verkligen håller tätt här..

Men som jag ser det då borde det i första hand vara fel med tändning och/eller kompression?

Mvh Thorbjörn

Thorbjörn

Antal inlägg : 8
Ort/Town : Skåne
Registration date : 11-10-01

Till överst på sidan Gå ner

Hör och häpna: min solex startar inte=) Hoppas på lite hjälp.. Empty Sv: Hör och häpna: min solex startar inte=) Hoppas på lite hjälp..

Inlägg  Steen sön okt 02, 2011 10:56 pm

Thorbjörn skrev:Hej Steen tack för svar!

Gnistan är nog inte kraftig och blå, snarare gul skulle jag anse.
Bensin i returslangen har jag däremot. Men en sak, har det någon betydelse vilket håll membranplattan sitter på? Någon skrev någonstans på forumet att den är konkav/kovex.
Steen: Der er benzin i retur slangen = der kommer benzin til forgasseren.

God kompression, hur ska den kännas tro? Men jag tror inte den är så god. Motorn snurrar nog för lätt fastän jag inte har dekompressionsventilen nertryckt.
Steen: Når du tørner magnetsvinghjulet med hånden skal det være hårdt at dreje rundt. Mål evt. med kompressions måler, tryk skal være ca. 6-7 bar

Å andra sidan, om bensinen går igenom förgasaren så borde man väl kunna se att cylindertoppen är lite blöt av bensin? Det är den inte i alla fall.
Solexen startar inte om jag häller i lite bensin direkt till förbränning.
Steen: kunne tyde på tændings og eller kompresions problemer.

Vidare undrar jag hur pass viktigt (kanske dum fråga, allt borde vara viktigt) nr 124 är (packning för luftrenare) den saknar jag.
Jag saknar också nr 89, filterhållare till luftfiltret. Men jag tycker mitt luftfilter håller sig på plats ändå, jag fixade ett av scotch brite efter tips här på forumet.
Steen: En Solex skal kunne starte uden luft filter uden problemer.

Jag hade velat bifoga lite bilder, men jag förstår inte riktigt hur man gör, synd.

Jag undrar lite om jag kanske inte har fått ner förgasaren ordentligt, eftersom jag inte kan få på luftrenarhuset ordentligt, som jag tycker.
Problemet tycks vara vid anslutningen till insugningsröret (nr 139) Och jag undrar om det verkligen håller tätt här..
Steen: Røret skal være tæt så der ikke kommer luft uden om forgasseren. Der er en hvid fiber pakning i forgasseren

Men som jag ser det då borde det i första hand vara fel med tändning och/eller kompression?
Steen: Ja, undersøg også din dekompressions ventil. Det er det eneste jeg kan komme i tanke om, måske der er andre her på forumet det kan hjælpe med hvad du også skal undersøge

Mvh Thorbjörn
Steen
Steen
Danish reporter emeritus
Danish reporter emeritus

Antal inlägg : 139
Ort/Town : Copenhagen
Registration date : 10-03-15

Till överst på sidan Gå ner

Hör och häpna: min solex startar inte=) Hoppas på lite hjälp.. Empty Sv: Hör och häpna: min solex startar inte=) Hoppas på lite hjälp..

Inlägg  Thorbjörn ons okt 05, 2011 1:18 pm

Jag har igår kväll kollat gnistan, och den är fet och blå/lila - check
Bensin kommer i returslangen- check
Dekopressionsventilen har jag skruvat av och rengjort, den sitter nu som en smäck, jag skruvade i den till botten och sen tillbaka upp ett och ett halvt varv. Jag känner klar skillnad i motstånd när jag drar runt med och utan tändstiftet i. Dock inte så mycket motstånd som jag förväntat mig att känna.
Ska man då anta att det är någon fel på dekompressionen och att det är därför min kära velosolex inte vill starta? Vad finns att göra nu?

mvh Thorbjörn

Thorbjörn

Antal inlägg : 8
Ort/Town : Skåne
Registration date : 11-10-01

Till överst på sidan Gå ner

Hör och häpna: min solex startar inte=) Hoppas på lite hjälp.. Empty Re: Hör och häpna: min solex startar inte=) Hoppas på lite hjälp..

Inlägg  Steen ons okt 05, 2011 9:42 pm

Thorbjörn skrev:Jag har igår kväll kollat gnistan, och den är fet och blå/lila - check
Bensin kommer i returslangen- check
Dekopressionsventilen har jag skruvat av och rengjort, den sitter nu som en smäck, jag skruvade i den till botten och sen tillbaka upp ett och ett halvt varv. Jag känner klar skillnad i motstånd när jag drar runt med och utan tändstiftet i. Dock inte så mycket motstånd som jag förväntat mig att känna.
Ska man då anta att det är någon fel på dekompressionen och att det är därför min kära velosolex inte vill starta? Vad finns att göra nu?

Steen: Jeg ved ikke rigtigt hvad skal foreslå, men:
- starter den om du hælder lidt benzin direkte i fogasser?
- Er tændings tidspunkt rigtigt?
- Meget tyder på at benzin ikke kommer igennem forgasseren, bliver tændstift fugtig?

-Jeg har ikke flere tanker om hvad der problemet er lige nu, er der andre der kan byde ind med hvad Thorbjørn skal forsøge?


mvh Thorbjörn
Steen
Steen
Danish reporter emeritus
Danish reporter emeritus

Antal inlägg : 139
Ort/Town : Copenhagen
Registration date : 10-03-15

Till överst på sidan Gå ner

Hör och häpna: min solex startar inte=) Hoppas på lite hjälp.. Empty Sv: Hör och häpna: min solex startar inte=) Hoppas på lite hjälp..

Inlägg  Thorbjörn fre okt 07, 2011 2:33 pm

Tack Steen!
Idag efter skavsår på händerna av allt snurrande på svänghjulet så har mopeden startat!
Men det är något fel på bensintillförslen. Jag misstänker att det är munstycket som är problemet. För det fungerade tillslut när jag hade skruvat ut den en liten bit. Kan det ha kleggat igen av gammal olja och bensin? Lägga i aceton?
Dock så fungerade det inte att stanna motorn med dekompressionshandtaget, varför jag fick dra ut tändkabeln ur motorn för att få den att stanna. Inte rätt metod antar jag. Kan jag ha skruvat något fel med dekompressionen? Jag behövde dessutom inte trycka in den för att starta motorn..
Det verkade dessutom kvitta hur jag hade gasen. fullt på eller helt av, den gick för max ändå. Och max verkade vara rätt högt varvtal.
/Thorbjörn

Thorbjörn

Antal inlägg : 8
Ort/Town : Skåne
Registration date : 11-10-01

Till överst på sidan Gå ner

Hör och häpna: min solex startar inte=) Hoppas på lite hjälp.. Empty Re: Hör och häpna: min solex startar inte=) Hoppas på lite hjälp..

Inlägg  Steen lör okt 08, 2011 12:12 pm

Thorbjörn skrev:Tack Steen!
Idag efter skavsår på händerna av allt snurrande på svänghjulet så har mopeden startat!
Steen: Super nu ved du hvor problemet er

Men det är något fel på bensintillförslen. Jag misstänker att det är munstycket som är problemet. För det fungerade tillslut när jag hade skruvat ut den en liten bit. Kan det ha kleggat igen av gammal olja och bensin? Lägga i aceton?
Steen: Rens hele forgasser. rens hullet i mundstykket med et hår/fiber fra en tvät børste, brug ikke metal og trykluft

Dock så fungerade det inte att stanna motorn med dekompressionshandtaget, varför jag fick dra ut tändkabeln ur motorn för att få den att stanna. Inte rätt metod antar jag. Kan jag ha skruvat något fel med dekompressionen? Jag behövde dessutom inte trycka in den för att starta motorn..
Steen: Rens dekompressionsventil og den kanal der går ned til indsugningen. Top pakning skal være med et ekstra hul til denne kanal.

Det verkade dessutom kvitta hur jag hade gasen. fullt på eller helt av, den gick för max ändå. Och max verkade vara rätt högt varvtal.
Steen: Jeg tror dette løser sig når du får renset forgasseren. Når du giver fuld gas skal du sikre at gas spjæld følger med gasen. Husk også at overgang mellem indsugningsrør og forgasser skal være helt tæt.

/Thorbjörn
Steen
Steen
Danish reporter emeritus
Danish reporter emeritus

Antal inlägg : 139
Ort/Town : Copenhagen
Registration date : 10-03-15

Till överst på sidan Gå ner

Hör och häpna: min solex startar inte=) Hoppas på lite hjälp.. Empty Sv: Hör och häpna: min solex startar inte=) Hoppas på lite hjälp..

Inlägg  Roland O sön okt 09, 2011 12:18 pm

Thorbjörn

Går den på fullgas, så beror det på att gashantagets kam - Den av plast under den räfflade delen, har skadats och är sprucken.
Går att tillfälligt laga med flätat nylonband och superlim - flera varav. Gammalt videorensarband är det bästa..
Det är just den som drar tillbaka wiren till förgasaren till tomgång. (Gashantaget fungerar baklänges på en VeloSolex (!))
Fullgas släpper wiren.
Roland O
Roland O

Antal inlägg : 187
Ort/Town : Helsingborg
Registration date : 09-05-21

Till överst på sidan Gå ner

Hör och häpna: min solex startar inte=) Hoppas på lite hjälp.. Empty Sv: Hör och häpna: min solex startar inte=) Hoppas på lite hjälp..

Inlägg  Sponsored content


Sponsored content


Till överst på sidan Gå ner

Till överst på sidan

- Liknande ämnen

 
Behörigheter i detta forum:
Du kan inte svara på inlägg i det här forumet